måndag 6 april 2015

Brev till Amalia Frusterud

Här är det första brevet från Amalia Frusterud till Beata Friwolter
Här svar från Beata Frivolter till Amalia Frusterud
Här brev från Amalia till Beata

Nu skriver Beata till Amalia

Bästa vän Amelia!

Tack för ditt brev som jag mottog med glädje, alltid samma glädje, vi hör ju ihop!
Besöket i Sverige var uppfriskande och gott att njuta tillsammans med dig först och främst, din man  - en aldrig så liten överraskning ....

Schangtilt  att visa sin sällskapliga sida. En svensk bonde är en svensk bonde, tänker jag skrattande.
Han döljer en viss smula modernitet, som han själv inte förstår än, tyckte jag mig ana.  Hur tänker du min jordnära bondhustru till vän?
Kan sägas att du lyckas väl i det arbetet, kära vän.
Nog märks det att han kommit upp sig med sin gård. 
Utan dig vore det omöjligt!

Jag ser dig till häst svänga in på gårdarna för avel!
Sprickfärdig med tanke på hur du tänker få ihop pengar till resan hit! 
Hoppas det inte dröjer!

Min älskare mötte vid stationen! Hans tjocka svarta hår och skarpa nosprofil gör mig knäsvag så jag föll ju hejdlöst  i hans famn.
Han har kommit över att jag vill ha min egen skrivateljé, men jag vet att hans dröm är oss i samma rum för att utöva vår konst. Han låter klart skina genom att hans konst är större än min.

Jag struntar fullkomligt i det. 
Hans nya utställning är nu i full gång. Eftersom jag var bortrest så fick han göra allt själv, sa han, men det vet jag att så var det inte.
Anar en annan kvinna i hans kulisser.  Så är det fria livet här i Paris! Ta för sig eller låta bli.

Böckerna, nu 3 till antalet, det sa jag ju vid besöket hos dig,  säljer bra och pengarna strömmar till.
Nu är en ny i sin början, skissar först ... min älskare vet inget. Lika bra att han inte vet har blivit min tanke.

En summa pengar har han lagt av åt mig, de finns i mitt namn.
Får inte du ihop din reskassa tar vi ur den skänkta summan!
Han har ärvd en gammal faster som tydligen var stenrik.
Dessa karlar! Ärvd förmögenhet imponerar inte på mig!
Givmildhet är en helt annan sak!
Jag tackade naturligtvis först nej, i synnerhet som jag nu har egna pengar.

Höll på att glömma berätta att även i mina kulisser finns nu en manlig skulptör som är så fascinerande tjusig .... en svensk viking denna gång.
Men med de finaste aningars känslighet i sitt uppförande må du tro. Vilka blåa blickar! Vilken motsats till svartlockiga älsklingen.

Bästa, finaste du jag väntar redan på ditt nästa brev! Ge maken mina hälsningar också.
Mycket skönt att du nu har piga i hushållet, men att du behåller din position. Mer hinner jag inte denna gång. Plikten kallar du vet. Ikväll middag med vikingen!

Varmaste, käraste och det allra bästa
från mitt Paris ..
Je taime

© Tove Olberg

10 kommentarer:

  1. Amalie Frusterud och Beata Frivolter känner jag icke. Är det dina skapelser? Då får du låta dem mötas i Paris.

    SvaraRadera
  2. Har nu läst även de övriga breven. Så roligt att läsa och tack för att du delar med dig. Du är så duktig på att skriva.
    kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du läser, tack för det! Det är så roligt fantisera ...
      kram

      Radera
  3. Du borde skicka in manus till Allas Veckotidning eller Hemmets Journal. Det skulle säkert mottagas med förtjusning - mer spännande historia kan man knappast tänka sig. Fast du får kanske ska lägga in någon piga som bonden blir intresserad av eller någon knalle som söker sig till bondmorans famn. Det kan hända saker även på hemmafronten!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ha ha .... visst händer det saker även på hemmafronten ... hihi... härligt du läser och deltar Ingrid!
    Hemmafrontskram!

    SvaraRadera
  5. Ett så underbart härligt brev, jag fängslades över tonen i brevet, nu skall jag leta upp de andra breven. Jösses vilken härlig fantasi du har människa, du fick mig att känna att brevet var på riktigt. :-) Vill veta mer.. :-)

    SvaraRadera
  6. Nog kommer det mera ..roligt om du läser de andra också! Jag har många fina stunder med min fantasi och knastret från tangenterna .... :-)
    Tack Comsi comsa!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...