lördag 17 januari 2015

Lördagstema Skräp

Dagens tema är skräp! Du hittar temagruppen t.h på sidan här.
Olgakatt är januari månads tema-påhittare.


Påhittigt och värdeladdad är tema skräp. Tid för funderingar, en "bearbetning" följer här:

Den dagliga formen av skräp är avfall från våra hushåll, källsorterad, det vi bär ut i våra soptunnor till bränning, återvinning, matrester blir till biogas, så långt är det frid och fröjd något så när.

Miljötänket och genomförandet har många bottnar att vada i för att skräpet ska minimeras och återvinnas. Återbruk har blivit mer vanligt. En trend är synlig. Trenden i sig är inte så skräpig, men kan rymma mycket skräp, beroende på.

Skräp innehåller mycket. Ligger där och skräpar,  i skräprum, vill inte ha det framme, så det får finnas på vinden. Skräpvind  samlar skräp. Gamla förbrukade saker som inte kommit till slängstadiet än.

Frid och fröjd är det ingalunda vid de enorma sopberg av skräp där  fattiga människor söker livnära sig.

Ful i sin betydelse, fin i sin form
om någon tycker  om
och gör vacker konst av fulheten.
Ful som stryk och vacker som en dag.

Har du fått skräp i ögat någon gång? Inget stort skräp kan hamna där!
Äter du skräpmat? Där kan mycket skräp = felfett, magfyll utan näring slinka ner.
Träffat på skräplitteratur?
Skräp, bara skräp. ?

Kulturen vill ha ett ord med i laget;
kul - roligt,bra, till glädje, trygg norm (?)
tur - din tur, min tur, gå på tur,  tur-as om, ha tur och lyckas, vänta på sin tur.

Kultur, ni vet det som finns hos oss människor, i våra gener, i vårt sätt att leva, i hur  vi beter oss, värderingar, normer, seder och bruk. Så som samhället ter sig ... och vi beter oss i ...

Kultur kommer från latin; cultura som sägs betyda bearbetning.
Intressant är att betydelsen av det samma odling.
Odling kräver god jord. Kompostjord.

Det är det vi har i oss, kulturen alltså, så som vi lever och det medskick vi fått med oss, odlat från generation till generation, bearbetat i tycke och smak, religion, anpassat till det sätt vi lever  med "nykultur" som vi också släpper in för att det tilltalar oss, passar oss och berikar oss.

Kultur i konst, i böcker, i musik, i språket.Vem avgör vad som är skräp?
Jag vet inget annat uttryck som passar så bra i det mesta av våra livs "kulturella" yttringar som det där intetsägande (skräp?): Smaken är som baken, den är delad! En delat bak ger möjligheter ....
Säger mycket!
Olikheterna.

På sidan Kulturimperiet läste jag om vad är fint, vad är fult?
Där fann jag ordet mittfåra som i min tolkning blev där jag ofta hamnar i skräp eller inte skräp frågan!

Skräp har också själ, skräpsjäl.

Nu ska detta avslutas med det samma, för annars blir det bara skräp. Gränsen är hårfin, ni vet.



Skal från mandel ... skräp ... biogaskultur ...











24 kommentarer:

  1. Härligt raljerande om ämnet. Skräp kan faktiskt vara både skönhet och konst för vissa tänkande hjärnor och blödande hjärtan. Oavsett om man har skräp i ögat eller ser klarsynt. Helgkram Bosse L

    SvaraRadera
  2. Tänkande hjärnor och blödande hjärtan ... jag smälter i kolumnen vackra kärnfulla ord!!
    Stor helgkram för det! :)

    SvaraRadera
  3. Ännu ett av dina fantastiska och kluriga inlägg på våra temaord... tack Tove... du är bara såå bra!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tycker det! :)
      Kram

      Radera
  4. När svart blir för svart blir det vitt, samma för vitt fast omvänt. Och samma för skräp, det kan bli konst och dyrbart. Snillrikaste sätt att göra skräp till något dyrbart är när man tittar på grisöron, slaktavfall. Torka dem och sälj i affären för hundarna, kilopriset måste vara samma som för entrecote...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sagt det där med svart/vitt! Torkade grisöron som hundgnag ... hundens entrecote ...

      Radera
  5. Här i Hjo har vi en man som kallas, ja, det kan göra detsamma. Men skräp samlar han på minsann. Och hela bilen har han full dessutom. Kan vara bra att ha. Hmm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns skräpsamlare ja ... här i stan hade vi Burk-Kurt,han samlade burkar. Gör en slagning på det så får du veta mera :)

      Radera
  6. Skräp i ögat ja, skräp för ögat idag. Men skräp som blir konst är också återvinning! Vackra mandelskal!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skräp för ögat idag! var idag på en konstutställning där det återfanns en del skräp i det utställda- läckert och lite udda tycker jag.

      Radera
  7. Jag började faktiskt skriva mitt blogginlägg om "skräpet i ögat" som jag tycker vore en bättre översättning än "flisan i ögat" som nya bibelöversättningen tycker att det ska heta i stället för "grandet". Jag hade helst behållit "grandet", men om det absolut ska moderniseras är väl skräpet ändå bättre. Ja, sedan kom jag in på ett annat spår och så glömde jag alltihop tills jag hi´ttade skräpet i ögat här hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flisan måhända överensstämmer med bjälken .... visst är det så med tema att en tänker något och så blir det borta tills en hittar igen det hos en annan. Bra med tema!

      Radera
  8. Så bra du fick till det! Ja, det som är skräp för en kan vara värdefullt för en annan i både bokstavlig och överförd bemärkelse! Och vad är skillnaden på skrot och skräp då om båda kan återvinnas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Sop- skräp- skrot är det gott om i vår värld!

      Radera
  9. Ja du vännen vad en del får till snygga saker av skräp *bra* Någon hade till och med inrett sitt hus med saker som var ratade av andra. Ett hotell hade slängt fina saker som denna man fick ta. Huset blev jättebra och något för oss andra att ta till oss. Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bevara återvinnande återbruk! Det kör vi på! :) kram

      Radera
  10. Om du lägger mandelskalet i komposten så blir det vips material istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mandelskalen hamnar i majspåsen och går tillsammans med annat matavfall till biogasanläggningen här. Kompost är finemang men som jag har det nu inte aktuellt. När jag först flyttade hit upp så hade det bostadsområdet kompost i miljörummet.

      Radera
  11. Åååå.....Så jag älskar dina utryck och ordvrängningar. Du är suverän på att skriva, och skriva intressanta inlägg.
    Vet du.....ibland kan man känna sig själv som ett skräp åxo, så nu skräpar jag vidare på min bloggpromenad.
    Jag lovar, att om jag hittar skräp på vägen ska jag tänka till 1 till 3 gånger . Kanske skräpet går att använda, för skräp betyder ju så olika för oss.
    Nu skräpar jag vidare.
    Chao.......Kramelikram min bloggväninna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag blir glad när du dyker upp! Skräpläge inträffar även hos mig då och då :) vi är ju människor :) Tack för berömmet!
      Chao ... kram

      Radera
  12. konstigt egentligen att vi spar sånt som vi kallar skräp ?

    SvaraRadera
  13. Den som spar han har... en kan ju undra på det!

    SvaraRadera
  14. Med din beskrivning förvandlas skräp till något vackert, poetiskt och konstfullt. Skräp, Cultura, Odling ... kompost, jord...- där har vi ju ett helt kretslopp, så fint!

    Tack för ännu ett filosofiskt blogginlägg!

    Önskar dig en fortsatt finfin vecka!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  15. Tack för de orden Christina :) När kretsloppet funkar så .... :)
    Kretsloppskram till dig konstnären ...

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...