måndag 13 april 2015

Måndag Dagens

Hi swisch, sa en liten man när han hoppade på och av tåget.

Pontus var här i söndags.
Vi spelade innebandy och farmor har gjort stora framsteg.
 - Du tar kål på mig, säger han!
När han vill ha vila så frågar han om det där att komma till himlen när en dör.  Vi pratar lite fram och tillbaka.
- Kommer alla dit?
- Jag vet inte riktigt, svarar jag
- Tror du vi möts där? frågar han.
- Ja, det tror jag vi gör, jag kommer med klubborna och möter dig, svarar jag.
- Då blir det roligt, svarar han och lägger till: Jag tar med bollarna!
Samtalet fortsatte, men det återger jag inte.

Hi swisch!

Dagens bild med fråga;

Vad tror du detta är?

Dagens ordspråk;

"En bra lögn går från Kiruna till Malmö medan sanningen letar efter skorna"
Svenskt ordspråk

©Tove Olberg

16 kommentarer:

  1. Vilket ljuvligt samtal! Så tänkvärt dessutom....Och visst skall även nästa liv vara roligt.
    Vad bilden föreställer har jag svårt att gissa men jag gör några försök; kanske en assiett, möjligen en ljusstake eller kanske en knapp.
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är goda de där stunderna, och det skänker tröst för liten och för stor. Tillitsfullt. Gillar din knappgissning!
      Stor kram.

      Radera
  2. Vilket bra ordspråk, tycker det känns tryggt att ni mötas på andra sidan, du med klubborna, han med bollarna, det låter som om det blir roligt, det tycker säkert han med ,-)))
    Vad det där är, ett Guldfärgar vattendjur , säger jag ,-)
    Låter fantasin spinna på lite, för med vattnet fullt med sånna, blir det mer tryggt!
    Ha det jättefint KRAM Primrose .-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spinn på ... :-)
      Gillar din gissning!
      Vårt möte känns bra på andra sidan!
      Kram

      Radera
  3. Barn är kloka och roligt att lyssna på deras funderingar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det, en sån där god närhet, du vet!

      Radera
  4. Ser ut som någon sorts tallrik kanske? Frågorna och funderingarna på Gud och himlen och döden upptar också mina två äldsta av de yngsta barnbarnen. Jag tycker du är tuff som spelar innebandy. Det är en sport som jag aldrig någonsin prövat på. Den fanns bara i England när jag växte upp.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar din gissning!
      Då känner du igen tongången!
      Det är så roligt spela, men så tuff är jag inte heller ;)
      Kram

      Radera
  5. Tumme upp till era samtal om var man tar vägen sen *tumme upp*
    Bra ordspråk *tack*
    Stjärnhonung på vackraste blå tallriken tror jag det är. Underbar bild!
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar din gissning!
      De gör gott de där stunderna av tillit!
      :)
      Kram

      Radera


  6. Gissar på en knapp. :-)
    Jag gillar när det avslappnade och lätta samtal kring döden, förr i tiden så pratades det om döden på ett skrämmande sätt, undrar idag varför?

    Kram på dig ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar din gissning :-)
      Naturligt och mjukt - och så ärligt som möjligt. Intressant reflektion du har! Döden var nog sett som en slags straff kanske, om en syndade så kom en till helvetet.. Att prata om döden har blivit bättre tycker jag, det har gått i lite vågor. Ett tag var det ganska tyst i det moderna samhället, den gömdes undan .. så tänker jag om din reflektion ... :-)
      kram

      Radera
  7. Hur gammal är Pontus? Det är så förlösande med barns enkla och raka förhållningssätt till i princip allt ... om man är ett sådant barn vill säga. Jag var det inte. Livet har alltid varit komplicerat för mig ... hehe

    Jag gissar på att det något i glas (men vad?) ... Kanske en del av en skål?
    Något "kupat" att fånga dagens vågor i ... ;)
    Kramisar

    SvaraRadera
  8. Pontus är 8 år.
    Livet har ju sina komplexa idéer, jag kan känna igen det fenomenet ganska väl. Alltid en fundering/uppfattning till, lite djupare. Analysera. Jag gillar din gissning! Du är nära!
    :-)
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Vad härligt att få dela tankar och funderingar med de yngre! Fint samtal :-) Kan det vara en skål måntro - fylld med uppätna karameller, typ bridgeblandning?

    SvaraRadera
  10. Gillar din gissning! Ha ha ... typ bridgeblandning.. kan det ju vara .... men är det inte. Som sagt våra stunder är guldet!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...