fredag 19 juni 2015

Blommorna under kudden

Från och med i år byter jag ut 7 sorters  blommor under kudden från marken, med blommor från kruka.

En blomma från Sankt Paulia, ett paraplyblad från Paraplyaralia, en klase blommor från Hoya Multiflora, en sticka från en kaktus, en svärmors tunga, en orkideblomma, en ros och en kärleksört.

Sankt Paulia för förälskelsen

Paraplyaralia för det regn som faller annars torkar kärleken

Hoya Multiflora för själva kärleken den kommer ofta i klaser

Kaktusstickan för smärtan i det hela symbol för akta dig

Svärmors tunga - ja, i min ålder så är ju risken minimal - men en kan aldrig veta

Orkiden för att det finns så otroligt många sätt att vara vacker på 

 Rosen - jag älskar dig!

Kärleksört ut i fall att ... 

(Ja, det är 8!
 Bild ska inte visas i denna sammanhang)



Glad midsommar!

© Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Å vad bra Tove, jag tar dina krukväxter direkt och hoppar över att plocka egna! All include - med tolkning och allt :-) Önskar dig allt gott i midsommarfirandet! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Det är ju en hel vetenskap vad man ska ha under kudden har jag förstått. Jag har plockat och plockat i hela mitt liv, och nu har jag slutligen hittat min kung, vet inte vad jag gjorde rätt till sist. Och det där med svärmorstunga, slappna aldrig av, man vet aldrig...☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tyckte det var dags för en förändring så jag komponerade den ....

      Radera
  3. Tack för tips, men det blir inget annat än mina drömmar som jag lägger under kudden. Min drömprins kommer ändå in i mitt kök, en vacker dag, haha!
    Tro på den...
    Midsommarkram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig inställning Gerd! :-)
      kram

      Radera

  4. Tack för tipset och att betydelsen till blommorna följde med.
    Jag kommer att ha ett paket näsdukar under kudden för näsan rinner, men det när blommiga näsdukar... ☺

    Midsommarkram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det var dags med en förändring ...
      :-)
      Blommiga näsdukar är också ett gott alternativ när det är på det viset!
      Kram

      Radera
  5. Tack för dina blommor med underbara förklaringar. Jag tar gärna hela konceptet. Och vad gäller kärleksörten så vet man ju inte...
    Krleken är evig sjungs det, men ibland verkar den har semester.
    Stor midsommarkram och många tankar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, kärleken är evig, men föremålen växlar :-) ibland semester i bland tjänstledigt för att pröva något nytt ....
      Midsommarkram och goa tankar!

      Radera
  6. Fin bild du har som header nu! Jag är rätt nöjd med maken så jag tänker inte lägga några blommor under kudden. Risken kunde ju vara i så fall att jag drömde om någon annan och inte skulle få en lugn stund i fortsättningen...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Haha, det vore inte så bra att bli av med lugnet och det goda ni har du och maken!
      Kram

      Radera
  7. Blommor, så fint! Kul med dess betydelser.... La du dem under huvudkudden?

    Fin fortsatt midsommarhelg önskar jag dig!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  8. Vilken bra idé ... men tyvärr skulle jag nog bara få ihop 4 blommor på det här sättet.
    Men jag gillar tanken. Man kan kanske utveckla den ... forma om den lite ... särskilt om det regnar på samma sätt nästa år. Då ska jag försöka vara mer beredd och ha andra idéer ...
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Hi hi låna hos grannen kanske? :-)
    Ett år att förbereda låter bra...
    kramis

    SvaraRadera

Bagatell

En bagatell, alltså ordet bagatell, tillhör ordklassen Substantiv. På norska säger en det en kan sätta en, ei eller ett framför, är alltså e...