lördag 23 maj 2015

Lördagstema Fotografering

Karin Englund´s givna tema är fotografering ... (ja, vi skrev om det i mars -)  här är mitt inlägg då

Förra veckan kom  klimakteriehäxan med i gruppen. Välkommen!
Övriga ser du t.h i menyn.

Rosa heter min nuvarande kamera; passar i fickan, sitter fint i handen. Dessutom blir det bilder;
Bild i bilden, nya former i färger, konkreta och abstrakta. Klara och oklara.
De ligger nära varann mina bildintressen, i skrivna ordets bild, i foto och målning.
Bildligt talat ....
Få syn på det en inte ser ... föreviga för en stund








Min allra första stubb-bild, en gråmulen januaridag 2014. Min röda Kodaka och jag på tur ...
Stubbar står där med rotsystemet kvar, men avbrutet i växten

















En bild med dålig skärpa -  men en tydlig figur i ett fruset hänge
















Med Rosa; aväten druvklase














Vattendroppar i diskhon; en ultraljudsbild på mycket litet foster kanske, längst upp på bilden
















Garnrester på stengolv formade sig själv
huggorm med viss teckning av zigzack och giftpilen i beredskap













Pontus i koppen



















Apelsinskal  med morot















Akvarell

Isbitar färgade med vattenfärg - på en CO-plastpåse ...

















Akvarell

Citron o limeskiva i ett glas äppelcider
bild tagen underifrån










En  svart vit i färg
(med tillstånd att publicera av min granne som lånar min boxupptagare)











Liten isbjörn i sten












Slå klorna i
el. värna om












Rötter ovan jord













Stubbe med rötter

Cirkeln är sluten

Du har nyss varit på en amatörs fotoutställning
Tack för besöket!


©Tove Olberg




32 kommentarer:

  1. Tack för en trevlig fotovernissage! Många tänkvärda bilder och spännande vinklar. Citron- och lime-skivorna är så vackra! men så kommer mystiska och hotfulla rötter som hotar att ta över...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystiska och hotfulla .... och uttryckfulla är rötterna ... Citron, lime och apelsin i glas är roliga och härliga motiv ....

      Radera

  2. Åh vad jag gillar dina bilder, stubb-bilden och Pontus i koppen och alla andra, de är fyllda med värme. Tack Tove nu har du inspirerat mig. ♥

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är härligt då inspirationen sprider sig till ens bloggvänner! En återinspiration .... <3
      kram

      Radera
  3. Tala om att vara seende!:) Ljuvlig vernissage hos dig idag.
    Pontus i koppen, ormen på golvet och bild nummer två fastnade extra mycket i mitt sinne.
    Tack Tove, inspiratör av stora mått!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Som jag sa här ovan i kommentarer - det är härligt att inspirera sina bloggvänner - en återinspiration <3.
      Kram

      Radera
  4. Rena rama tavlor på en utställning Tove! Mycket seende och fantasi! Pontus i koppen var ju underbar liksom apelsin med morot som såg it som en liten hjältefigur med slängkappa :-) Ha en fin lördag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna för "en liten hjältefigur med slängkappa"! ... det är noterad! - du är fantasifull!
      Kram

      Radera
  5. Så intressant, och faktiskt en genialisk approach av dig. Du närmar dig universums grundstenar. I den filosofiska boken som jag läser just nu fördjupar man sig i materia och ser att vissa mönster upprepas i naturen. Många av dessa är närmast mikroskopiska och de är någonstans där du börjar vara. Jag talar om FRAKTALER nu. Googla t ex Mandelbrots fraktal, har du hittat den någonstans? Kram från Annukka

    SvaraRadera
    Svar
    1. WOW .... nu blev jag nyfiken .... jag har hunnit göra en snabbkoll - att vissa mönster upprepar sig i naturen som om jag sett - och upplevd det läänge - (så gammal är jag ju inte - än ....jisses; kom förklaringen där varför jag upplever/anar det när jag vandrar?? Jag ska kolla mer, var du säker. När jag ändå är i gång så kom jag på att jag har en bok av Sven Erik Liedman Stenarna i själen "form" och "materia". Tack så mycket. Kram från mig!

      Radera
  6. "Få syn på det en inte ser ... föreviga för en stund", säger du !
    Du är en poetisk fotograf Tove !
    Gillade dina "vattendroppar" !

    Önskar dig en glad och härlig pingst med en stor kram !!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Amanda, blir så glad över "poetisk fotograf" ...
      Vattendroppskramar!

      Radera
  7. Att kunna se saker på ett nytt sätt är en gåva! Jag kommer att tänka på en god vän som målade i sin ensamhet. Men så spred sig ryktet till hans bekant, en känd konstnär.
    Konstnären ringde på och ville se alstren. När han var klar med besiktningen var några tavlor vända upp och ner, några beskurna och vända på sidan. Och betyget mycket högt! Det gäller att, som du, kunna SE!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack! När du berättar om att vända tavlor upp och ner, beskära och vända på sidan ... ja, så gör jag med mina målningar - och blir oviss på om var jag ska signera ... flera tankar kring detta ... ja, jag har lite "arbeta med" där ... fint du skrev detta till mig ... :-)

      Radera
  8. Så bra det blev, och rötter är så uttrycksfulla.

    Tips, om du tar bort de tomma raderna under inlägget så kommer kommentarsfältet närmare inlägget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det är bra! Visst är rötter uttrycksfulla....
      så blev det en aha-upplevelse - vad då ta bort tomma linjer .... det funkade! Tack för kommentaren, roligt när du kommer på besök!

      Radera
  9. Tack, Tove! Vad jag tycker om att få gå på vernissage med dig och hos dig. Det berikar och gläder mig och jag får mycket nytt att fundera på. Och att se....Kunna se. Jag tränar och jag gläds.
    Vernissagekramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är en glädjande och betydelsefull besökare att ha med sig!
      Du ser Ditte - det "syns"! Din öppenhet att träna visar oss det, i kommentarer du ger och hos dig i "mitt i möten och betraktelser".
      Betraktelsekramar!

      Radera
  10. Det här var spännande detaljer. Små vardagsdetaljer som blir stora när man stannar upp och ser. Vackert!

    Ha nu en fortsatt fin söndag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Christina! Du ser! :-)
      Hur har det gått för dig med din utställning? Jag kommer under dagen på besök om du har något på bloggen ....
      Se-kram!

      Radera
  11. Tänk att jag lyckades missa att det var lördag i går ... återkommer!

    SvaraRadera
  12. Du är flink med kameran och hittar vinklarna. Men du, en boxupptagare. Vad är det? Tycker det ser ut som en vanlig hederlig gammal konservöppnare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ye ye skrev jag det? Hjo-Hjo ... jag menar konservöppnare :-) Tack för vinklingen!!!

      Radera
    2. Trodde nästan du hade en specialgrej till boxvinet! Ha.

      Radera
    3. Ha - det kanske jag har!

      Radera
  13. WOW! Vilka bilder! Du har verkligen sinne för vad som gör sig på bild! Coolt som mina barnbarn säger! Kram

    SvaraRadera
  14. Tack för ett mycket trevligt tema-inlägg på fotografera.
    Ja visst bilder kan tala, det har du bevisat. Fina bilder du fångat som ger fantasin utlopp.

    SvaraRadera
  15. Tack Marie! Så glad jag blir av din kommentar!

    SvaraRadera
  16. Frusen akvarell, stickig orm, f.d. druvklase. Underbart med fantasi att se det märkliga/viktiga/sköna i de små tingen. Kul resultat dessutom.

    SvaraRadera
  17. Frusen akvarell så ska den heta! Tack för det Viola! Brukar säga att ett inlägg blir "komplett" med kommentarer!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...