tisdag 14 juli 2015

On line är jag

Hej å hå!

Livet, en kort sommar utan blogg har gått helt enligt planen. Bara att säga en sån sak är ju helt outstanding - näst intill.

Som om jag planerade så mycket ... det var dax att pausa och egentligen helt utan orsak, förutom att det är vettigt då.
En ska ge sig då det är på topp; nåja .... som en naturlig del av bloggandet faktisk ;)

Om du undrar vad jag gjort så kan jag säga ätit, sovit, arbetsprövat, umgåtts, skött om cykeln. Inte badat. Men målat. Färgerna flödar och vad det föreställer  är inte så lätt att se, men det blir synligt efterhand -  i bästa fall.

Besökte en bloggvän  time of tiger vilket var jättekul och givande!
Naturligt, som en farmor sa Annukka! Det stämmer ju bra!
Ytterligare ett möte, då med en bloggvän till, mitt i möten och betraktelser så blir vi en trio - kommer att äga rum om livet står oss bi.
Vänskap är!

Har ni sett en mjölkrobot i aktion? Det har jag!

Kon som blir mjölkad, går självmant in och får juvret tömt! 
(ursäkta, suddig bild)

Visste ni att det finns en glassbonde där i Vännestrakten? Det gör jag!


Förkyld blev jag också, den vanliga jobbiga med feber, täta bihålor och astman hostar.
Stackars mig! Nå, så kunde det vara så mycket värre också. Så det så ...

Har ni fått besök av barnbarnet som kommer med en kasse med mat till sjuk farmor? Det har jag!

Ann Heberleins serie om bipolaritet gav mig en tankeställare. Hon säger att hon inte ÄR bipolär, hon har det, ingen säger jag är cancer. Eller; jag är hjärnblödning, stroke, parkinson, MS, ALS.

Men är jag förkyld då jag har en förkylning! Jag är inte astma, jag har astma!
Jag är utmattningsdeprimerad .... jag har en förändring efter den .. jag har den diagnosen ...

Nu känner jag att det är ett bra tag sedan jag skrev... för nu rusar det till och frihanden får fritt beröra tangenterna.
Jag är skrivande!

De där orden ni vet som har en tendens att stå på kö, tänk de som stått så länge nu och liksom göttat till sig.
Skriver en bättre efter liten bloggsemester ;-) ?
Det är ju bra godtyckligt, jag kanske tycker det och ni läsare upplever ingen skillnad.
Cirkus ord kanske?
Cirkus blogg!


Under min tid som bloggskribent - visst är det läckert det ordet - godare än bloggare - så har jag liksom surfat runt och låtit varje inlägg bli det det blir ... skriva på frihand ... låta tanken forma sig - ibland efter orden ;)

Tills nästa inlägg kan ni fundera över när ÄR en människa?
För männen är det troligen då de bjuder på gladjazz - i sin gubbålders ljuvlighet
För kvinnor när de lyssnar på gladjazzen ...... i sin käringsålders mognad med ljuvligheten inom räckhåll?

© Tove Olberg

20 kommentarer:

  1. Men hej! Vad trevligt att ses igen! Blev du förkyld stackaren, trots bastun... Inte jag i alla fall så det smittade inte. Bastuaggregatet gick sönder nyss. Ingen ny häst ännu. Jag hade kanske också behövt en bloggpaus- är lite omotiverad. Men kanske råder lite semester och cykelturen i skärgården bot på det. Kram från Vännfors!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vännfors! Kul att vara i gång igen :-) Ingen bastu och ingen häst, det kommer. Cykelturen gör gott ska vi tro.
      kram från Residenset Skellefteå!



      Radera
  2. Förkylning är trist.
    Blää. Tittar in hos dig i dag och förstår du haft bloggsemester. Det var ett tag sedan jag kikade in hos dig. Men just i dag då jag tittar in här du skrivet ett inlägg.
    Kul med bloggmöte. En bloggvän jag har som heter farbror Hebbe dök upp till morgonen. En jätteöverskning och så kul att ses på riktigt.
    Ha en jättefin dag. Kram å kram min dam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tittade in tantglad!
      Å se du har haft "farbror besök du!
      Kram o kram du med dam!

      Radera

  3. Roligt att se dig igen! ☺
    Tänka sig att korna går in och ställer sig vid den maskinen? Rätt fantastiskt... Fast tänker vi efter väldigt noga så skulle det nog att gå att få människor också att låta sig tas om hand av maskiner, vi kan styras till det mesta...

    Stor kram och bli av med förkylningen nu-med-det-samma! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det samma :-) du har en poäng där om oss människor ... korna går in i maskinen ...
      Stor kram!

      Radera
  4. Hej vännen ! Är tillbaka efter min sommarlov, bloggsemester !
    Men ny energi sitter jag här och hoppas du smittas av det också, hihi...energin menar jag !

    För hjärnan behöver vila, säger dem kloka som vet,
    fast jag har saknat mina bästa bloggvänner !

    Sommarlovskramar till dig !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så du har också varit ledig? Skönt med ny energi.
      Nu är saknaden över och det känns kul att vara igång igen.
      Sommarlovskram till bloggvän! :-)

      Radera
  5. Välkommen åter oavsett om det blir engångsbesök eller ej. Låter som du haft en bra tid sedan sist, hunnit med mycket.

    Ja du, det här med diagnoser... det ligger mycket i ditt funderande... Svåra saker som drabbar oss i livet, trauman, sjukdomar eller vad det nu kan vara ger oss skavanker... vi ÄR ju en produkt av livserfarenheterna, men ÄR vi verkligen en diagnos? Nej, säger mitt sunda förnuft - du är Tove rätt och slätt. Samtidigt vet jag ju att diagnoser används precis som du skriver.

    Bra och tankeväckande inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Jag är Tove, känns så bra! Bra sagt - en livsprodukt är vi med våra erfarenheter!

      Radera
  6. Jag tror faktiskt inte att man skriver bättre efter en viloperiod. För ord, de vill bara poppa ur en, de liksom tränger på, och de kan inte ligga och dra sig i vila och bli bättre ;)
    Nej, ut med dem bara. Orden!
    Hoppas du mår bättre från förkylningen och kan njuta av den sommar som vi har i Sverige. Det har varit mycket skriverier om detta.
    Jag har hunnit med att vara ute i världen och nosa på främmande mark, det har givit behagliga tankeavtryck.
    Ha det gott och stor kram och roligt att läsa ditt inlägg. Gerd ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enig Gerd, orden är där hela tiden och bättre blir det inte av en paus, e nskriver som en skriver. Roligt att du gillade inlägget.
      Jag kommer på besök till din blogg! :-)

      Radera
  7. Underbara Tove lite synd om dig tycker jag allt.Krya på dig hoppas att vi kan ta en ny date snart. Kram Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt mormor få besök av dig här också! :-) Kram och vi synes!

      Radera
  8. Ann Heberlein är snygg att se på, men, om jag får gissa, en mycket besvärlig människa. Vilket man kanske är om han har/är bipolär. Så hon må vara förlåten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon må vara förlåten - är förlåten

      Radera
  9. Välkommen tillbaka Tove! Jag har saknat dig. Mycket!
    Nu får jag en hel del att fundera kring. Det här med etiketter på människor är jag inte mycket för. Man är si och så...Kan ju färändras. Är nog lite med dem som med diagnoser, de kan också ändras. Försöker förstå Ann Heberleins tanke här, (har läst lite av henne..) men inte riktigt lyckats. Kanske kan man både ha bipolär och vara det.
    Du är förkyld och har en förkylning. Jag är Ditte, men jag är ingen solskada, jag har den. Nu blir det brydderirer...
    Vilket gulligt och omtanksamt barnbarn som kommer med mat till sin farmor. Det är kärlek det!
    Ordet bloggskribent tycker jag också om, innebär så mycket mer, tycker jag, än ordet "bloggare".
    Vad gäller korna så är det fint att de vet vad som förväntas av dem och att maskinerna nu tagit över. Och vi är ju också till viss del maskinstyrda.
    Hoppas verkligen vi får till ett möte i sommar. Jag skulle verkligen önska det.
    Tills dess stor kram från mig i huvudstaden.
    Tankar till dig!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Ditte; så kul du är här igen - du med! Från en bloggskribent till en annan .. Att vara - jag är - jag har - lite "bryderisk" är det.
      Mötet blir om vi ÄR :-)
      Stor kram

      Radera
  10. Välkommen tillbaka till bloggossfären. Visst måste man ta en liten semester från bloggen ibland - jag har just haft en veckas semester. På skrivarkurs, haha. Det var väldigt roligt men jag fick känning av ett litet magsår (kanske magkatarr) när jag kom hem. Vi fick skriva på tid...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Tack Ingrid! Skriva på tid, uj uj uj .... att skriva på sig ett magsår som jag hoppas det inte är .... hjälp finns ju.En skrivarkurs är kul och tipsrik. Har sökt ett par gånger till skrivarkurs här på Medlefors Folkhögskola, men kom inte med, nu "kursar" jag mig själv och att läsa er andras. Du skriver ju väl du! Jag skriver bara iväg jag .... :-)
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Plagg

Plagg - att ta på sig eller av sig. Skyla kroppen, skydda kroppen, framhäva kroppen. Till vardag och fest av nödvändighet eller rent n...