torsdag 30 juli 2015

En klick sirap poesi




Poetisk rullar jag tummarna
poetisk bidar jag timmarna
poetisk utan poesi
poesi utan poet



Poetens
poesi
skriver
poet
utan mening
med mening
i mening
det är meningen
- rent poetisk







Poetens spirande glädjetjut
jag vill ut jag vill ut
göra en prosa
i kraftfull fors
från öra till öra
- kom får du höra











Jag  viskar
ropar
- jag ger dig poetens rödklöverros
du kan inte se den
blott känna den doft
som läker
lagar till
skapar lust
i förtröstans
tecken
- över ängarna
blir du till





Poetens
frivilliga
ofrivillighet
strilar
vilar
ger en tistel
blott
för det vackra
som finns i höjden









Vardagens poetiska
prosa i bild
- en klick sirap på brödet
Poesi
som en grön liten skapelse
i betydelsen
eukalyptus mentol
tänkt för att lindra
ett svalg med täppt näsa
- doppat i hett vatten
för de nämnda besvären


© Tove Olberg

26 kommentarer:

  1. Fina små dikter med passande bilder till!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera

  2. Du är helt otrolig med dina texter och lekande med ord, "ordkonstnär i bild" får du heta.. ☺

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. "ordkonstnär i bild" hälsar en kram

      Radera
  3. Jag hör.
    Jag ser.
    Jag smakar. På orden. Och på den gröna skapelsen sist i kavalkaden.

    SvaraRadera
  4. Dina ögon ser framför dig poetisk prosa där mina ögon
    bara ser en sött sirap smörgås !

    Men om man stannar upp så ser man vardagens poetisk prosa överallt,
    som ett vackert moln, ett löv på marken, ett leende från en okänd människa, solens värme !

    Du är unik söta Tove som ser vardagens vackra poetisk prosa överallt !

    Unika kramar !

    SvaraRadera
  5. Tack för härliga ord och klurigheter. Tänk om bokstäver inte fanns. Hemska tanke! Kram

    SvaraRadera
  6. Dina ord blir meningar som blir till poesi. Dikter uppstår. Bilder förstärker.
    Och jag läser, ler och njuter, faschinerad av dina ordkonster.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Finurligt klurigt skrivet.
    En poet har skrivet.
    Tack för fina ord.

    Kram.

    SvaraRadera
  8. Ingen kan som du få till det med ord och bilder i en sammanflätad ordväv.. tack finast Tove... älskar dina fina små poem!
    Vi vände i Kramfors och är hemma igen... vi får kramas nästa gång vi åker uppåt :)
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör vi då! :-)
      Poemen bjuder jag på!
      kram

      Radera
  9. Blogglandias svar på Robban Broberg och Povel Ramel.
    Kram novisen Bosse Svammel

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅÅ så du säger :-)
      --- vadå novisen svammel?
      Kram

      Radera
  10. Ja, du är en predikare. Och en poet.
    Apropå träffas- Vad tror du om v.34? Det passar mig och Ditte.

    SvaraRadera
  11. I am :-) Vecka 34 blir bra!

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder och härliga ord som strömmar :)
    Trevlig helg !
    Kram

    SvaraRadera
  13. Tack, härlig helg tar vi nu :-)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Beundrar hur du får ihop dina ord med härliga bilder till ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt få besök av dig igen!
      Tack för berömmet! Det går på räls, jag ser nog i bilder ...
      kram

      Radera
  15. Rent poetiskt sett var det här ett underbart inlägg! Och ett underbart uttryck; Poetiskt sett skulle man kunna se saken på ett helt annat sätt känner jag att jag skulle vilja klämma med på närmaste stormöte :-) Kramen

    SvaraRadera
  16. :-) poetisk sett är det poetiska sättet väl ägnad på ett stormöte :-) spännande tycker jag!
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...