lördag 30 maj 2015

Lördagstema Sommarläsning

Båda bilderna är foto av bokens baksida

Lars Lerin, min "älskade" som människa/person och konstnär, nästan primitiv skön i sin gestalt, i ett med naturen, katten och brassen han är gift med ... ja, även med en kråka.
Han kan inte bara måla, han kan också skriva ... reflekterande, eftertänksam mjukt bestämd ... han är inte som alla andra så där vanlig - han är sig själv ... och en iakttagare. 
För att inte tala om hur go han är å lyssna på - till heter det. Han är dessutom inte oäven att se på heller - men det är innehållet som räknas!

Det har blivit många böcker, om det sa han lite försynt i en intervju; ja, men det handlar ju om det samma  - det är så det är tänker jag, alltid det samma -  fast långt i från!

Att han är värmlänning gör ju inte saken sämre ;-) Att besöka Sandgrund i Karlstad där hans museum är ett av mina få "måsten"


Foto av bokens framsida

Att få ett pris gör inte nödvändigtvis boken nödvändig. Augustpriset 2014 i kategorin Faktabok ger den dock  ett större perspektiv ..måhända.
Förutom Laras Lerin själv finns citat ur kända och okända verk. August Strindberg, Werner Aspenström, Eva  Stina Byggmästare, Harry Martinson, Leonardo Da Vinci m.fl.
Jag köpte boken förra sommaren. Läste den då och ska återvända i år. 

Sittande på min terrass bland trätopparna, men förstoringsglaset .... för akvarellerna är små .... det är de små detaljerna som gör det.
Då är livet så ljuvligt att skåda så  jag utbrister:
"Jag älskar dig akvarellarn.
Drömsk, trolsk, äkta naturlig storsint ömsint sårbar verklighet"
En ska inte spara på ord och känsla i onödan.


Om du har gott om tid och önskar mer LL så klicka dig hit klicka  här eller sök annat ...

Tack Karin för fina teman att skriva i maj! Tack alla för denna säsongen!
T. h hittar du övriga i gruppen.
Ser fram emot olgakatts här rubriker i september! Karin på pettas här tar oktober har jag  sett med egna ögon  :-)
LISA!  Provar igen meddela dig att mina kommentarer hos dig inte kommer fram; 
Vore trevlig kommentera hos dig med!

Glad sommar!

©Tove Olberg



28 kommentarer:


  1. Lars Lerin gillar jag skarpt, Jag har också träffat honom i verkliga livet i ett sammanhang för massor av år sedan. Han ett naturbarn som utvecklats till något stort.
    Jag berörs av det mesta han gör och han väcker tankar som jag känner igen mig i....

    Kram på dig Tove och ha en fin lördag. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja, kul å träffa honom live! Han berör verkligen!
      kram nu ska jag äta middag på terrassen :-)

      Radera
  2. Också här finns en beundrarinna till Lars Lerin. En äkta människa. Tack för tipset som jag antecknar inför höstens mörka kvällar!

    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Sällar mig till övriga beundrare! Har däremot inte hört honom prata och berätta, vilket ska vara en upplevelse i sig. Så det får bli sommarläsning för örat för egen del. Och Tove, här har du väl en ordmejslare att sälla dig till :-) "Himmelsblänket i hällkar och vasspyttar"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många beundrare :-) Det är en upplevelse att höra honom! Jag sällar mig gärna till hans ordmejsling ... mycket gärna ...

      Radera
  4. Sandgrund i Lerins tappning är ett superbra sommartips för alla som kommer i närheten av Karlstad! Själv har jag dansat där många gånger - nu återvänder jag med glädje för att gå runt bland de fantastiska akvarellerna. Sen har han god hand med orden också, inte bara penseln!

    SvaraRadera
  5. Även jag har dansat på Sandgrund. Han har mycket god hand med orden!

    SvaraRadera
  6. Ja Naturlära får man ju inte glömma bort! Även om jag blir grön av avund när jag ser hur han behörskar akvarelltekniken är det ju en sådan njutning att följa honom på hans utflykter.

    SvaraRadera
  7. Han kan! En underbar bok på flera sätt .... bättre vara grön än blå!

    SvaraRadera
  8. En konstnär att beundra! Jag googlade hans verk och de som visades där är helt i min smak. En stor ordkonstnär dessutom! En önskebok helt enkelt!

    SvaraRadera
  9. En önskebok är det! Stor ordkonst också som sagt!

    SvaraRadera
  10. Blev mycket imponerade av Lars Lerin när jag var på Sandgrund och såg hans utställning för två somrar sedan. Jag tog många foton och skrev efteråt till honom och frågade om jag fick lägga ut några av hans målningar som jag tagit foto av på min blogg. Han svarade aldrig, så det blev inget inlägg. Men fotona har jag kvar...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Då har du en skatt! Synd han inte svarade dig.
    Skattkram

    SvaraRadera
  12. Gomorron! Jag får erkänna att jag är totalt novis vad beträffar denne fine man. Känner till namnet, men inte mer. Blev lite nyfiken nu.
    Kram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du blev nyfiken Gerd!
      kram

      Radera
  13. Den där boken köpte jag häromdagen. Den är så himla fin....den ska jag njuta av flera gånger i sommar och hämta inspiration ur. Lerins akvareller är en fröjd för ögat.

    Fortsatt trevlig söndag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du också en skatt att bli inspirerad av! Vi delar på det!
      kram

      Radera
  14. Tack Tove! Ännu en beundrare av Lars Lerin här. Lyssnade för ett tag sedan, med stort nöje, på hans sommar/vinterprogram.
    Givetvis skall boken köpas och förtoringsglaset letas fram...För detaljerna är viktiga.
    Ett besök i Sandgrund i Karlstad får det bli vid tillfälle. Men jag får nog sätta fart med det jag verkligen vill göra, men hit är det inte alltför långt.
    Din "hedare" den här veckan är helt ljuvlig. Jag tycker det är så roligt med dessa teman och sedan vad som kommer i dina inlägg. Alltid en höjdpunkt att läsa. De värmer mitt hjäerta.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många i den skaran som gillar honom i text, ord och bild. Vi behöver honom helt enkelt tänker jag. Du kommer njuta av boken! Besöka Sandgrund är ett måste som sagt.
      Kul att du gillar min headerstil ... tanken är inläggsfritt denna veckan;
      Detaljrikedom är min passion tror jag!
      Du är verkligen en uppskattad läsare!
      Kram!

      Radera
  15. Tack Tove ! Först för dina otroligt trevliga inlägg hos mig med fin respons. Tack också för fina tips nu med sommarläsning.
    Önskar dig en fin sommar !
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vill också äga böcker av denna författare för det låter som toppenböcker. Vackra bilder plus citat. Tack för bra tips/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är fantastisk som konstnär med akvareller och ord!.
      Jag har flera av hans böcker och cd, än är inte samlingen komplett; men ska bli!
      Mycket nöje önskar jag dig!
      kram

      Radera
  17. Lite för dyr just nu men han är uppskriven på min önskelista/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kostar .. önskelistan löser det ;-) ... letade på bokbörsen efter hans bok om Lofoten, Mellan husen ...5000 läste först 500 så jag höll på att klicka köp ...
      Kram

      Radera
  18. Lars Lerin, ja det är en man jag gillar att lyssna till.... gillar hans konst... Har funderingar på att resa till Karlstad i sommar eller i september för att bl.a besöka hans utställning. Den känns spännande för mig....

    Böcker, ska ta och titta efter hans böcker. Jag är inte alls bevandrad i dem. Visste inte ens att han gett ut några!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...