tisdag 10 februari 2015

Toves Tisdag Dagens

God förmiddag hälsar jag från min fil.sfär!

Lite socker i blodpuddingen för att göra den godare är mindre problem än all läsk, glass, godis och kakor som vi stoppar i oss.
Jag hann uppfatta detta, men vem som uttalade sig vet jag inte. Det ingick i en sammanhang av barn med fetma, som nu inte längre ökar i vårt län. Nu är målet att minska den!

Målsättning är bra! Min målsättning med tisdagsbloggen är att få skriva om det jag snappar upp, det jag hör, ser eller tänker.
Ibland blir det en salig röra, det blir ofta en salig röra.

En gång fick jag tre ord på R i beskrivning av mig.
Rörig.
Rörlig.
Rolig.
Jag har fått många beskrivningar av mig.

Beskrivning som andra ger stämmer inte alltid med självbilden.
Men efter en tid blir en vana och en inrättar sig efter det.

Rikta nu din blick mot omvärlden, fröken Olberg, inte nyttigt att enbart surra kring sig själv. Sett in dig i en sammanhang - få  KASAM = känsla av sammanhang. Ingå i en sammanhang och uppleva sig i en sammanhang. Om vi upplever tillvaron som meningsfull, begriplig och hanterbar ...
Utkom i Sverige 1991. Den dök upp som kurslitteratur i Social Kompetens som jag  år 2000 skaffade mig papper på att jag hade ... har?
Mellan raderna jag skriver så gör jag annat

Hänger tvätt


Rör mig så en vas med höstlöv och bär far i golvet och går i kras
Rörligheten får sin utmaning i att omhänderta olyckan. Tvättstugan  ligger i ett annat hus.
Roligt att få tvätten ren.
Rörigt då så mycket sker på en gång.

Så enkelt är det att införliva de tre R én i kasamisk meningsfullhet, hanterbarhet ... dessutom begripligt.

Dagens fråga;
Ingen, men du kanske har en?

Dagens ordspråk/citat;
En av hemligheterna med livet är att kunna förvandla stötestenar till stenar att kliva på.
JK






15 kommentarer:

  1. Åh, vad jag tycker om dina uppfriskande inlägg. De är alltid fulla av överraskningar. Och vad fint att få se en bild av dig, jag har just undrat vem personen bakom den här bloggen är. Jag gillar dina glasögon skarpt, jättesnygga.

    Ha nu en fortsatt rörlig, rörig och rolig dag!

    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, jag blir glad när du överraskas! Dessa glasögon är mina bästaste i alla år jag haft glasögon ... sporty, praktiska och snygga då jag är" fin" ... tack för din inspiration till att lägga in en bild av mig ...
      kram :-)

      Radera
  2. Då kliver jag på mina! Ordspråket var bra!
    Den beskrivningen var väl bra i mina öron alla fall dom tre R:na ,-)
    Ingå i ett sammanhang är nog livsviktigt, sen kan det vara vilket sammanhang som helst, där vi trivs själva.
    Vårkänslor idag, känner värmen från solen.
    Ha det nu jättefint! KRAM KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kliv du på ... roligt när du kommer .. :-)
      trivas är sammanhang. det bästa ... Vårkänslor gör oss så gott, fast vi är ju snöälskare vi
      :-) kram

      Radera
  3. Jag blev helt tagen när jag såg bilden av dig. Du är mycket lik min underbara svärmor,när hon var ung och som tyvärr inte lever längre.Otroligt. Det blir en extra kram för det!
    Här är en till som är rörig. Då är vi två! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då ...det blev bonus det där!
      Kram från rörig till rörig! :-)

      Radera
  4. Kul att få se vem denna originella, röriga, roliga och mycket trevliga kvinna är. Jag hade nog tänkt mig dig ungefär så. Håller helt med dig om blodpuddingen!

    Rörligkram från Ingrid som verkligen har rört på sig tillsammans med sin underbara kör i förmiddags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjung och var glad tralla la tralla la.. stämmer in i kören ...
      ha ..
      Originalkram från originell :-)

      Radera
  5. Hur vet andra vem du är egentligen? Kan man tolka en människa att bara jobba med den personen osv? Minns att jag träffade arbetskamrater som är så förvånad hur jag är nu? De hade inte en aning om mina tankar och att skriva dikter osv. Bäst är att man trivs med sig själv och utvecklas i den takt man själv känner att man mår bra av. För mig är du en klipsk konstnärlig kvinna full av bus, allvar och nyfikenhet på livet.Rörig? Kontrar med pedant ... har en sådan person tid att leva livet eller ;.) Ha en bra dag fina ordvrängarvän/ kram

    SvaraRadera
  6. Ja, men visst, självtrivsel och ta det i sin takt är i den bästa av världar det bästa! Inte alltid förenligt med det raska arbetsliv som vi befinner oss i dag. Nog finns det en pedant i mig också när så krävs. Leva livet? Så absolut! Vad andra ser och uppfattar om en är ju inte så konstigt om det blir tokigt ... det är nog så livet är tänker jag.. utvecklingen pågår ju ständigt och vi förändrar oss som andra också gör...
    Tack för din beskrivning av mig som jag också känner igen mig i :-)
    Diktarkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att du kände igen dig ;.)
      /kram

      Radera
  7. Så fint att ha stötestenarna till att kliva på! Känns ju självklart när du skriver det!

    SvaraRadera
  8. Javisst, så kände jag också då jag läste detta nånstans för länge sedan :)

    SvaraRadera
  9. Dagens fråga: Vad är herr Putin ute efter?
    Dagens andra fråga: Bör vi kanske gå med i NATO?
    Det var det.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  10. Men där satt den ju - frågor :-)
    Vardagsfilosofin och den "utbildade" är inte känd för att ge direkta klara svar. Nu är jag ju amatör så ...
    1.Makt
    2. Kanske bör vi det.
    Trevlig helg!









    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...