söndag 19 juli 2015

Robotinsats?

Här om dagen skrev jag om mjölkrobot, att kon självmant går in i den och blir mjölkad när hon behöver.

Tanken gav mig comsi comsa, som i sin kommentar skriver att vi människor också låter oss maskinstyras ...

Som den vårdgivare/brukarhjälp jag varit i mitt yrkesverksamma liv, så är min första, andra, tredje  och fjärde tanke - nej nej, men den femte, den ger vid handen andra perspektiv;

Ett tänkt scenario är att jag behöver lite småhjälp i huset, kan sköta min egen hygien och klä mig själv.
Jag beviljas med hjälp av biståndsbedömaren i kommunen, eller ska jag ta ett privat bolag?
 ... en liten käck robot, en manlig skulle pigga upp eller hur? Som då och då ger en komplimang under dagen ...
En röststyrd robot är inte lämplig då jag ju pratar med mig själv. Roboten skulle gå amok och jag får en saftig räkning från kommun eller privata bolaget i tillägg till insatsavgiften!

En liten fusklapp med  kortkommando behöver jag där det står hur jag handskas med displayen;
1.  Ta upp från golvet
2. Fixa frukosten från meny 1 (som är min favorit)
3. Bädda sängen.
4. Städa.
5. Berätta en saga och sjung gärna
6. Inte det du tror ... prata med mig om den tid det begav sig .. bjud mig på ett glas rosé
7. Var är mina glasögon
8. Röj i garderoben
9. Bjuda hem gäster, fixa mat och be de gå då jag fort blir trött
10. Ta mig till havet

Fördelen med en robot är ju att en slipper allt spring av allskens sorter människor i mängder, på tid efter eller före utlovad enligt biståndsbedömaren.

De ska använda  telefonen för att logga in och då allt är klart logga ut, de ska dokumentera och då har tiden redan löpt ut så det som skulle göras tyvärr inte hanns med denna gången heller.

Möjligen sticka mellan med lite trevligt socialt småprat under dokumenteringen ...
" Brukaren glad att jag kommer, men frustrerad över sin situation"
 .... socialt småprat inträffar här:
Tänk när jag var ung säger jag .... brukarhjälpen svarar: Ja, det kan jag tro ....
Dokumentationen avslutas med: "Brukaren har varit ung".

© Tove Olberg
(Kommer på bloggbesök efterhand)

18 kommentarer:

  1. Det här kommer att bli kanon. Så ska du bara ha det. Han måste ha ett lämpligt namn. Du får fixa en bloggtävling om ämnet. Jag vill ha en hon till hösten. Kan du fixa det? :) Hoppas du haft en bra första halva av sommaren 2015.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en fin idé! Har kollat upp det med en hon till dig; svaret blev att brukaren själv i den kommun den bor må ansöka ,,,, Lycka till!
      Kram

      Radera
    2. Alla dessa omvägar. Jag skickar en annan robot att hämta blanketter. Jag har en snäll robot som tar på mig skjortor och jacka. Hon liknar min fru, men jag är inte helt säker för hon står ju bakom mig. Kram Bosse Robot

      Radera
    3. Smart!
      Fruar har en förmåga att vara överallt .... så hon är nog både fram och bak, listigheten gör att du blir osäker! :-)
      kram på dig!

      Radera

  2. Ja, tänk så det kan bli? ☺ Läste och log för mig själv: Bjuda hem gäster, fixa mat och be dem gå då jag blir trött. hi hi hi, jag hade inte kunnat skrivet det bättre själv. ☺ Slutdokumentationen var för skön, ☺

    Glad söndag härliga du, kramisen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så det kan bli .... :-)
      hihihi ....
      Kram

      Radera
  3. Risken kan förstås bli att roboten bjuder hem andra robotar, att något går galet i programmeringen. Men kanske de istället ordnar människor åt sig som kan sköta om dem?
    Comsi comsa-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju bli, robotar v behöver ju människor till programmeringen då robotisk kaos upppstår --
      :-)
      Comsi comsa kram är en läcker kram ...
      comsi comsa

      Radera
  4. Vad härligt! Verkar som en perfekt tanke! Och förhoppningsvis blir det blir en och samma robotperson som kommer.
    Instänner verkligen i det Comsi Comsa säger om slutklämmen.
    Ett underbart inlägg. Och nu tänker jag vidare....
    Önskar dig en fin kväll.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) .... alltid en och samma vill jag ha .... den har väl också varit ung
      Kram!

      Radera
  5. Hej vännen !

    Det finns redan många människoliknande robotar med mänskliga känslor
    i vår vardag, men vi lägger knappt märke till det.
    Och många, precis som jag, har nog reservdelar i höften,
    och det kommer säkert att bli allt vanligare att vi människor få stål i kroppen.

    Robotliknande kramar, hihi...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog .... har en liten reservdel i armen jag :-)
      Robotkram

      Radera
  6. Härligt inlägg ! Kul att du är tillbaka med bloggskrivandet.
    Ha det gott !
    Kramar från Marie

    SvaraRadera
  7. En robotRut som fixar mat och plockar/köper blommor tack! Då kan jag spika panel och måla väggar utan avbrott.
    Din utmärkta lista tar jag för övrigt rakt av!

    SvaraRadera
  8. Det kan jag tro ... :-)
    Vi delar listan!

    SvaraRadera
  9. Ja tack, en lydig hubot i huset vore bra. Helst ska den kunna göra mig snygg i håret också och brygga gott kaffe.
    Att se kor gå in i robotbåset och bli mjölkade är ren meditation, ja att studera kor överhuvudtaget är rogivande. Jag älskar kor!

    SvaraRadera
  10. Jag lägger till på min lista snygg i håret också, tack för tipset.
    Jag noterar mig hubot; du skriver mycket sällan slarvfel så nu fick jag en ny kunskap som jag ska kolla upp!
    Kommentarer som inlägg berikar oss som vi sagt förr.
    Kos(s)-elig!

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...