fredag 29 maj 2015

Akvavit och pinnar

... veckans tema Snaps-och pinnträdet

Här Söndag,  Tisdag,  Torsdag  
   
Snälleröds ekologiska med namn tillägnade
                                                                           

                                         
Ej Snälleröds  - men en akvavit i varje glas  håller dig snäll
och stadig






Pinnarna - ja, de hänger bara där i sin tjusighet,
de ger så vackert ljud  när det blåser.

Den gråa pinnen fann jag uppspolad från vattnet på
en klippstrand vid Glomma älv.  Största älven i 

JA, vi elsker - landet





 



©Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Gomorron! Fina flaskor och glas! Jag har nog ett par flaggsnapsglas högt uppe på en hylla, det var våra midsommarglas.
    Pinnarna lät intressanta, att du får ljud i dem?
    Fredagskram, Gerd ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pinnarna träffar varan och ibland flaskorna, det ljudet är vackert. Det blir lite som ett vindspel :-)
      Lördagskram till dig!

      Radera
  2. Du har satt upp minnen och det gillar jag plus att det blåser och låter. Snälleröds ... hör så vackert namn/kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snälleröds är vackert namn!
      Minnena som klirrar och spelar ..
      kram

      Radera
  3. Vad häftigt detta att det kommer ljud ur dina pinnar då det blåser. Ekologisk snaps...vad bra.
    Ha nu en fin helg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ljuvlig, men ljudet kommer inte ur pinnarna utan när de slår i varann. Snälleröds är snäll mot naturen.
      Ha en fin helg du med; kram

      Radera

  4. Tänk att du har talande pinnar? Eller missförstod jag, tihi....

    Talande kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. hihi - möjligen talar de om jag snapsat Snälleröd för mycket :-)
      Ljudet uppstår då det blåser - som ett vindspel.
      Snäll-eröd kram

      Radera
  5. Snälleröds, aldrig hört talas om. Det är mest vin som rinner till i Hjo. Och en och annat pastis. Men till jul kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt till sillen, smörgåsbordet, julbordet ..

      Radera
  6. Midsommar åker de där små söta flaskorna fram här hemma till sillen! Bokhållarens har jag för mig var god! Häromdagen i demenskören började en dam spontant sjunga snapsvisor! Där satt vi och representerade svenska kyrkan, diakonen och jag och sjöng av hjärtans lust ; " nu tar vi den...nu tar vi den...nu tar vi den, nu tar vi den!" (En busschaufför, det är en man med glatt humör-melodin) Allt utom snapsen fanns på plats! Det var faktiskt väldigt roligt :-) Kram och skål!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara så härligt, :) att det just blev där och då; jag sjunger med nu! Det går utmärkt sjunga utan snaps .... verkligen en rolig händelse för alla ni som var där :-)
      Kram och skål!

      Radera
  7. Fina flaskor, men jag vet ingenting om snaps, utom att midsommar, sill och snaps hör ihop eller vad det nåt annat ?

    Naturlig konst av pinnar ! Gillar dina pinnar, väldigt mycket, har lite samma
    intresse på stugan, maken samlar liknande pinnar, till olika ändamål !

    Kram på dig du fina allkonstnär !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina de där små?
      Pinnar är som smycken tänker jag! Härligt att din man samlar och nyttjar de också :-)
      Allkonstnär - det var fint sagt
      Allkonstnären tackar med en kram till dig!

      Radera
  8. Vackra och kluriga flaskor samsas med ljudliga pinnar och glada glas.
    Du kan du, Tove! Jag läser, tittar, funderar och summerar....
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du vet så är det så roligt att hitta på saker ... lite Kajsa Varg man tager vad man haver - jag lever lite x:a då :-)
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...