torsdag 17 september 2015

Bästa ungen

Om någon ympat att om 40 år går du på en gångväg i Skellefteå trillande med sonsonens "mästerbike", kläder och hjälmen i en plastkasse för att lämna de i hans hem ,...
Ingen sa det!
Men så blev det.

Först kom flickan, jag som önskat mig en flickmammatillvaro!
Flickfarmor tillvaron blev fantastisk!

Den rullar på sitt 14 år nu!
Dagis och förskola kallade henne filosofen! 
Hon och jag filosoferade mycket, jag läste högt, vi lekte att hon var förskolefröken och jag en sån som jobbade ibland.  
Lekfullt och mycket levande gick vi båda in i rollerna ... var och en på sitt sätt  :) 
Underbart så en tår faller lite lätt ...
Vi red på snöhögens högsta topp och intog fantasins verkliga borg ....

Så kom pojken som också tog farmor med på upplevelser ... senast i morse; Jag hämtade honom från skolan i går och han sov över för att hämtas av sin far -  berättade jag om hans pappas födelse ... jag är omständlig, full av alla detaljer

 ... så jag började med den där stora spyflugan, ni vet den med de vackraste färgerna i kvällssolens sken genom fönstret som stod på glänt, men flugan envisades med att inte flyga i väg ..
Slutreplik från sonsonen:
- Men vad har flugan att göra med pappas födelse att göra?
Hans filosofi grundar sig på det rationella. 

Min son fyller i dag 40 år;  
Närmare,  bestämd klockan  19.27. Spyflugan flög ut ....
Jag var nyss fyllda 21 år - 
någon dag senare läste jag boken av Anna Wahlgren - 
Veka livet!  ...och jag var mor ....

Livet ja, det är det som pågår och lägger händelse till händelse ..
Bästa ungen!
Rötter ...tillhörighet

22 kommentarer:


  1. ***Grattis till sonen som fyller jämna år***

    Å en stor kram till dig, Tove ♥

    SvaraRadera
  2. Grattis till sonen!��;)
    Tavlan där uppe gillar jag skarpt! Häftiga små varelser ser jag och vackra färger!;)
    Å, du Tove barn är väl fantastiska! Älskar att leka och fantisera med dessa kreativa liv!
    Kramelikramkram


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Härlighetens härlighet finns i leken!
      Kram

      Radera
  3. Grattis till sonen.
    .kvällskram.!

    SvaraRadera
  4. Barn och barnbarn är livet! Tänk så mycket man får lära sig av dem, och så mycket kul man kan fortsätta att göra...sånt som kanske inte är riktigt vad folk förväntar sig av en dam i mogen ålder. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så - lekens vägar möjligen en smula oförväntat!
      Trevlig helg till dig Gunnel!

      Radera
  5. Jag var 22 då mitt första barn föddes och när nummer 4 i raden av barn anlände, så var jag 34.
    Grattis i efterskott till sonen!
    Barn och barnbarn är underbart ♥
    Kram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till 4 barn! :-) och barnbarnen :-) tack för gratulationen till sonen, idag firar vi!
      Kram

      Radera
  6. Barnbarnen låter vänta på sig. De är välkomna när de kommer. Kanske får lite tid över till dem då.

    SvaraRadera
  7. Då är våra söner jämngamla... min fyller 40 i november Grattis till sonen (och dig) i efterskott!
    Visst är det härligt att vara farmor :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1975 var en fin årgång! :-) Tack för gratulationen Anki och stor kram

      Radera
  8. Glädjetårar från den bästa mor och farmor !
    Din son fyllde år, och du har den bästa sonsonen.
    Livs högsta mening ?
    Den högsta meningen kanske vi aldrig får reda på, men jag tror att vi faktiskt är här av en anledning.

    Kram på dig du goa bloggvännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är en rikedom, hur vida vi är här av en anledning vet jag inte - men min anledning är mycket god :-)
      Kram till dig Amanda!

      Radera
  9. Stort grattis till din son och till dig kära Tove. Att föda ett barn, fostra ett barn och inse att tiden går och barnet blir vuxet är en omställning. Men barn är barn och det oavsett ålder.
    Barnbarnen är livets efterrätt och det är fint att få njuta av dem, vi har dem till låns, precis som med våra barn. Men ibland på långlån...På obestämd tid.
    Stor kram från mig.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, de är oss till låns Ditte! Tror det var Khalill Gibran som säger något ungefärligheten så här
      : ..de tillhör oss inte ... de är döttrar och söner av livets längtan ...
      Långlån beskriver bra! De är alltid på väg ...

      Stor kram i barn- och barnbarnsglädjen - samt i våra egna kvinnoliv!!

      Radera
  10. Ja , tänk! Att du är farmor och har barnbarn och jag är mormor och de små intar mitt hem i morgon. Lycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mormor en fin dag idag!
      Farmors lycka till mormors lycka!

      Radera
  11. Vilket livsbejakande inlägg! Livet självt! När livet själv får bestämma! Ser fram emot att få uppleva barnbarn men de är ännu i "landnings-och-sökarfasen" så det kan dröja. Kram

    SvaraRadera
  12. "Landnings-och-söka fasen - det var bra uttryckt - kommer före avelsfasen ...ha ha!
    Jag har det livsbejande så sant Anna!
    :-) kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...