fredag 7 augusti 2015

En välsmord smäktande vals

Min drömmar nu för tiden är som mardrömmar, önskedrömmar och vanliga drömmar.
Det är här det uppstår problem; vad är en vanlig dröm?

Residenset svämmar över av böcker, anteckningar, artiklar, bilder, för att inte tala om alla tavlor jag målar på mig. På mig, inte av mig.

Jag ligger miltals från rena tomma ytor, minimalismen är inget för mig, jag är en maximalist. Så fullt så jag tar mig inte fram. 

Nu överdrev jag betydligt, för jag tar mig fram och utmaningen är att få den praktiska och lite snygga lösningen. 

Det är mitt hem. Ett hem får stå ut med en och ens saker, hela livet, varmt liggande om hjärtat för det är stommen i mitt liv. Det är min vardag och min fest!

Nå, så ska det rensas ut med ojämna mellanrum, en del ska förpassas ut och nytt in.

Eftersom livet går sig till och förändras så förändrar jag mitt boende. 
Jag har bott mycket i mitt liv. I olika former, men med samma tema; mitt boende mitt hem.

Några reser mycket, som sagt jag bor mycket. Flyttar runt på möblerna, flyttar  de tillbaka igen. Några fasta stationer är bra. Som att mitt matbord ska stå framför fönstret.

Men vilken lycka är det inte att ha ett hem, inte bara för det nödvändiga tak över huvudet och värme, men att ha ett place med space om än litet!

Ateljé är en härlig benämning på place med space.
Min livsateljé!

En vanlig dröm är att drömma sig bort, ständigt, långt och nära nog för att återvända gång på gång, men känna det som om det är den första.

.... som en smäktande välsmord vals, ett två tre sväng runt - ett två tre sväng



© Tove Olberg

14 kommentarer:

  1. Svängarna tas ut -)
    Ja det blir mycket runt omkring om man skapar ,-) Men det är "livet"
    Livsatelje det passar bra in på mig också ,-)))
    Härligt ord som gav mig en glädjekickjust nu.
    Ha det härligt KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livsateljé passar dig också perfekt ;)
      Gladkickkram!

      Radera

  2. Trivsel och en egen prägel på mitt hem har alltid varit viktigt för mig. Jag vill inte ha för mycket saker så jag har kanske lite för mycket. Gillar att göra om, förändrar och förnyar mer i hemmet än hos mig själv, he he.....

    Den bästa fredagen finaste Tove ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi två som far runt med förändring som mål --- och hemma gott!
      Kram

      Radera
  3. Hahaha - låter bekant! Kreativitetens baksida kanske? Mycket saker här med och en iver att få det att fungera, rensa ut och så nya fynd! Place med space för kreativitet. Underbart! Ha en fin helg Tove :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. men där for den ju ... trevlig helg Anna!

      Radera
  4. Nog är det fint och trivsamt att bo. Vara hemma. Trivas. Och ha det precis så som det passar en för stunden.
    Livsateljé var ett fint ord.... precis som residens. Jag tror minsann att det är riktigt trivsamt hemma hos dig :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är välkommen på besök Christina!
      Kram

      Radera
  5. Det finns inget mer spännande än att titta in i andras hem !
    Särskilt när det är färgstarka människor, som du Tove !
    Alltid kul att få lite inspiration och se hur andras hem ser ut tycker jag.

    Kramar i valsens takt !

    SvaraRadera
  6. Visst är det spännande med hem ...:)
    Kram Amanda!

    SvaraRadera
  7. Maximalist är ett bra ord, det är jag också. Har tänkt på din fascination för glas och hur mångfacetterat material glas är. Pettas sålde underbara glassmycken som du hade gillat verkligen.

    SvaraRadera
  8. Glas är så stiligt, genomskinligt och ändå inte. Jag såg pettas inlääg och fick en njutarstund.

    SvaraRadera
  9. Hemmet är ju en del av mig och visar vem jag är. Jag har nog ocksp alltför mycket saker och rensar ibland. Men det är svårt.Vissa saker talar till mig och är viktiga och andra har jag ändå.
    Tycker om dina funderingar och spinner vidare på trådarna.
    Kram!

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...