fredag 10 april 2015

Ett blankt pappersark ... poesi

Kom kom bokstav till  ord
här på jord
ställ dig i kö
så ett frö
på anvisad plats
eller smit in
parkera direkt

Ingen automat att stoppa avgiften i
gratis funkar så bra
haha haha
ville du bilda ett ord
eller stå för dig själv
lysa eller mysa
Ensam kan frysa
så finn dig några vänner
snart har du någon du känner

Hoppa studsa omkring
se ordets rätta ting
sving sving
en stig, en väg, en autostrada
prada prada

 Samla är nu
snart kan det snu
dagen är till behag
fre dag

Kom att tänka på Alf Pröysen, norrmannen som seglade på Mjösa i en sprucken holk. Han med det blanka arket med färgestifter, du ska få en dag i morgon som ren och obrukt står ...
Nu är den här.
Jag har skådat en fantastisk soluppgång, det blåser än så länge inte så mycket.
Nu börjar det .....

©Tove Olberg








14 kommentarer:

  1. De kom verkligen, alla små bokstäverna och bilade en lång härlig Tove-text :-) Den är jättefin. Även sången Du ska få en dag i morgon... Väldigt tänkvärd. Monica Zetterlund sjunger: jag lämnar bakom mig de tusen slagen, jag längtar redan efter morgondagen. Också en sång med hyllning till morgondagen. Ha en riktigt härlig helg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monica Z´s låt är också en goding! De kommer orden när jag tar emot dom... Musikanta säger Tovisk, du Tove-text ... kanske borde min blogg heta det
      :-)) Det är roligt bli läst på det sättet! Tack!

      Radera
  2. Men, så fint, dina ord dom bara kommer, begåvat!
    Gillar gillar!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Begåvat...oj då tusen tack! :-)
      Kram

      Radera
  3. När jag läste ett blankt pappersark, så tänkte jag mig i skolan, hihi...,och
    minns mina gamla skolåren,
    med dessa pennor, bläck och papper, och
    alltid försökte jag börja ett nytt och blankt sida !

    Önskar att du har en bra dag, med en stor kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns också boken med finskrift, pennan och bläckhornet att doppa den i ...fy så det såg ut ... jag skrev så fult, pennan kladdade, jag skrev alltid fel jag fick banner för det.
      Jag har en jättefin dag och önskar dig det samma :-) kram

      Radera
  4. Tänkvärt Tove! Jag läser och jag läser om. Förundras och imponeras över din förmåga och gåva att få orden att samlas och uttrycka det du vill.
    Kom att tänka på Strindbergs " Ett halvt ark papper"...Så talande, arket talade just till mig.
    Alf Pröysen är jag uppvuxen med och satt klistrad vid radion hos mormor i Sarpsborg, (Norge) varje morgon och lyssnade på "barnetimen" där han berättade om "Augusta från Wisconsin". Tänk hans texter...
    En av mina favoriter i sångväg är också " Du ska få en dag i mårå". Och imorgon är det en ny dag.
    Tack Tove för att du finns.
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Ditte. Det är en fröjd det där ordflödet nu för tiden .... og ja jeg husker jo så godt barnetimen når du sier det. Men Augusta från Wisconsin har jeg glemt, må nok friske opp litt i pröysenlandet : -) Strindberg .. ett halv ark papper som han inte kunne fylla var det så? Stor kram och glad att du finns också ska du veta!

      Radera
  5. Som vanligt, en ren fröjd att läsa dina dikter och ordlekar.
    Trevlig påminnelse om Alf Prøysen. Blev tvungen att googla och lyssna på den fina visan. Det var länge sedan sist ... :)
    Kramisar

    SvaraRadera
  6. Det är roligt det att du tycker så; som du förstår så har jag stort nöje av detta flyt - det kommer bara... Han är god Pröysenmannen ...
    kram

    SvaraRadera
  7. Underbart. Lekfullt!
    Tacksåmycket :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack! ... nu ska vi ha en lekfull dag :-)
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...