lördag 11 april 2015

Lördagstema En klassiker

Gnuttan ger oss andra temat i april. Övriga finns t.h i menyn. Ytterligare en ny skriver med oss nu, välkommen Ulla, ett med naturen, nej min natur... ska det vara. Men nära är hon. Naturen alltså.

 En klassiker följer år efter år.  Film, teater, böcker, lopp och annat som går och går igen och igen. Klassikern står sig, den är tidlös. Den är alltid aktuell.  I en föränderlig värld så känns ju det gott. Vi har ju en tendens vi människor att säga att så här hemsk har det ju aldrig varit förr! Vad gäller hemskheter vill säga. Adam och Eva i paradis är väl en klassiker vid det här laget.

Jag filade lite på en kam där ovan; Vid mitt sök på fenomet  på Wictionary fann jag följande:
1. Skönlitteratur som läses generation efter generation.
2. Tillhör grekiska eller romerska antiken.
3. Musikterms som avser wienklassicismen.
4. Klassisk tidlöst.

Säkert som en lås är att det säkert finns flera definitioner/förklaringar också.

Det närmaste jag kommer som dyker upp i min egen värld, där åtminstone tre generationer är med på det hela, är filmen: Tatt av vinden. (Borta med vinden).
Skämtsamt fick den också titeln - Vekk med pusta (Borta i ett  vindpust)

Andningen må ju vara förutom nödvändig, även en klassiker om jag nu "frilägger" definitionerna ytterligare. 
Tillblivelsen av generationerna likaså?

En kan nog säga att klassiker är ett vingslag i historien ... eller är historien i vingslaget klassisk?

Det här skrivet är det klassiska  i mina skriv. Det blir som det blir ....
Med generationernas DNA i mig är jag en slags klassiker här jag går omkring.  Hoppsan, nu blev det lite förmätet ...
Vi går alla den klassiska vägen ur ut livet dessutom.  Vi dör.

Klassikerns färg är grön och färggrann den här årstiden;

Egen produktion







40 kommentarer:

  1. Ibland gillar jag att vara oklassisk. Bryta mönstret. Låta det blåsa åt andra hållet. Har du sett filmen "Hemma med vinden?" Där får de varandra. Långt ifrån "Ensam hemma" som därmed blir "Alla hemma". Okej. Jag har inte alla besticken i lådan. Alla mackorna i picknickkorgen, Hissen går inte ända upp men jag får se många klassiska scener mellan våningarna. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mönsterbryt gör gott Bosse! "Hemma med vinden, men inte ensam, alla hemma" är ju helt underbar -- men som min 8 åring åring säger: Det är ju bara på film ..... :-)
      Helgkram!

      Radera
  2. Härliga färger i din tavla - kan nog bli en klassiker med tiden!
    Jag är definitivt en klassiker numera. Äldst bland alla släktingar med undantag av en ingift faster. Håller med dig om att Borta med vinden är en klassiker. Har skrivit ett inlägg om den tidigare på min blogg. Tror att jag sett den fyra gånger. Jag ÄLSKADE Clark Gable i många år som tonåring efter den filmen.
    Önskar dig en skön helg!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du milde om den tavlan blir en blir en klassiker ...kul du gillar den! Borta med vinden Clark var min favorit suck suck!
      Klassikerkram till dig!

      Radera
  3. Mycket vind i detta inlägg och generös tolkning av klassiker, underbart :-) Borta med vinden, här har den lästs av farmor och döttrarna och skrattats och diskuterats. Såklart att klassikern är grön som en evergreen! För att inte tala om andningen som sagt :-) Kram och ha en fin lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) vinden kommer med generositeten och så blir det som klassisk musik. Klassikern är grön som en evergreen - klockren kommentar på texten!
      Gillas!
      Evergreenkram!

      Radera
  4. Jag blir helt stormförtjust i din vackra målning!
    Tack för bättre vetande om en ny vän i lördagstema, ska lägga in henne i min lista.
    Klassiker - Vingslag i historien ... så bra och sant sagt.
    Vi är alla klassiker ... köper jag direkt av/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassisk tack för fin kommentar att få!
      :-)
      Vingslagkram!

      Radera

  5. Jag gillar din tavla och dina små inslag med blått, tycker den är riktigt uppnosig och fräck. :-)

    Kram och fin lördag till dig. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt du säger om tavlan, uppnosig och fräck... jag hällde bara ut färgklicka och drog runt degskrapen, formade fönstret .. klart!
      Härlig lördagskram!

      Radera
  6. ;-)
    Din målning är SÅ glädjande härligt glad *LER*
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då delar vi glädjegläden du och jag!
      Tavelkram!

      Radera
  7. Vad är klassiskt? Där tvista nog de lärde, men det kan nog vara nästan vad som helst! Jag gillar din målning! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt du gillar min målning, och de lärde får tvista :-)

      Radera
  8. Jag gjorde just ett inlägg om smink/skönhetsklassiker!☺

    SvaraRadera
  9. Men? Försvann min kommentar? Eller väntar den på att du ska bestämma dig för om den går att visa eller ej? Jag väntar och ser hur det går...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ...Nej, jag släpper fram kommentarer direkt, men ibland skruttar de sig dessa kommentarer och ger sig iväg, har hänt mig då jag svarat också. Du är välkommen igen, Karin!

      Radera
  10. Din tavla är fantastisk och tidlös och jag ser två pågående handlingar där vissa mönster upprepas.
    Det klassiska består och är alltid gångbart och det både vad gäller litteratur, konst, msik, film eller teater. Det klassiska står dig.
    UNdrar om dte även finns/har funnits klassiska människor, men vid närmare eftertanke så tror jag visst det.
    Häftigt lördagstema som nu när tröttheten gör sig påmind kan bli vad som helst. (Är i Spanien och det blev tre timmars sömn nu i natt, så Mr Blund väntar på mig.
    Skickar förstås en klassiak kram. Kanske är Dom Quijot involverad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kära Ditte! Mr Blund aliasOle Lukkeöye, Don Quijote och jag önskar er en fin vistelse i Spanien och välförtjänt sömn sömn att ta igen.
      Klassisk kram!

      Radera
  11. Härligt inlägg om vad som är klassiskt... det finns ju en del att välja på. Jag har också "Borta med vinden" på min klassiska lista :)
    Gillar din tavla... underbara färger!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Många som gillar din tavla och jag tycker också den är kanon! Man blir glad av den!

    Klassiskt att dö!? Hmmm. visst är det så... och alla ska vi den vägen vandra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mia! Döden går i generationer. ...
      visst säkert som en säker lås :-)
      kram

      Radera
  13. Jag bara älskar filmen "borta med vinden", har sett filmen några gånger, och en gång var jag så inne i filmen att jag glömde bort att jag hade risgrynsgröt på spisen,
    hahahaha....gröten kunde vi äta men bara det yttersta, men kastrullen slängde jag för jag kunde inte få rent den, hihi..!

    Läste nånstans att grönt är livets färg, så det är mycket liv i din vackra tavla !

    Den klassiska stunden kommer för oss alla, då vi upphör att existera.
    Men ännu så länge har varje ny morgon, varje nytt ögonblick, en ny start !

    En klassisk kram till dig vännen !!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojojoj grötkok till den filmen är inte så klokt; men vad gör det? Haha ...Grönt är nog livsfärgen vi kör på det! Livstavlan...
      Klassisk kram till dig!

      Radera
  14. Jag gillar din tavla skarpt Tove. Starka färger som jag tycker om. Inget fegt som svårt, grått o beige.
    Jag gillar klassiskt. Mmm.....säger jag.

    Må å lev.
    Kramkram från mig.

    SvaraRadera
  15. Ja, tänk att vi alla är klassiker. Jag brukar också känna mej ganska genomsnitlig och ordinär - och med det egentligen mena att jag är som alla andra.

    SvaraRadera
  16. Visst, genomsnittliga, ordinära klassikers .. spännande det där du säger om att vara som alla andra.

    SvaraRadera
  17. Här var det färgglatt och funderingar om klassiker...
    Borta med vinden är allt en vacker sådan.

    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja här är det blandat kompott :-)
      Kram

      Radera
  18. Nu gick jag igång igen...vad är klassiskt för mig? Ja sånt som upprepar sig tror jag och som man gillar... Eller klassiskt är kanske nåt som har hänt för länge sen. Klassiskt att dö?? Nja, då stämmer inte min teori om att det är nåt vi gillar... men det upprepar sig i alla fall. Även om jag förmodligen bara dör en gång.Tack för att du sätter igång min hjärna så här på Måndags morgonen.
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men så härligt du går i gång, respons är bra! Döden :( men upprepar sig hur vi än tycker ... och vi vet ju inte om det är den enda gången heller .... :-)
      Tack för att du läser på det sättet du gör!
      kram

      Radera
  19. Det är inte alltid så lätt att avgöra när och hur en klassiker tillblir. Så krystat det låter. Borta med vinden är det i alla fall definitivt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har du rätt i ... denna delen av kommentaren .. så krystat det låter ... kan ju vara en klassiker myntat i Hjo :-) Den överraskade mig på ett käckt sätt .. som om du tänkte det när du skrivit första meningen ...

      Radera
  20. Klassikern förändras nog från en tid till en annan. Lodenrocken var klassiker för några decennier sedan, men nu...?
    Att läsa "klassiker" känns bekvämt för då har andra bestämt att boken är bra och god :-)
    Gillar din färgstarka målning - ännu inte en klassiker :-)

    SvaraRadera
  21. Lodenrocken ja, och duffelcouten. Min målning blir nog ingen klassiker :-) tänkte den inte så heller .... Så är det ju spännande att hur än världen och vi förändras med den och något följer tiden, känns tryggt och klokt på ett sätt tänker jag.

    SvaraRadera
  22. Vad som är klassiskt är ju också ett ganska relativt begrepp. Vad som är klassiskt för någon är nytt för andra. Något jag inte minst påmindes om när jag hade 18-åringar på övernattande besök för ett par veckor sedan. 18-åringar som tror de lärt allt som finns att lära och som berättar om all sin nyvunna lärdom samtidigt som man själv sitter och tänker, ja, det visste jag redan långt innan du ens var född. Men inte ska jag skjuta ner dem från deras moln av självförtroende. Låt dem njuta överlägsenheten och tron att livet efter skolan är så mycket lättare och mindre ansvarsfullt än det de lever nu (det senare försökte vi dock förklara dem, att efter gymnasiet/universitetet, när man inte längre behöver göra läxor, så kommar istället andra ansvar, t.ex. relaterat till det arbete man då får, men det kunde de nu inte överbevisas om :-) ).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det så, och klassisk är ju ungdomens allkunnighet och kraft. Det klassiska är också att försöka överbevisa ungdommarna om vad som komma skall.
      :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Strömma surt och grilla kryp

Nu har jag fått min dos till hälften för detta året. Jag har nämligen strömmat surt två dagar i rad. Enligt min väninna så är rekommendation...