torsdag 20 augusti 2015

Håller du balansen?

På ett ben?

Sedan jag gav mig in i pensionstillvaron så har det redan blivit mycket bättre. Mätte upp tiden i dag:
3 min på höger och 2 minuter på vänster.
Efter dessa minuter - jag vilade inte - så hade jag -  just det - svårt med balansen på två ben.

Så var det inte de första dagarna från fredag räknat - så ja, jag tar ett ben varannan dag i fortsättningen.
Efter balansövningen så gör jag övningen som bilden visar -
ett ben i taget
ska öka till två är tanken ...
© Tove Olberg
******************************
Dagsversen:

"Min nyfikna känsla är svår
umgås med andra är drömmen
och möta så många det går
genom att vandra mot strömmen"

Lars Nordlander

34 kommentarer:

  1. En bra pensionärsövning. Ska ta till mig och träna jag också. Är ju redan pensionär, jobbande sådan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha - bena uppåt sträck!
      Du är en flitig pensionär du!
      :-)

      Radera
  2. Bra diktat av Lars Nordlander... och viken bra pensionärsövning! Måste nog börja träna balans jag också, för jag märker att den blivit sämre med åldern...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir vi fler :-) ta ett ben i taget :-) Lars N är en favorit!
      kram

      Radera
  3. Härligt att du tränar balansen och tycks njuta av tillvaron ...i frihet :) Hoppas sommaren har varit till belåtenhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul få blogg besök av dig :-)
      Nu är jag fri!
      Sommaren var ok, en transportsträcka dock. Nu balans :-)

      Radera
  4. Nu hänger jag inte med ... jobbar du inte längre?!?!
    Gillar din headerbild/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så lätt hänga med :-)
      Beslutade mig gå i pension på min "friska halvtid" den sjuka halvan är ju ersatt sedan en tid.
      kram

      Radera
    2. Då är jag med :-) När man inte har läst under sommaren så hinner jag inte med i alla svängar. Grattis till att ha blivit pensionär! /kram

      Radera
    3. Tack! Det är bara en vecka sedan 😊...🌅

      Radera

  5. Ja, det gör jag! =)

    Det är så fina texter du väljer ut av Lars Norlander.

    Balanskram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte väl det!
      Lars N är fantastisk...
      :-) balanskram från gymbollen

      Radera
  6. Balansen... ja, det tror jag är bra att träna på. Jag brukar säga att geocachingen är balansträning, går ofta på ojämnt underlag och vistas i branta slänter osv... Men just sådana balansövningar som du nämner, ja, dem ska jag också börja göra...

    Tack för bra pensionärstips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En säkerligen god variant av träning ... vi bli nog många som tränar nu :-)

      Radera
  7. Bra påminnelse med balansövningar!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  8. Håller jag balanser ? det tror jag, eller är säker på det att jag gör det !
    Jag läser böcker, lyssnar på musik,
    fast jag kan också bara ligga på soffan och slöa !
    Och jag kan fortfarande cykla, för jag har inte tappat balansen !

    Allting måste samverka och balanseras för att vi ska kunna bestå som de människor vi är.
    En person som är i balans skapar harmoni hos allt hon rör vid.

    En mycket balanserad kram till dig ! och lycka till med dina balansövningar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör nog det!
      :-)
      soffligg kräver också balans :-)
      kramen

      Radera
  9. God afton! Lång dags färd mot kväller är det här.
    Balans? Ja, nog är det viktigt med balans i tillvaron, både fysisk och psykisk. Och de samverkar.
    Den fysiska balansträninge tror jag ger mycket för välbefinnandet och nu blev jag också inspirerad att börja. Vi såg detta mycket överallt på gator och i parker i Peking och det var helt klart ett sätt att hålla kropp och själ intakta.
    Ditt val av dikt var också både tänkvärd och talande.
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Ditte, jag har nyss varit förbi hos dig tusen tack för ditt inlägg!
      Balansträning fysisk och psykiskt är nog basen i vårt välbefinnande som du säger.
      Som sagt så är Lars N´s verser en fin en som jag taget till mig!!
      Storkram!

      Radera
  10. Vilken underbar elefant i ditt förra inlägg ,-)
    Balansen håller jag, står på ett ben lätt.
    Men det är som med allt en "färskvara" nu har jag inte tränat men det är något man bör ha i minnet så tack för att du tog upp det, man ska ändå träna för rätt som det är kan man kanske inte hålla balansen, likadant med andningen, hur många gånger tänker jag inte att jag ska andas rätt så glömmer jag det igen så dubbeltack nu påmindes jag om andningen också ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prima att andas du har så rätt i det :-) visst är elefanten läcker! Kram!

      Radera
  11. Står alltid på ett ben när jag borstar tänderna! Samt går med MBT-skor som är rundade undertill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra både ståendet och skorna :-)

      Radera
  12. Tove lilla. Jag är orolig för dig. Du håller väl inte på och förtar dig med alla dessa stressande och ansvarfulla dagsuppgifter. Kan du inte delegera och låta varje tår hjälpa till? Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gullligt av dig Bosse - mycket slow motion nu för tiden :-) Tar i från tårna :-) kram

      Radera
  13. Jag gillar den rosa elefanten :)

    Önskar dig en finfin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  14. Ska börja träna på ena och andra foten redan nu så är jag i topptrim när jag går i pension ;-) Ännu en träffsäker "vers" - så precis! Så klart skapas flest möten om man går "mot strömmen" ! Kram och ha en "balanserad" helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha det blir fint att vara på topp vid pensionsavgången ;) tänkte samma som du om gå mot strömmen och möten ...
      Balanserad helg påbörjat:) kram

      Radera
  15. Det är viktigt med balans på många plan. Det är väl träning som hjälper även om det gäller annan balans än det som benen ger.
    Lycka till med din träning och förta dig inte! Krya på dig kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Balansen i hela livet runt kroppen l kroppen. Har fått mycket träning i det de sista åren * och det vill jag bevara i nuets vara :) kram

      Radera
  16. Tar ett av dina kortare inlägg, för jag hinner inte läsa mer just nu. Vill ändå höra av mig med några rader.
    Superbra att ägna sig åt balansövningar. Jag har köpt balansplatta, men glömmer tyvärr bort den ... :(

    Nu är det bara en dag kvar på denna arbetsvecka. Tänk att du inte behöver fundera på sådant längre. Måste vara skönt ... :)
    Kramis

    SvaraRadera
  17. Smart val! :-)
    Alla dagar är vardag - och fest, jag känner mig som frihetens utsända ....
    Stor kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...