lördag 16 maj 2015

Lördagstema Museer 2 (det som jag inte fick ihop 9/5)

Karin i storstan , vår temaordförande denna månad hade gett oss museer förra lördagen , här kommer "mina" museer
Anna Nordlander
(Bild från Wikipedia)

I boken Anna Nordlander och hennes samtid, 1993, redaktor Barbo Werkmäster beskrivs Anna som:
Lång och slank >>med ett ovanligt vackert blont hår och ett par själfulla mörka ögon>>
Älskvärd, anspråkslös, godhjärtat, talangfull.
Anna är  "samtida" med Skellefteå stad. Hon föddes 26 mars 1843. Hennes far, som grundade staden 1845 var kyrkoherden Nils Nordlander (1796 - 1874) och hennes mor var Anna Maria Gestrin.
Annas konstnärlighet anses komma från fadern

Anna Catharina Nordlander växte upp i ett välbärgad hem, präst/prostgården i Skellefteå, den yngsta av sex barn.

Ett kreativt hem som stod värd för konstnärer som besökte Skellefteå i sina resor resor mot den svenska lappmarken.
Johan Fredrik Höckert, 1826 - 1866, en genre- och historiemålare bodde i prästgården och Anna kom att gå som privatelev hos honom.
Han blev  professor för Konstakademien f. 1864 till sin död.

Anna  var en av de första kvinnliga målare som kom in där på "Fruntimmers-Afdelningen" två år efter att utbildningen blivit tillgänglig för kvinnor.
Hon var där från 1866 till 1872.

Året där på for hon till Bryssel där professor Jean Portaëls (1818 - 1895) blev hennes lärare. Hon for därefter till Paris, det står i lilla infobladet som finns på Stiftsgården: Hon kopierade  på konstmuseet  i Bryssel; men såg till att delta i i både konstakademiens  och konstnärsföreningens utställningar i Stockholm samtidigt.
I Paris kopierade hon mästare som Rubens i utställningarna på Louvren och tog undervisning på Academi Julien.

Skellefteå prästgård; Stiftsgården, är belägen mitt emot Landskyrkan Här i Skellefteå.
En del av Annas egna tavlor finns på Annavåningen , vad var mer naturligt än att hon
"kom hem" (2012) efter en del funderande hit och dit.

Museum Anna Nordlander, MAN invigdes 1995,  är en mötesplats med fokus på samtidskonst och genusfrågor. I museets uppdrag ingår att problematisera och spegla kvinnors position i konsthistorien.
MAN är beläget på Skellefteå Museum på Nordanå, vår kulturpärla.

Anna Nordlander priset delas ut vart annat år till förtjänta nordiska konstnärinnor från 1993.
Dessa kvinnor är naturligtvis googlebara ... spännande med tanke på Annas egna tavlor ....

Här är de i ordningsföljd:
Britta Marakatt-Labba, Sverige
Annu Vertanen. Finland, Danmark
Elle-Mie Ejdrup hansen, Danmark
Line Bergseth, Norge
Eva Lange , Sverige
Kirsten Justesen, Danmark
Eva Zettervall, Sverige
Nathalie Djurberg, Sverige
Maria Miesenberger, Sverige
Mette Ramsgaard Thomsen, Danmark
Maria Lindberg, Sverige (f.1958)

Vem blir det  i år?

Amalia Lindegren, Maria Röhl och Lea Ahlborn, de mest kända - spännnande!!! -  för mig okända - med flera Annas akademikamrater.
I de övriga nordiska länderna så fanns i Finland noterad ett tjugotal kvinnliga födda före 1850. I norge var de sjutton, varav tio tillhörde den äldre generationen(?)

 I boken finns intressanta meningar om kvinnliga konstnärer - manliga konstnärer, genus och naturligvis sexualiteten.
Nu är det hög tid att ge er några bilder av Annas tavlor, jag har fotat från boken -
ett axplock bara;





Målning som med säkerhet, kan hänföras till Skellefteå, interiör från Landskyrkan, i privat ägo. Foto Kjell Lundin











Tre arbetshästar, blyerts och lavering. Nationalmuseum Stockholm. Foto Åsa Lundin.











Fattiga barn (1872).
Foto Torbjörn Lilja.














Lappflicka 1870. Olja
Foto Torbjörn Lilja
















Lappgosse med hundar,
Olja 1877.
Foto Torbjörn Lilja.












Anna Nordlander dog i lungsot 26 februari 1879, alltså mycket ung. Hon ligger begravd vid  Solna kyrkogård.
Hennes konst omfattade porträtt, natur och folklivsmotiv; samer eller lappar som vi säger.

Jag brukar skriva min © på mina inlägg, så gör jag inte i dag; jag har skrivit detta, utifrån de fakta jag hämtat i  i omnämnda bok, tillika bilderna samt infobladet på Annavåningn, Wiki Pedia finns också med.

Att mina egna meningar förekommer torde framgå.
Håll tillgodo och bli gärna mer nyfiken!
Det blev jag då temat kom upp, så jag började undersöka lite som legat gömd i mitt bakhuvud eller  var det nu var ... om min nuvarande stads kulturskatter.










4 kommentarer:

  1. Den som väntar på något gott... Så landade ditt musei-inlägg äntligen :-) Jag har inte hört talas om henne, vad spännande. Väldigt bra med fokus på kvinnliga konstnärer. Mycket intressant! Tur att google finns när Skellefteå ligger så långt bort!

    SvaraRadera
  2. Tack Anna!
    :-) visst är det spännande med kvinnliga konstnärer för förr som liksom banade väg!

    SvaraRadera
  3. Tack för att jag fått stifta bekantskap med Anna Nordlander, en helt ny bekantskap. Nu har jag lärt mig något nytt idag igen.
    Jag tycker du gjort en jättebra sammanställning som dessutom var lättläst och gav mersmak. Kvinnliga konstnärer från dennna tid intresserar mig särskilt mycket.
    Jag skall till Solna kyrkogård i morgon, 17 maj, (en viktig dag) och skall leta efter hennes grav. VIdare skall jag på Nationalmuseum när de öppnar det igen (renoveras) titta efter tavlan för nu är målningarna spridda till Kulturhuset och Konstakademin.
    Många kramar från mig.

    SvaraRadera
  4. Tack Ditte!
    Tänkte just på dig då jag såg att hon ligger på samma kyrkogård som dina föräldrar ...
    Det är spännande med den tidens konstnärinnor för de fick jobba sig fram ...
    Många kramar!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...