onsdag 6 maj 2015

Onsdag Dagens

Go morgon! Flexibilitet är byta dag på vanligt förekommande skriv ...

Först, gissningarna på förra veckans bild var verkligen sköna; En del skapar med händerna, andra med hjärnans kringelkrokar fantasien! Ett nöje!
(här kan du se bilden och läsa)

Smör- och rapsolja upphettat i stekpannan var det.


Så till dagens bild&fråga; Vad ser du? Ser du en hund kanske?


Jag tror jag är inne i en period nu ....

Har ni tänkt på begreppet samtiden? Vi är ju upptagna av här  och nu, det är vår samtid kanske en kan säga, ett samtidsfenomen.  Baktiden, förr i tiden, forntiden, nutidens samtid och framtiden.När det gäller baktiderna så har jag kunskapsbrist, de tiderna har ju ett namn. Forntiden, ung/vuxendomstiden och övergångsåldern. Alltså vet jag vad de innebär. Det finns ju en sluttid också .... ålderdomstiden ... före dödstiden,  det är nog då en går in i framtiden och möter sin baktid i samtid!

Tid! Tiden! Tidernas! Tidsepok som rådde i de olika samtiderna som nu är baktid, nutidens gissel och hur påverkar det framtiden.
Tidlöst lär det det ju vara för det pågår ju i perioder. Vilka perioder? Perioderna mellan baktiden, samtiden och framtiden. Övergångsperioderna.

Dagens ordspråk; Utgår. 
Ingår gör;
Dagens bild med text:
En gnista blossar upp, gnistar en stund för så att slockna, om gnistan tände dig
så har den lång brinntid. Tänder den två gånger, alltså i båda änder och brinner länge, alltför länge - utbränd. 


© Tove Olberg














26 kommentarer:

  1. hej där o kul o få besök igen :)

    dagens bild: skulle kunna vara en kniv med smör på :)

    SvaraRadera
  2. Tack det samma kenneth! ;)

    SvaraRadera
  3. Tror på ett hölje, naturligt, växtligt

    kram

    SvaraRadera

  4. Först utan glasögon tyckte jag det såg ut som ett bananskal vänt ut och in. När jag satte på glasögonen så tror jag det är en smörklick... :-)

    Kram utan smör eller smör utan kram, hi hi hi... ♥

    SvaraRadera
  5. Jag ser ingen hund......Jag ser en peruk som är blond.....?!?!

    Samtiden var ett ord jag gillade.
    Må så gott och kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger hunden i nederkanten :-)
      Samtidigt kan ej säga ...
      kram

      Radera
    2. ...men så galet . den gav sig av kommentaren - inte hunden - den ligger i nederkanten av bilden, men där liggar han ju tryggt .... vad jag tänkte kring samtidigt kan ej säga vet jag inte riktigt, men du tar den du gladis ... tjoföyt på dig! kram

      Radera
  6. Oj, nu har blomman tappat sin enda knopp. Den satt ju där i går.. förr i tiden. Men nu går den till en ny tid till mötes ..framtiden.
    Jag brukar få läsa dina inlägg två gånger ibland för de är så kluriga. GILLA.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  7. Det är ju fantastisk å ha en sån läsare; ...haha tycker själv det är krångligt å hänga med... tappade trådar .... Tack Annika! Kram

    SvaraRadera
  8. Vaniljglass, kanske lim där under... ej så bra kombination kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den mest fantasifulla gissningen; tack för den!

      Radera
  9. Jag bryr mig inte om tid som har varit - lever väldigt mycket i nuet. Fast lite framförhållning måste man ja ha i alla fall. Numera gillar jag inte sådana där frågor som: "Vad gör du om tio år?"
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nuet är ju nu - då vi lever, nog behövs det framförhållning så en kan leva nu ....
      :-) gillar heller inte sådana frågor även om jag kan känna en liten spänning i den ... ibland.
      kram

      Radera
  10. Det är nog då en går in i framtiden och möter sin baktid i samtid! Livsbejakande formulering :-) Och så gissningen... En bordskniv som klyver en pastafigur av ngt slag:-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livsbejakande formulering ... :-) när en skriver så tänker en inte men när jag ser det nu så ... en kluven pastafigur ... ..
      Kram

      Radera
  11. Mycket bra ordat till bilden!
    Intressant att fastna i tankar och sedan föra dem vidare för olika svar. Det liksom ligger i tiden *ler* Fast vad är tid egentligen i allt det stora, stora :-)
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
  12. Hoho ...ligger i tiden ja .... vad är tiden ... stora stora hela och alla delarna ... :-) kram på torsdag som varar hela dan ...tiden ser till det så!

    SvaraRadera
  13. Att "tiden flyger iväg", att "jag har inte tid", säger vi ofta, fast
    Ibland går tiden långsamt, och ibland alldeles för snabbt.

    Men egentligen är dagen är en gåva som ger oss 24 timmar att använda så meningsfull som möjligt.

    Meningsfull kram till dig vännen !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden går i sin egen takt .... meningsfull kram till dig också Amanda!

      Radera
  14. Samtiden är här och nu - därför måste den också vara den bästa tiden tänker jag.
    och önskar dig en fortsatt givande samtid ;)
    Ha det fint!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, jag blev filosofisk kring din kommentar hos mig om höjdpunkt.... och det ledde till ett nytt inlägg och där länkade jag vidare hit till dig.
      Ha det fint!

      Radera
    2. Just så
      i sam tiden
      vi gå
      som bäst
      mäst...
      säger tack för länkandet hit och så spännande det blev nu då ...
      kram

      Radera
  15. Bildfrågan sparar jag till sist för på förra veckans gissning var jag helt klart ute och cyklade i en skog bland stubbar. Men trevligt var dte.
    Först ,"dagens bild med text"; så tydligt detta budskap blev för mig och särskilt när jag såg gnistan framför mig. Baktiden, samtiden, framtiden,sluttiden ; livets kretslopp. Undrar var jag befinner mig. Tror jag finns i allla tidsepoker och på olika sätt. Men vad gäller sluttiden så villl jag inte ha nått dit ännu..
    Så var det bildfrågan. Jag ser något som speglar sig i något ;ett stort huvud, öga, näsa och mun, en kort kropp och fötter. Det vita? Kan inte ens gissa. (men det ser halvfast ut..)
    Kram och nu tänker jag vidare...

    SvaraRadera
  16. Ge sig ut i gissning är spännande, och med din beskrivning vad du ser så kan jag säga att jag fick en ny "syn på saken" .... :-) Underbart!
    I mina gener och i det sociala och kulturella så bär jag min tid med de som var före mig. Historien finns och den är nog där även i samtiden ... sluttiden är inte här på länge än ... vi har en del att se och lära ... finnas till i :-)
    Kram i nutid!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...