lördag 25 april 2015

Lördagstema Nästa vecka

Tack Gnuttan för dina kul tema i april!

En ny, Lisa el Liza, på Scraplivet.se har anmält sin ankomst sedan förra veckan, så för henne är det kanske nästa vecka nu då ...
Välkommen!
Vet inte vem som tar över för maj just nu....
Alla temabloggare  hittar du t.h i menyn.
Vad tänker ni temabloggarna om ev. sommaruppehåll juni juli augusti?

Nästa vecka ....
Vecka 18, måndag  27 startar  Engelbrekt med att på tisdag bjuda Ture och Tyra på middag. Tyko bjuder sig själv till kungens födelsedag och tar i farten med sig Mariana och tillsammans  firar de Valborg på kvällen med Vintern rasat ut, njuter brasan och får nya hopp i sina liv.
Vad de sedan gör är deras ensak.
På fredag  tågar de ut med röda fanan och markerar arbetarnas frihetsdag.
Filip och Filippa sammanstrålar med John och Jane och de gör en stor fest. Det är ju helg lördag och söndag också!

Nästa vecka: Trevlig Valborg&Första maj!

 "Kom Mai du skjönne milde, gjör våren atter grönn .... og la ved bekk og kilde violen blomstre skjönn ...."


Denna bild är inte ritat av mig, den är från en minikalender 2014.
© Tove Olberg

26 kommentarer:

  1. Kul koppling med allas namnsdagar! :)
    Du kan du!
    Trevlig Valborg och Första maj på dig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fick det bli denna gång :-)

      Radera
  2. Även jag tog till almanacka inför inlägget:-) Tyra möter jag barn som heter, däremot varken Engelbrekt eller Valborg! Ha en riktigt härlig vecka Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyra vet jag flera små tjejer som heter. Roligt att gamla namn kommer åter :-) Valborg känner jag också igen .. men ingen Engelbrekt ..

      Radera
  3. Alltid en alldeles speciell lösning på veckans tema... kul med namnsdagarna!
    Önskar dig en fin vecka allra bästa Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt så blev det denna veckan inför nästa vecka...
      Kram

      Radera
  4. Ha en fin helg , en fin vecka och En trevlig valborg.
    Kramelikram.

    SvaraRadera
  5. Nästa vecka tänker jag inte ens på.
    Dagen är en gåva, och dagen idag är den morgondag som vi bekymrade igår.
    Så låt oss dagen idag bli den bästa dagen !

    Den bästa kramen till dig !!

    Ps. jag har alltid sommaruppehåll eller semester för mitt bloggande.
    Men vet inte hur andra brukar göra ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att ta dagen som den kommer; dagen idag... just så.
      När jag frågade om sommarruppehåll så tänkte jag på oss som lördagstemabloggar.

      Kram

      Radera
  6. Det är ingen ordning på namnsdagarna numera! Jag har alltid sagt att jag fyller år på Albertinadagen, så nu fyller jag inte år längre när denna vördnadsvärda kvinna inte längre är i kalendern.
    Lördagstemat brukar ha semester juni, juli och augusti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör mig nyfiken på Albertina dagen;
      Jag minns att vi hade semester förra året, men det var ju min första sommar med tema, har för mig att det ställdes en fråga då ... det löser sig alla gånger.

      Radera
  7. Jag som är ny vill ju nästan självklart inte ha sommaruppehåll, men böjer mig så klart efter er andra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag förstå :) men tiden går fort Lisa så ...

      Radera
  8. Precis på samma sätt som Svenska Akademien plockar bort gamla och och sätter in nya försvinner namn lite hursomhelst och det dyker upp nya i stället i almanackan. Lite lagom för det mesta. Tradition och förnyelse. Men ibland förtrytelse, när man går för fort fram. Men mina namn verkar höra till de vanligaste, så dem flyttar man inte på i första taget. Ungefär som Valborg!

    Kul tolkning av temat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förnyas, Tove var inte med då först flyttade till Sverige, men en dag kom en vän och
      gratulerade mig på namnsdagen 2 november, det var i början på 80 talet tror jag nu är det 5 mars. Elisabeth mitt andra är 19 november.
      Egentligen intressant, jag har inte tänkt så mycket på det der ....

      Radera
  9. Klurigt, roligt och fyndigt med namnsdagarna som kommer. Och sköna Maj är snart här!
    Kramar från mig som ler över hur du får till det...
    Tack Tove!

    SvaraRadera
  10. Du svänger och leker med ord så galant :) Jag blir helt häpen :) Och ska studera och lära mig och återkomma... Men så kul att Du gillar mitt: Medans ölen skummar av. Varje fredag kommer jag att bidra med sådant, jag har inspererats av Tony som kört detta i flera år. Mina tidigare kan du finna om Du ställer dig på min sida och uppe till höger i sökrutan (skriv i sök): Medans ölen skummar av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och välkommen hit Åke, jag gillar dina fotos och ska se på flera medan ölen skummar av ... har dig på länk här också .. :-)
      Orden står i kö och det är bara att skriva ...

      Radera
  11. Nu går det fort! Redan en doft av maj, även om det dröjer några dagar till. Sedan får vi stanna upp en stund och njuta av ljus och värme, innan det börjar mörkna igen. Kram från optimistiska Fia! Hahah!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Optimistiska Fia tackar för besöket och får en kram! :-)

      Radera
  12. Det blev jag som tog över temaansvaret för maj och majteman finns att hämta hos mig som tillägg till gårdagens lördagstemainlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då vet jag och kollar in! Tack för meddelandet!

      Radera
  13. Vilken rolig idé att få med kalenderns alla fakta på detta kreativa sätt!

    SvaraRadera
  14. Så fick det bli Gnuttan, tack för det!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...