lördag 4 april 2015

Lördagstema Gul&Blå

Så går vi in i april tillsammans med Gnuttan som håller oss i gång med tema.

Mitt frukostägg. Äggula på blå virkat servett.
Höns går omkring med mycket gult i  sina ägg. Finns det blå höns?
Jag var sambo med höns en gång, de gick fritt ute sommartid och äggulan var aprikos i färgen.

Aprikos är granne med gult.

Denna oljan - här i tryck - är målat av Elaine Olsson, en god vän till mig.
Färgerna i temat.


 Du skriver Gul&Blå.

Jeans, svensk jeanskultur sedan 1996.
Jo minsann. 
Jeans för alla rumpor 
Push up downs 
Bootcut 
Kort 
Lång
X:a lårvidd
Stuprör
Capri
Höyvann
Sjömanssläng (vida nertill)
Hög midja
Låg midja
Ingen midja alls
Snickarmodell
Shorts
Leggings 
String - där gick gränsen
Jag sökte på nätet och fann att två killar, den ena heter  Magnus  Senke. Den andra Mattias Hallencruutz. Hans titel är:
Senior Executiv Global Business Developp Manger  ... vilket fritt översatt innebär lite allt i alla enl. http://jeansbibeln.se/gul-bla-malet-ar-varldsdominans/.
Vid mitt första sök så hittade jag något om Filippa  K i  Gul&Blå sammanhang.  
GUL-O-BLÅ är en restaurang i Piteå, eller var kanske.

Jeans har jag återtaget i min garderob efter flera års uppehåll. 
Gul och Blå har inte samma betydelse ...

Gul + Blå = Grön
Gult är livgivande. Blått är svalkande och grönt jordnära, klorofyllisk .

Nu blir det roligt få läsa runt i andras gul&blå.  Särskild påhittarens.
De finns till t.h i menyn

Fortsatt Glad påsk!


©Tove Olberg







27 kommentarer:

  1. Elaine Olsson var en positiv och vacker bekantskap, tack vare dig. :)
    Tjusig tavla.
    Ett par Gul och Blåjeans har jag nog aldrig ägt, däremot Filippa K.
    Gul och blått blir grönt och det är ju skönt.
    Ha en fortsatt skön och Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Elaine målar underbart, jag har flera tavlor av henne ett par äkta original. Har skrivet och visat bilder på hennes konst tidigare här på bloggen ...
    Ingen Gul&Blå här heller ....

    SvaraRadera
  3. Jag har snabbt tittat igenom dina senaste inlägg. Tyvärr inte läst varenda rad, för det hinner jag inte ... men skummat valda delar både här och där. Stannat lite extra i saker som jag fastnat för ...
    Det blir svårt att få till en bra kommentar när jag inte hinner så mycket just nu ... men jag blir så glad över dina besök hos mig att jag måste få ge dig något tillbaka.

    Ler åt förra inlägget "Det är så roligt :-)". Ler åt hela inlägget som skimrar av något varmt och livsbejakande ... Men hur i hela världen kan din vän - pensionär - vara nära 2 m? En "hon" dessutom? Måste vara väldigt ovanligt ... hihi

    Kramar i mängd, och en önskan om att du får en fortsatt fin påskhelg :D

    SvaraRadera
  4. Tack för det Lollo; kom när du kommer du! Jag vet att du uppskattar min blogg även om det dröjer mellan varven ... så funkar det i blogglandet :-)
    Ja, du, som kortväxt så ska det inte så mycket till att komma upp i två meters ... och så är det så förtjusande i bland att leka med längden...

    Kramar till dig med!

    SvaraRadera

  5. Vilken underbar tavla din vän målat, häftigt med kvinnan i bakgrunden jag ser dessa två som en och samma. Men det kan också vara dig och din vän... hm..

    Tack för länken och nu har jag också länkat till dig.

    Glad fortsättning på påsken, kramen.

    SvaraRadera
  6. Visst är den fin!
    Vi fortsätter ses på bloggen ... fin tolkning :-)
    kram

    SvaraRadera
  7. Det var mycket gult och blått du hittat ,-)
    Vacker tavla ,-)
    Bäst att hålla sig på benen så det inte blir gult och blått härinne, men gult och blått såg vi ute igår , massor ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gult och blått är livet!
      Som blåmärken mindre fint och trist.
      Tavlan är fin .... :-)
      Kram

      Radera
  8. Det är fantastiskt att det kan variera så i modet på enkla jeans. Från början var det stuprör som gällde har jag sett på Ankis blogg, på 70-talet hade jag utsvängda, sen blev det jättevida jeans nertill, och nu är det stuprör igen. Undrar hur nästa jeansmode ser ut? Jag har gamla så det blir väl moderna igen rätt vad det är.
    Jättefin gul och blå tavla!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeansens värld varierar ja . .. vips så kan du ta de på igen!
      Hon målar bra min vänninna!
      kram

      Radera
  9. Jag tänkte omedelbart på jeans när jag såg överskriften, men det finns ju så mycket mer.
    Den svenska flaggan som vajar stolt när solens gula strålar smeker den och med en blå himmel som bakgrund! Fint!

    SvaraRadera
  10. Blev förälskad i den vackra tavlan... underbar!
    Ha en fin fortsättning på helgen bästa Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också förälskad i hennes tavlor ....
      Jag påskar vidare ....
      kram

      Radera
  11. Ack ja, gull&blå-jeansen. Ett enda par hade jag, men det räckte å andra sidan väldigt länge. Borde ha sparat, för de var ju inte utslitna, men efter några år gick det krympmal i den så hamnade väl i någon klädinsamling.

    Påska på ett par dagar till!

    SvaraRadera
  12. :-) krympens väg ...
    påskar på ...

    SvaraRadera
  13. Ja, rätta sammanfattningen är väl grönt.

    SvaraRadera
  14. Tror min kommentar från igår försvann....
    Tänkte först på jeansen som jag köpte hos Gul & Blå i BirgerJarlspassagen och ibland fanns ägaren på plats. Men det var då det....Jeansen var bra.
    Har läst din dikt om och om igen och begrundat orden. Är så faschinerad över hur du får till det.
    Tavlan som är målad av din vän Elaine Olsson tycker jag mycket om, den talade till mig och det skulle vara roligt att få se fler. Kanske har hon utställning någonstans?
    Tack för att du så generöst delar med dig.
    Kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ditte; svar till dig hamnade längre ner ...

      Radera
  15. Skrattade när jag läste jeansanalysen eller vad jag ska kalla den. Blå och Gul, det fick jag aldrig. Kanske var de dyrare än andra jeans? Ja, alla modeller har man varit med om, jag har också varit "jeansperiodare", vissa perioder inte ett enda par jeans, sen har det legat flera par på hyllan igen. Numera har sonen tagit över ett par gamla Levis som morsan inte längre kommer i (konstigt) Pannkakssmet från frigående höns kan verkligen bli gyllengul. Kanske sån där aprikosgula? Fortsatt trevlig Påsk Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt när du skriver jeansanalys, för så tänkte jag då jag skrev .. en liten analys kanske ... Har inte själv haft såna jeans jag heller, tror de var dyra men varade länge. Krympmal kallar Karin fenomenet när det inte längre passar - krympensväg ... kul när du gillar mina analyser och ordklyverier på det sättet Anna!

      Radera
  16. Lite lurigt med kommentarerna i bland, även svar jag ger sticker sin sin kos....
    Elaine målar mycket fint! Hon är med i Svenska Konstnärsförbundet och i gruppen Mälaröringen. De har utställning i september tror jag. På sommaren har hon tavlor på Rosenhill på Ekerö. Hon bor också på Ekerö. Jag har flera tavlor av henne här hemma. Kan knyta in något mer i bloggen här ....
    Min skrivarlust och glädje är för tiden i topp :-)
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  17. Tack, då skall jag hålla extra utkik. Och att ta sig till Ekerö är inga problem. Blir en bra utflykt i sommar.
    Kram!

    SvaraRadera
  18. Gul &Blå får mig att tänka på ett par jeans som min mormor köpte till mig, tror att det var 1982 och drömmen var de där Gul&Blåjeansen :)

    Ha det grönt och skönt!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då vet du ju! grönsjkön kram!

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...