torsdag 26 februari 2015

VÅR hos grottfolket

Vårens fröjder.
En kan ju tro att det inte finns sånt här i norr eftersom det oftast är snörikt länge.
Första åren här jobbiga med den korta våren, men så har jag lärt mig trivas.
Här är det inte markens gröda som ger första vårkänslorna, det är ljuset!
Ljuset! Ljuset!
Som finns även utan solen de dagar det är nödvändigt.

Redan i början på januari märks det skillnad.

Skymningar med rofylld sting. Himlen från sin bästa sida. Nåja.

Folk kommer ur grottorna och det blir riktigt trevligt. Inte bara jo.... om du visslar på inandningen då du säger det så får det den rätta norrlands skellefteåiska tonen.
Det kan komma två tre ord i följd: Skönt med våren.
Samförstånd och samhörighet för hela året!

Den inre klockan får ställas om till ljustider. Vilket kräver mörkläggning; om en vill sova.

Mitt säkraste vårtecken är lusten och glädjen att vårstäda, putsa fönstren, byta en gardin eller två. Göra fint inne för våren där ute! Det mörka vinterdammet tål inte vårens ljus.
Städcirkeln är sluten då höstvintern står för dörren.


Vintern rasar ut ....
Bästa hinken
bästa borsten
- måsten
Gno och gnida
trasan snida
Grön såpa
som en kåpa
- till en glans av rent
se så får jag det pent
(=snyggt)


10 kommentarer:

  1. Grönsåpa använder jag också, och den gröna diskmedel Yes ? för det är väl det ?
    Och en massa mirakeldukar, och andra dukar,

    men jag viftar också med min dammvippa, då och då !
    Sätter på musiken högt och städar lite som på musikens takt, så grannen vet
    och hör när jag städar !

    Och, faktiskt Tove, jag gillar och älskar att städa i mitt eget hem, men inte hos nån annan, hihi...!

    Jag försökte vissla på inandningen, men kunde inte, hahahaha !

    Kram på dig ha en kul städning !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. YES! Vet inte om jag upplevd så mycket mirakel med de dukarna ;) Musik till gör susen :-)
      Städa är kul när det behövs! träna du på visslingen, jag har först nu fått till det efter 12 års träning...
      Kram

      Radera
  2. Härligt med vårstädning! Det skulle behövas här också, bara svisch ut med alla förskylningsbaciller.... Och sen doftar det så gott när hemmet doftar såpa.

    Kram Christina

    SvaraRadera
  3. Hääärliga du.
    Mina första vårtecken ÄR.
    Nu börjar man på se dåligt.........eller är fönstrerna sååå skitiga, att det behövs nå grovskitmedel för att få bort skiten.
    Ungdommarna tror det är 20+ och sommar. Det kläs av liksom.
    Grannkatten är heltokig och jagar mina småflickor.
    Mina missar.
    Jag vet alldrig hur jag ska klä mig.

    Mina vårtecken Tove. Tror nog jag tar in dem i min blogg nästa inlägg, för F-n så sant det är.
    Kram du fina roliga ordliga bloggväninna❤
    Jag blir nästan hög på grusdoften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hög på grusdoften!!! Det ska var du det!!!!!!! Gör det - skriv ett inlägg på din blogg - du har en skön början här ovan.
      :-)
      kram bloggsyster YsterGlad

      Radera
  4. Här i söder blommar vintergäck och snödroppar sedan ett par veckor och det är hög tid att så tomater och plantera om pellisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där sa du något - mina pellisar har jag glömt - de må ut ur grottan. Har lyckas endast en gång få en att överleva ... spännande!

      Radera
  5. Hahaha, den där visslande inandningen hade jag så när glömt bort från mina år i Norrbotten!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...