söndag 9 augusti 2015

Sex Sockersynd Främmen Väderspänning






Sitter ute på min maxialtan
 - jisses en sån dag som denna
en söndag - jag har ingen predikan idag ...












Har just begått en sockersynd till en kopp kaffe.
Det är allt bra gott att synda lite grann .... :)
Här är min "syndiga" del av altanen



Sex gillar jag - utan synd vill säga ... sexsiffrigt allra helst!
Pengar kan höra hemma under dödssynderna, frosseri och girighet. Fast dödssynderna avskaffade ju Sissela Kyle  för något år sedan.
En tillskrivelse om dödssynderna i vår tid finns också, men den kommer jag icke att redogöra för här. Stefan Einhorn är en man som kan ha gjort det.



På en blogg läste jag ett inlägg om varför vi säger främmande om folk vi känner som kommer på besök?
Jag tror det kommer av att det kommer folk till huset som inte hör dit/bor där.

Främmat säger värmlänningar ... fremmen  på den nroske dialekt jag är uppväxt med ...
Storfrämmande då det är något x:a.

Storfrämmen får jag  idag - från Arvika  i Värmland!

Därav väderspänning - vill vädret hålla i sig så vi kan
äte ute?




© Tove Olberg 

30 kommentarer:


  1. Främmande är någon som inte ingår i hushållet, hi hi hi, där var jag smart va? ☺
    Du har gjort det väldigt mysig och satt din egna prägel runt om dig.

    Solig söndagskram ♥

    SvaraRadera
  2. Åh, så mysigt du har det på din storaltan!
    Jag läste också om främmande på en blogg och kommenterade där.
    Mina föräldrar sa alltid främmat, medans jag säger gäster (man är en gäst och främling).
    Jag är uppväxt i det gamla Västergötland, 6 mil från Göteborg.
    Söndagskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäster säger jag med när jag tänker efter, eller besök!
      Söndagskram!

      Radera
  3. Det är väl en form av predikan när man njuter av vad väder och vind har att erbjuda och förmedlar det. Lite synd kan man kosta på sig, även det inte är synd om personen ifråga. Din altan verkar helt ljuvlig. Ordet främmande är lite främmande för mig idag, men för min mormor var det helt normalt. Tiderna förändras och både vi och språk med dem på gott och ont! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blev nog lite predikstuk över detta :-) Ständig förändring - så sant!
      Kram

      Radera
  4. Det blev nog en liten fin predikan i alla fall tycker jag som har börjat förvänta mig några goda ord på vägen när jag gör besök hos dig. Och det fick jag! :)
    Ha det gott med ditt storfrämmande!
    Solskenskram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt en liten predikan blev det visst ändå - har troligen kommit n iden svängen ... :-)
      Solskenskram!

      Radera
  5. Hör inte det till dödssynderna att visa sig ute på altanen iklädd endast en rosa morgonrock?☺ Du får lägga rocken i syndhörnan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha - troligen den största jag gjort!!!!!!!!
      Om den ska få en viloplats i syndhörnan så må jag hämta hem den
      :-)

      Radera
  6. Även en predikant behöver litet rast och vila, allra helst under "synderiet"! ;-)

    Fint du har det på din altan! Det kommer främmat, ja, det sa även mina föräldrar i södra Småland på sin tid. Men jag pratar nog om vänner eller gäster när jag väntar besök! Tiderna förändras och vi (mänskligheten) med den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träffande kommentar första meningen!
      Nog förändras mänskligheten ....

      Radera
  7. Åh så mysigt och hemtrevligt du har !
    Vilket underbart uterum !

    Men vem är den lilla damen med stora tuttar ?

    Ännu mer "synd " om man inte dricker kaffe,
    för jag har läst att det faktiskt är en dryck som kan göra oss friskare !

    Pengarna är aldrig onda, sexsiffriga, eller sju, hihi...!
    kram vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Damen med tuttarna är en figur jag fick i present för några år sedan - visst är hon fin?
      Kaffet är ju en upp- friskare!
      kram Amanda

      Radera
  8. Jag skrev om Främmat.
    Visst är det lite knepigt med ordet Främmat. Vi känner ju dom redan.
    Men det var på fb jag skrev.
    Så fint du har det på balkongen. Mysigt värre.

    Kramelikram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det ju; nu har du redd ut det åt mig!
      Tur du finns :)
      Kom på besök om du har vägarna förbi på dina utflykter ...
      kramiis

      Radera
  9. Vilken härlig fin altan du har. Där är det säkert skönt att sitta när vädret tillåter. Nu har det varit fint väder i flera dagar här i Östergötland. Kors i taket......
    Önskar dig en riktigt fin vecka !
    Kramisar från Marie i Skrifvarstugan

    SvaraRadera
  10. Det har varit skönt med finväder!
    Önskar dig det samma Marie!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det ser soligt och välkomnande ut på din altan, en perfekt plats för enskilt filosoferande och/eller för samvaro med främmande.... och sådana som man redan känner ;)

    Ha det gott! Kram

    SvaraRadera
  12. Min oas! Särskilt soldagarna!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Det ser väldigt trivsamt ut på din altan. Härlig blandning - precis som altanägaren!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt min oas. Här blandas ja :-)
      kram

      Radera
  14. Vilken underbar altan du har och dessa vackra blå krukor....
    Jag tittar och njuter och hoppas ni kunnat sitta ute och njuta av att vara just där. Vad gäller "främmande" så sa en det när jag växte upp. "Vi ska få främmande". Men min norska mamma gillade inte det uttrycket för främmande människor bjuder en ju oftast inte hem på middag eller kaffe. Jag tror hon i stället använde "gäster" . Vi skall få "gäster" ...
    Kändes mer positivt tror jag. Och jag vet också att hon använde ordet "sellskap", men minns inte hur.
    Vad gälller din söndagspredikan så finns den ju här i ditt inlägg för du talar bla. om "synd". Vad det sedan innebär är en helt annan sak....För mig finns den nog inte. Och sedan finns det så mycket glädje i det du skriver och den är så viktig.
    Att känna glädje, att ge glädje....
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blått är min bästa färg. Solen försvann, men vi satt ute hela tiden de var här mina vänner.
      "Sellskap" känner jag igen, min mormor använde det.
      Synd, ja vad innebär det?
      Tack för att du kände glädjen!
      Kram!

      Radera
  15. Ja vad lustigt, det har jag inte tänkt på! Främmat, så sa man faktiskt. Eller vi får "främmande" som det hette hemma hos mig. Men det betydde inte främlingar som klingar heöt annorlunda i mina öron. Vilken helt underbar fruktbarhetsgudinna, för det är vad jag kommer att tänka på när jag ser henne bra ut sig med vindruvsklasarna i håret :-) Hon verkar må gott i alla fall. Kloka ord och reflekterande tankar här inne i din lilla ordstuga som vanligt! Ha en fin dag Tove :-)

    SvaraRadera
  16. Främling markerar mer än främmat, det har du rätt i!
    Fruktbarhetsgudinnan passar bättre än Moder Jord som jag kallar henne :-)
    kram från ordstugan till musikstugan :)

    SvaraRadera
  17. Visst är det konstigt med vissa ord, och när man väl börjat "smaka" på dem så blir de ännu konstigare ... hehe ... nästan "främmande" i munnen ... ;)

    Vilken underbar balkong du har Tove! Jag förstår att du måste trivas storartat där ... med eller utan främmande inslag ...
    Kram

    SvaraRadera
  18. Där fick du till det LOllo!
    Min balkong är min oas!
    Kram ...

    SvaraRadera
  19. Så vacker altan du har!
    Jag hittade hit via Musikantas blogg - klickade inte helt slumpmässigt, såg en vacker båtbild.
    /Marianne

    SvaraRadera
  20. Tack och välkommen hit, kul att du kilckade!
    :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...