lördag 25 juli 2015

Denna dagen ...

börjar med klarblå himmel, frisk vind dock. Bjuder in några vänner till fika på terrassen, när det är avklarat så kommer de.
Molnen alltså!

Värre saker kan ske.
På affären av typ Ica maxi så vill jag fylla på nötförrådet.
Men se det finns inga priser uppsatta.
De hänger över potatisbingare, jag hittar priset på skrubbvante men ser ingen. Nå. Det skulle jag ju inte ha heller då ...

Men då IRRI gör sitt intåg så är jag väldigt uppmärksam ...
Frågar en ung tjej som ordnar med frukt och grönt om var priserna taget vägen ...
Nja ... hon visste inte riktigt - men du kan ju kolla med sjävscannern där borta ...
Jag ville inte ha pris på en sort, jag ville ha priser på de olika med tanke på vikt osv
så att jag kunde göra en jämförelse ....

Jag frågade om ingen annan visste något?
Jo, men den jobbade inte idag!
Menar du att ingen här i butiken vet något fortsätter jag?
Jag kan ju fråga ....
Det vore alldeles utomordentlig och faktisk ditt jobb också, blir min kommentar - och jag hör själv hur småsyrlig jag håller på att bli ...
Hon kommer med en annan tjej som vet hur det hängde i hop - alltså knäckte hon nöten delvis.
De hade flyttat om på påsarna, men inte HUNNIT sätta om priserna ÄN!

Kunde inte låta bli att fråga om detta var gjort nu idag??
Nej, det var igår eller i förrgår.
Nu är det inte vi på frukten som har ansvaret för nötterna heller säger hon den senast anlända i delikata nyttiga nötters frågan.
Nu är min syrlighet på rakt upp på stegen högsta nivå!
Vem har ansvaret i butiken här idag frågar jag?
Det visste de inte riktigt.

Det är nu jag kommer på mitt i syrligheten: men vad är det jag håller på med egentligen?
Jag kan göra detta en annan dag, eller .... men hur som så är det inte så det ska vara ...
det är det ju inte i krigsdrabbade länder heller ...(leve ytterligheterna)

Väl hemma så ringer det på dörren.
Utanför står Jehovas och viftar med Vakttornet;

Jag: Jasså: så det är dags igen nu att gå runt och påminna om jordens domedag ...
Jag är inte intresserad, men gå inom Ica Maxi och fråga efter priset på nötter!

Frågande ögon, tappade hakor och förtvivlans ande anfaller oss alla;

Det är då det kommer för mig vad min dåvarande man svarade när han låg under bilen och försökte häng upp avgasröret.
Pingstpastorn i byn kom förbi stannade i vänlig omtanke om han kunde hjälpa till med något?
Da kom  min hasande ut från under bilen, innan han såg vem det var så säger han:
Det här var fan inte mycket att be för!

Bubblande av skratt i minnet säger jag att de. Jehovorna alltså får ha tack för besöket.
Då säger den ena kvinnan: Du har inte ändrat dig, vi har varit här förut vi, kommer du inte håg oss?

Nu kommer snart vännerna på fika, molnen dominerar och syrligheten finns i rabarberpajen.



10 kommentarer:

  1. Välkommen tillbaka till Blogglandia!!!!! Tack för ett härligt inlägg som fick mig att skratta högt! Vilka nötter du mötte som inte visste vad som var ut och in!! Amen! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Amen - just så Veiken :-)

      Radera
  2. Nu har jag läst ikapp, både din resa i BloggLandia och om dina nötter!
    Så sant, så sant.
    Känner igen mig och småler, åt det där med priserna och jämföra, haha, så vill jag också.
    Men, stackars personalen, som inte vet vem som bestämmer, hoho, ett gott skratt jag fick.
    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det nu ... snålheten bedrar visheten .... ja, se pengar är till bekymmer för fattig och för rik ...
      :-) kram

      Radera
  3. Vilket bra tips att förpassa Jehovas till ICA Maxi! Men å andra sidan... där handlar jag ju ofta när jag är hemma i Jönköping... Jag vill inte ha någon påminnelse om Jordens undergång, där heller! Å andra sidan, ännu en gång, där hemma har vi portkod så där kommer inga Jehovas in... Jippie! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Portkod är ju bra, ... undrar om Jehovarna har en en uppföljning av var de kommer in och inte med att ringa på dörren .. då har jag nog vid det här laget ett visst rykte ...
      Stå för sitt ord!
      :-)

      Radera


  4. ☺ Ha ha ha ☺ hi hi hi ☺ Läste två gånger och skrattade igen. ha ha ha.... ☺

    Största kramen ♥

    SvaraRadera
  5. Tack för glada skratt här hemma. Jag kände att jag var din skugga där i butiken bland nötterna och nötterna.
    Och Jehovas vittnen övanpå detta. Puh, en kunde bli matt för mindre. Tur du har humor och glimten i ögat.
    Vad gäller dessa vittnen brukar jag säga att jag är beroende av blodtransfursioner (inte så snningsenligt direkt, men det har förekommit) och kommer från en militärfamilj.
    Din replik till vittnena vad gällde ICA och nötterna är helt obetalbar. Att du fann dig.
    Kan tänka mig att det blev ett glatt fika.
    Nötinspirerade kramar från mig. Fyllda med skartt...

    SvaraRadera
  6. Naturligtvis var det du som skuggföljde mig; affekt har ibland effekt vad gäller att finna sig, absolut inte medvetet, men det faller sig tydligen så. Nötternas förtret låg ju bakom Blodtransfusionen ska jag absolut ha i minnet som argument ..
    Fikat blev glatt och det blev ett härlig samtal mellan vänner; de är mina äldsta, det skiljer 20 år mellan Marianne och mig, och 35 år mellan Gösta och mig. Vår vänskap tillhör mitt skellefteåliv, alltså är den förhållandevis ny
    Nötkram!.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...