fredag 24 april 2015

En ordentlig genomlysning

Färgburken med rött är snart tom ..

Här om natten hade jag en konstig dröm. Jag hade blivit kallad till en undersökning av ett av mina ben.
Jag transporterades i en lång evig tunnel, där ljuset var sparsamt vissa bitar, men i bland var tunneln röd, orange och gul. Jag var bitvis utan transportör, men flöt fram ändå.

Någon kom med en kopp kaffe och en smörgås som tack för att jag tålmodigt hade väntat så länge, som det kändes en evighet ... men händerna fastnade så jag kunde inte dricka eller äta.
Så dyker det upp en kvinnlig person som säger:
Det är väl ingen som talat om för dig; men du måste genast in i röntgentunneln för ordentlig genomlysning.
Jag vaknar då jag får höra att det finns inte mer att göra för mig, och jag hör mig själv säga:
Men ni kan väl ge mig kaffet och smörgåsen?
Sista måltiden typ. En försmak på evigheten?


Denna tavlan hade jag målat dagen före ..
och färgerna jag upplevde i tunneln var likadana


©Tove Olberg


22 kommentarer:

  1. Så intressant dröm *verkligen*
    Fin bild som du även såg i drömmen.
    Har du problem med ett ben och bör kolla upp det?
    Du måste ha varit över på andra sidan.
    Kanske du blev genomlyst och är frisk och har ingenting på den andra sidan att göra? Intressant dröm i alla fall. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem med benen.
      Hjärnan är det i så fall :-)
      Kram

      Radera

  2. Som vanligt så berör du mig, jag stannar till och tänker till lite extra medan jag läser.
    Eftersom jag tror att vi är en del i allt, färg, natur, djur, namn, ja allt.. Men jag skall inte tyda din dröm men en sak kan jag säga och det är att du är full av kärlek.

    Kramisen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog en del i "alltet", och färger betyder mycket för mig också. Drömmen tror jag står för sitt och det känns ok så när den landat ...
      Det finns mycket kärle till och i livet hos mig; tack!
      kramisis

      Radera
  3. Det händer mycket när vi drömmer, det är helt säkert.
    Du drömde i färg, mycket färg.
    Kanske man borde skriva upp sina drömmar, de som man minns klart och som känns som att man får ett budskap? Livet är spännande eller hur?
    Kram till dig Tove!

    SvaraRadera
  4. Denna drömmen sitter så tydligt kvar i minnessinnet, ovanligt tydlig faktisk ... och jag tänkte budskap Karin! Jag lever ju mycket i färger nu för tiden ... spännande ... jo det är det!
    kram

    SvaraRadera
  5. Drömmar är verkligen skumma, är det något du oroat dig för, det har jag märkt själv om jag är stressad så drömmer jag konstigare och lite läskigare.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. Inte som jag kan komma på .... egentligen var den inte så skum när jag landat i den ....men stress ger konstiga drömmar ...
    Kram

    SvaraRadera
  7. Huva ... vad ska man säga om detta. Man hajar till när man tänker "försmak om evigheten". Du beskriver inte hur känslan i drömmen var, för det är ju det centrala när man drömmer. I övrigt kan det vara hur konstiga "bilder" som helst :)
    Vackra färger fick du i drömmen i alla fall :D

    Jag har svart på din kommentar hos mig. Bara så du vet ... ;)
    Kanske man kan få läsa lite om den där romansen. Blev ju onekligen lite nyfiken ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, känslan den var egentligen väntan tror jag, lite irritation kanske, men inte någon tung svår, färger kan jag få upp då jag blundar. Och drömmen är inte så svår för mig ... jag vet mycket väl att tiden här tar slut nån gång - och så färgrikt vill jag ha det då ... jag ska ju brännas ... oj nu blir det väldigt morbidiskt här ...romansen blev en av de sämsta med mycket elände , men jag tog mig ur :-) Kommer och kollar kommentaren!

      Radera
  8. Det är kanske du som reflekterar (Undersökning) över livssituationen (benen som bär oss) och söker det basala jordnära (kaffe och macka) som tycks vara helt omöjligt att nå! Jag hade kunnat ha drömt drömmen själv! Låter betryggande att färgburken med rött (livgivande färg) snart är tom :-) Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska inte på nån undersökning, och det basala jordnära finns det gott om i mitt liv nu för tiden, min ända oro är egentligen arbetsprövningen ...ja visst drömmer du och alla vi ibland lite djupare än vanligt ... drömmer är ju undermedvetet som jag tänker det
      Kram Anna!

      Radera
    2. Ja man reflekterar i sig själv även när man hör andras drömmar, så reflekterandet står mer för mitt eget, jag skulle behöva ösa på mer med det jordnära. Det var en fin dröm som slog an en ton hos mig :-)

      Radera
    3. Ens egen reflektion kommer först, glad du delade den! Delar drömmens ton med dig! :-)

      Radera
  9. "Färgburken med rött är snart tom", skriver du !
    Men resultatet blev ju fantastiskt, en underbart vacker ros !

    Drömmens värld är tolkningen den rakt motsatta, i detta fall skulle det alltså
    betyda hälsa och ett långt liv !
    Och
    att se eller tala med läkaren skulle betyda att du kommer i trevligt sällskap !

    Det här är så kul, att försöka tolka drömmar !

    Kram vännen, och det är ingen dröm !





    SvaraRadera
    Svar
    1. Å JA så just det en ros är det ju ... du har sinne för detaljer du det syns ju i bildvalet på din egen blogg, din tolkning är ju för god. Det sägs ju betyda motsatsen det en drömmer ... jag har tänkt bli 100 och har papper på att jag iaf kommer att bli 97,7 år :-) Inte drömt!!
      Kram Amanda

      Radera
  10. Vilken vacker och tilltalande tavla du målat i rött. Jag ser evigheten som delvis upprepas i mönstret och den fortsätter förstås bortom vår horisont.
    Tavlan känns positiv men kanske inte drömmen. Inte mer att göra...Tänker på min mamma som strax innan hon avled just fick ett fint danskt smörrbröd och ett glas vin av överläkaren. Han gjorde det hon önskade...
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  11. Tack! Det var som "en dröm" att måla då de sköna färgerna fann sin platsde, jag tänkte tulpan kanske då den blev klar, nu heter den Evigheten vi bestämmer det vi två! Drömmen som nu har landat i mig, känns bra nu - och din mor fick ju sin sista måltid , jag kände irritationen över det att jag inte fick hjälp med den :(
    Stor kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, att jag fått vara med och döpa en tavla. En stor händelse för mig eftersom jag inte själv alls får till något med mina händer, mitt inre vill något, men händerna har aldrig lyckats få fram det jag vill. Men jag njuter av bilder, tavlor och målningar och nu har alltså detta hänt mig, Evigheten finns där.
      Skickar dig en stor, lycklig och värmande kram

      Radera
    2. Så roligt ... vi har en Evighet! Att jag har mitt måleri på det sättet jag målar är helt underbart. Först "smög" jag med det .. det där kladdet ....
      Njuta av bilder är ju också helt fantastisk!
      Lyckokramas!

      Radera
  12. Tänk så det undermedvetna kan göra med oss när vi sover. Vi vilar och i en del av oss är det full fart dygnet runt! Ibland är det riktigt trevligt, ibland inte. Dina färger är så läckra! Kramar

    SvaraRadera
  13. Drömmar är tillsynes en gåta, men bottnar ofta i något .... ord och färger är mitt sätt att skapa på ...
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...