söndag 19 april 2015

Vårsöndag med fynd

Vårbäcken porlar och har bråttom bredvid spåret där jag går.
Jag möter två äldre par, de går hand i hand .
Om våren stannar folk och växlar några ord:
- Är ni ute på kärlekspromenad, frågar jag?
- Det är vi fnissar damerna i kor!



Himlen är mestadels blå, det är skönt att ströva  
stanna till och blicka uppåt trädstammarna.


Isfritt är det inte där solen inte kommer till  riktigt. 
Ser ni ansiktet i profil som ler lite?


Men där solen lyser varm är flitiga myrorna 
i full sväng utanför stacken.


Här är fynden - en stubbe, en rot , stenar 
samt en navkapsel, denna har legat på samma plats i 4 veckor, då tar jag hem den,
så jag kan måla på den ... 
allt för min terrass i sommar.


Denna hittade jag och målade förra sommaren ..

©Tove Olberg



16 kommentarer:

  1. Vilken härlig promenad! Allt från kärlekspar till navkapslar - det ramar väl in livets väsentligheter. Men hur jag än tittade såg jag ingen leende profil i isen. Jag log själv när jag läste istället :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livets väsentligheter :-) just det Anna. Hi hi - log själv var också en variant!

      Radera

  2. Visst ser jag ansiktet i isen. :-)
    Vårbäcken som pålar och äldre kärlekspar, ja kära du, hur glad blir man inte av att läsa här... :-) Gillar den målade navkapseln och alla dina andra bilder också...

    Godnatt kram och sov gott! ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) läckert gillar :-)
      Har sovit gott - även inatt ..
      Kram

      Radera
  3. Tack för att jag fick föja med på din promenad och jag är säker på att du visat mig på alla detaljer jag missat under vår vandring. Ansiktet i profil som ler kunde jag se och log tillbaka.
    Du hittade fina fynd och de kommer att bli fina på din terrass.
    Tyckte mycket om den målade navkapseln, den gjorde mig glad.
    Stor kram i kvällen. Sitter med stearinljus och just nu dålig uppkoppling, men jag är med hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för följet, det blev en härlig tur du ;) Ser fram emot att måla nästa navkapsel! Är ständigt på letande för att fylla på min "samling" men de får ligga en stund så jag inte "stjäler de" Mysigt med stearinljus och uppkopplingen räckte. Kram för dagen!

      Radera
  4. Vilka fynd du gjorde på din promenad. Tänk att även en isbit ler då solen börjar värma den.
    Ha nu en riktigt fin vårdag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här fyndas naturens fynd! Ja, inte navkapseln då men ...
      Kram idenna nya vårdag!

      Radera
  5. Vilka vårbilder ,-)
    Jag ser ett djurhuvud i isen, en blandningen mellan ko, häst o flodhäst ,-))
    Fint den hänger färggrann på väggen! ,-)
    Du gör som mig, bär hem fynden du hittar ,-))) Vissa bara går förbi dom ,-)
    Rötter och stubbar, stenar, och allt rost brukar jag bära hem ,-)))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ nu må jag studera isbilden mera ... :-) ja, då är vi två i fynda hem klubben.
      Rost söker jag - men inte lyckas än . det blir utökad sök i sommar.
      Kram rosa!

      Radera
  6. Den blev jättefin. Hoppas det nya fyndet blir lika fin. Det är kul att göra fynd. Helst de som inte kostar en förmögenhet. Vårkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det nya fyndet är tänkt bli lika fin, blir den inte det så målar jag om :-) väldigt kul att måla kapslar och mest blir det ju tavlor då.
      Förmögenhetsfynden lyser verkligen med sin frånvaro ;) kram Bosse

      Radera
  7. Härliga bilder från en skön promenad. Du är verkligen kreativ. Så fint det blev med navkapseln!

    SvaraRadera
  8. Jag känner mig så nöjd då jag fått ihop material att glädjas åt.
    :-)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...