onsdag 20 maj 2015

Poesi - Guds väderhimmel

Regn,
Gud gråter 
och ger jorden vatten för grödan - till  livet

Sol,
Gud är glad 
och belönar jorden för grödan - till  livet

Åska,
Gud är arg 
och ger oss möjlighet till urladdning  - i livet för att gynna grödan

Norrsken,
Gud dansar 
och ger oss lön för mödan med livet - i samklang med grödan

Solförmörkelse,
Gud ber oss 
tänka efter och ger oss ännu en möjlighet - till liv och gröda

Månsken,
Gud ber oss 
ha förtröstan och ger oss hopp i frånvaro av mörkret  - med livsgrödan

Årstidernas skymning,
morgon och kväll
Gud ger oss tid -  till reflektion och berättelse

-Trolldom?

Kuling, storm, 
tromb, tyfon, tsunami
Vädrets makter sitter i jorden
Blötan 
Torkan 
Elden
- naturkraften brinner med himmelsk låga

(... himmel och jord må brinna - men den som tror skal finna ....
en psalm med text och musik av Lewi Petrus, 1913. ) 

© Tove Olberg 

18 kommentarer:

  1. Ja, världen=Gud vill säga oss någonting. Det beror på om vi vill lyssna, och på vilket öra. Ha en underbar dag. Hoppas att vi kan träffas irl någon gång.

    SvaraRadera
  2. Världen=Gud, ja.
    Vi ska träffas, jag har bara inte kommit dit än ...

    SvaraRadera
  3. Det här var ju vackert att läsa !!
    Regn och sol, dem gillar jag.

    Om svalorna flyger högt blir det vackert väder, men flyger de lågt så blir det regn.
    En grå himmel
    bådar vackert väder, en hög himmel blåst, en låg himmel vackert väder.

    Onsdag, en helt vanlig dag, vi pratar om väder och vind
    och himmelen !
    Ju längre från solen, desto blåare är himlen.

    En himmelsk kram till dig vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra du lägger till lite mer om himmel hög och låg ... Tack!
      Himmelsk kram!

      Radera
  4. Visst vill man ändra om ibland på bloggen och hemma och lite varstans. Fin header och tjusiga bilder av damen själv. Fin himmelsk dikt som berör och sätter igång mina tankar.

    Ha en skön vecka och vårkramar till fina dig. Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så med ändring .. bilderna på damen ja tack,de passade till sprallgöken djupfröken :-)
      Tack Gunilla!
      21 maikram

      Radera
  5. Så vackert även om jag har svårt att tro på någon gudomlig makt. Däremot ställer jag på "världen" som någon nämnt här ovan.

    PS! TAck för alla fina kommentarer, trots att det varit glest från mig. Som du nog lät har jag haft diverse internetproblem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt OK Mia, jag vet att du har "i-problem" ....
      Vår tro är personlig och står för olika hos var och en, min tro är till världen, en högre makt, det goda.
      Tack för besöket!

      Radera
  6. Ett budskap finns och sedan är det upp till oss vad vi tror på och hur vi tolkar signalerna och som Aaa skriver "om vi vill att lyssna och på vilket öra".
    Du har satt fart på mina tankar och det är jag tacksam för...
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tolkning, uppfattning och tro är som sagt det vi själva ser och lägger i tro - "om vi vill att lyssna och på vilket öra" /Aaa´s kommentar.
      Tacksam för dig!
      Kram!

      Radera
  7. Löftena kunna ej svika är en härlig psalm. Allt behövs, möjligen är solförmörkelsen lite onödig tycker jag...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Psalmer är fina och jag tycker att kyrkorummet är "andäktig" fint. Tro som vi taget upp i kommentarerna här ovan är olika. Intressant det du skriver om solförmörkelsen - lite onödig!
      Kram Ingrid!

      Radera
  8. Poesi om vädret *kul grej*
    /kram

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också kyrkorummet och psalmer och det där med tro tycker jag är en personlig sak.. Var och en får tro som den vill bara det inte skadar någon annan.
    Tack för alla vackra ord och en riktigt God kväll!��

    SvaraRadera
  10. Tro är personlig;
    Tack själv för besöket!
    Trevlig fredagskväll :-)

    SvaraRadera
  11. Vacker dikt Tove. Om livet i alla dess valörer. Om Gud sa Göran Tunström följande tror jag; "Gud finns inte i egentlig mening. Om Gud fanns skulle han kunna fångas av språket och då vore han ingen Gud." Ungefär så minns jag det. Ur boken juloratoriet tror jag. Tyckte det var en intressant tankehabrovinkel! Kram och godnatt i den sena timman!

    SvaraRadera
  12. Helt enig, det är intressant sagt om Gud, och på något sätt logisk och förnuftigt .... en *tankehabrovinkel* ... nu får jag en skön ordrysning - Lysande tillskott du ger mig där! Tack Anna! Kram

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...