tisdag 10 mars 2015

Tisdag - Dagens

Tolkning tillåten
Dessa tisdagar ....
Nu har jag vässat pennan och radar iväg.
I lördags hade jag min bjudning 2 par och en singel. Maten föll i smaken och vi samtalade - denna gudabenådade sysselsättning som ger livsandarna mening och skrattet får likt en smygande glädjestorm fylla oss som träffs i min 44 kvm compact living, ateljevåningen som min "älskling" på 95 år säger det.

En stund ägnade vi åt rent skitsnack. Alla bidrog med en snutt var. Det har ju varit uppe i Skavlan, den unga damen som på ett kvalificerat och upplysande sätt menar att vi borde visa vår tarm mer uppmärksamhet.
Det är lite som med döden, vi liksom gömmer det. Underligt att det kan pratas mer om och läggas ut om sexliv och könsorgan, där  kanalen bredvid förblir ofinare.

Nu har livet större bekymmer. Vår värld och omvärld  nu för tiden har starka orosmoln som gemensam nämnare, på så många olika skrämmande sätt.

Stoltenberg besökte Skavlan i fredags. Han hade sagt något i en sammanhang som inte föll i god jord. Skavlan frågar om det var så genomtänkt; "Jenseman"  som ju  är något spontan svarar: Det var genomtänkt spontant! Eller var det spontant genomtänkt?

Att jämföra mig med  Stoltenberg - vilket otroligt bra namn - är ju absolut förmätet och på gränsen till självskryt, vilket luktar illa och smakar ännu sämre. Dock ser jag en tunn sketen tråd i mina funderingar kring skitsnack, som berör spontaniteten - liksom typ.

Shit happens.

Dagens bild; tolka om du vill




Dagens ordspråk;

Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

©Tove Olberg

14 kommentarer:

  1. Stoltenberg skulle man heta .-)))
    Ordspråket, javisst är det så, vem vill bli utsopad med dammet .-)
    Samtal, så härligt, att sitta och snacka, rogivande till 1000 och så kul!
    I glaset, underbar färg, ingefärsdricka eller .... .-)))
    Ha det jättefint och din ateljevåning låter så mysigt ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ateljé Stoltenberg"; i glaset Kopparbergs Hallon&Flädercider. En rosa fluga på glaskanten så vore bilden ännu bättre!
      Tack för din kommentar härliga du!
      kram

      Radera
  2. :), så fint beskrivet, spontant genomtänkt eller vice versa.
    Samtal runt bordet hör till livets goda. För det mesta

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det mesta, tack bästa pettas K
      kramarin!

      Radera
  3. Såg detta om tarmen i Skavlan och det var intressant! Du har så rätt i att mycket annat diskuteras med inte om tarmen ... konstigt för alla har ju en tarm ;.)

    Alltså bild nummer 1 är så lyckat bra att jag nästan blir avundsjuk *ler*
    Få med bubblorna på detta vis ... det gör väl vem som helt törstig *snyggt jobbat*

    Bild nr 2
    Skrattar gott för jag ser en toalettstol i glaset ... har du just nu bekymmer med din tarm *ler* Läskande is som klirrar vid glaskanten och dofter av färsk citron avnjuts av både mun, öron och näsa. Färgen harmonierar med tulpanens stora blomparabol. Ståndarna gnids mot varandra och ljuv musik till drinken spelas upp. Drick och njut/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rörde upp kolsyran, ställde glaset i solens strålar och så fotade jag ... enkelt nog. Det är jordgubb&flädercider!
      Gapskratt - och din tolkning av bild 2 är helt underbar! En toalett ... jo tack tarmen är i ordning för tillfället. Ibland blir ett inlägg först komplett med en kommentar ...
      Tusen tack Ann - Britt!
      Drinkkram

      Radera
    2. Älskar dina bilder att få tycka till om ;.)
      Det var din tanke och ditt ljus som gjorde kolsyredrycken så bra.
      Absolut sant det du säger om kommentar och sitt eget inlägg *tumme upp*
      Tack för att du är just du / kram

      Radera
  4. Varför ska alltid tulpanen stå i vasen? Kan vi inte ställa vasen i tulpanen istället? Det var min blygsamma tolkning efter att ha köpt hem tulpaner denna blåsiga tisdag. Att tarmen är sååå grundläggande för hälsa och tillväxt (barn) råkar jag vara väl förtrogen med då vi har två barn som har fått operera bort ett par dm av inflammerad tarm :-( Chrons. Efter operation har båda varit besvärsfria och vuxit ikapp sina respektive "kurvor" som all barnsjukvård kretsar kring. Tarmen är ingen skitsak bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna; här ovan sa jag till spanaren Ann - Britt att ett inlägg blir komplett med kommentar; och så fyller du på -- Chrons sjukdom .... , dessa respektiva kurvor ... vilket påvisar att skitsnacket har en himmelsk och jordisk innebörd. Tusen tack!
      Vasen i tulpankram till dig!

      Tusen tack

      Radera
  5. Lite skit i hörnen kan man ignorera när det finns så mycket annat som är fint... vänner, ord, blommor, blogginlägg, måleri och mycket mera.

    Ha det fint och bra!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  6. Så mycket mera finns :-) Experimentlusta med tulpaner fick jag av dig!
    Tusen tack!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag brukar säga att jag är stolt över att tillhöra ett folk som aldrig dör. Vi lämnar detta jordelivet, går bort (vart) avlider, biter i gräset, kilar om hörnet, men vi dör aldrig!
    Varför kan man inte tala klarspråk??? KRam

    SvaraRadera
  8. Det är bra, jag dör tror jag, men själen svävar vidare .Spännande hur du tänker i detta! Biter igräset föll jag för! Klarspråk föränklar ju. Kram på dig!

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...