torsdag 19 mars 2015

Avacadokärnor

2005 satte jag och mitt äldsta barnbarn ner en avacadokärna i jorden innomhus i mars. Den fick stå ute över sommaren. Flyttade in den i värmen i september. I oktober så skulle jag slänga den   ... då såg jag en liten liten grön spira.
Jag fotade bara barnbarnen och goda vänner  på den tiden, så spiran blev aldrig förevigad. Nu förevigade den sig själv.
För se så här ser den ut idag:





Den har blommat med en klase sedan 2008 ett par gånger om året.
2012, efter omplanteting tog den fart och 2- 4 klasar per gång cå 10 gånger per år.

Nu är det bara det att det är ingen avacado!
Jag hade den på bild i temaskriv, och se där fick jag veta att jag har en  Hoya Multiflora!

Hur den kom dit i krukan är ett litet mysterium, men naturen har sin gång, så det flög väl ditt ett frö när den stod ute, eller så fanns det ett i jorden som avacadokärnen sattes i.



Vackra klasar ....







Nu har jag sparat avacadokärnor länge. De är torra, har spruckit, några nya ...
la de i vatten  ... nästa omgång ska några i jorden ...







Jag har kollat på bilder av avacadoblommor  - som kan bli som träd, tycker inte de är vackra i sig 
men väldigt spännande blir det. Denna gången är mitt yngsta barnbarn med på ett hörn.
 - och de är vackra i vatten kärnorna

© Tove Olberg

25 kommentarer:

  1. Vilken spännande berättelse! och överraskning att det visade sig vara något helt annat än avocado.... Ibland önskar vi oss en sak, får en annan och det kan visa sig att det blir bra ändå ;)

    Önskar dig en finfin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ju så bra med denna! Så får vi se om residenset får en avacadoblomma också :-)
      kram

      Radera
  2. Så snopet att det inte var avokado , men mycket vacker var den !
    Har själv försökt plantera avokadokärnor vid flera tillfällen, men det misslyckas, ska dom vara spruckna innan dom läggs i vatten? Skulle vara kul om vi fick en avokadoplanta
    Ha det jättefint , visst är kärnorna vackra, KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den vacker! Kärnorna i vatten också ... Nu blir det spännande framöver ... vill ju ha en avacadoplanta också :-)
      Kram

      Radera
  3. Jag kommer ihåg din berättelse om avocadokärnan! Men nog är det roligare att ha en vacker raketporslinsblomma, som den kallas på svenska.
    Litet att läsa finns på denna länk:
    http://hoyanoya.bloggo.nu/Hoya-Multiflora/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du blev ju den som förflyttade mig från Avacado till Hoya Multiflora! Nu fick jag dessutom ett svenskt namn på den, raketporslinsblomma.Tack för länken du skickar med, den är sparad nu!
      Tack olgakatt! :-)

      Radera
  4. Så kan det gå. Har här hemma tillsammans med frugan funderat ut vilka frön som vi skall försöka plantera nästa gång. Egentligen är det bara för att se hur långt man kan få dem att grå. Lyckades en gång få ett dadelfrö att växa till sig till 15 cm, innan det var kört. Troligen tog den stryk när vi flyttade till eget hus i juletid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att pröva om det funkar. Satte houngsmelonkärnor i jorden och du milde - de sköt ur jorden som "skott" tror alla kärnor grodde sig till på bara några dagar, långa och rangliga fick binda upp de .... men på kort tid så dog de nästan alla. Satte om några stycken i gemensam kruka, men de dog också.

      Radera
  5. Så roligt. Det är jätte spännande att följa och se frön eller kärnor man grävd ner i jorden. Nu blev jag inspirerad och måste nog oxå leta igen nåt att så. Tack för det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt, så sätt i gång! kram

      Radera
  6. Så roligt. Det är jätte spännande att följa och se frön eller kärnor man grävd ner i jorden. Nu blev jag inspirerad och måste nog oxå leta igen nåt att så. Tack för det. Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker växt och det gör ju inget att dte inte var en aoikado som kom up. Har provat med avikadokärnor men får dem inte att växa. Spännande hur din planta kom till. Men man har ju hört talas om jungfrufödsel.
    Jag kommer att noga följa hur det går med avokadom för jag vill också lyckas. Har provat i Spanien och såg framför mig att kunna skörda färska avokado. Men kanske bäst att köpa dem om jag vill ha.
    Håller tummarna för att du skall lyckas.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu håller vi tummarna för avacadon växtlighet. Dina och mina! Några kärnor ska i jord också så har jag alternativ :-)
      Får bli en uppföljning här på bloggen om det blir växt!
      kram

      Radera
  8. Nej, men, vad otroligt söta klasar !!
    Och vilket mysterium hihi...jag älskar lite magi och mysterier,
    men en vacker blomma blev det ju !
    Du har så flitiga gröna fingrar, tror jag, så det blir spännande att se,
    vad alla dina avacadokärnorna blir för skönheter !

    Ha en skön kväll, kram !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de skönvackra de där!!!
      Blir nog uppföljning på bloggen ... :-)
      kram

      Radera
  9. Halloj....nä...God morgon låter bättre.
    Så spännande att få följa växten från ett busfrö till vuxen. Så roligt. Så fin den är.

    Kramelikram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag får växt på avacadon så ska den få heta avacado tant glad!
      kram surr kram

      Radera
  10. Hände mig också att det kom en liten grön grodd i en blomkruka som jag hade en annan blomma. Jag planterade om den och den växte och blev en stor grön växt som jag fortfarande inte har någon aning om vad det var för något. Eller har jag glömt...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt - även om det gick i glömskekrukan :-)
    Blomkram

    SvaraRadera
  12. Tack för kommentaren. Denna växt påminner lite om en porslinsblomma tycker jag. Kanske är de besläktade? Ha det fint!

    SvaraRadera
  13. Välkommen hit! Jo, det är en porslinsblommasläkt! Hadet fint du med!

    SvaraRadera
  14. Naturens under helt enkelt! Jag måste sätta avocadokärnor tillsammans med vårt yngsta barnbarn! 5 år och så nyfiken på livet!

    SvaraRadera
  15. Men så det kan gå...
    Allt kan hända där du finns!
    Har aldrig sett någon lyckats så där någon gång av en spetig pinne ur en avocadokärna.
    Men en vackerblommande hoya skäms inte för sig! Särskilt när den kom till genom någon slags konstgjord befruktning ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstgjord befrukting - där satt den! :-)

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...