lördag 24 januari 2015

Lördagstema Nyckel

olgatt, Rundplugg i fyrkantigt hål

Nyckel, säger hon                                              

Jag skriver om det
så får vi se
Nyckel i lås vrida
som att vackert snida
 - ta sig in

Övriga skrivare
riktiga rivare
- i ord och bild
Röda trådar
gemensamt skådar
I samma tema
som ett schema
lördag varje vecka
- vid datorn häcka

Ingen är den andra helt lik
 - gör dig en runda så blir du rik.

Till höger på sidan i kolumme'n
tar du dig in i rummen
Ingen nyckel alls det kräva
- fritt och förnöjt bloggarna sväva

Nyckel, så var det sagt,
med en nyckel  har du makt
Se det som finns
kanske du minns
Något från förr
innanför din dörr
då är du hemma
 - det kan stämma

Ett plastkort gör samma nytta
gamla nyckeln får på sig flytta
En flärp eller bricka
du på sidan kan dra, i eller under manicken sticka
Klickar det till eller lyser grönt
 - då tar du dig in  det är ju skönt

En glömd nyckel är inte så kul
det kan bli ett väldans strul
I hyreshus må du jouren ringa
hjälper ju inte att plinga
Det kostar en slant
- det är sant

Det hände mig en gång
fick sluta gnola på min sång
För se även utan börs jag var
så jag var inte klar
 - att visa min legitimation
Så trist  och dumt
och en smula skumt
Jag fick med nyckelmannen skämta
han fick gå in och hämta
min börs
nu det spörs
om "legget" och pappersslantar jag har
jo, men så visst - trehundra
 - så var saken klar

En summa svider
om nyckeln ur fickan glider
Betala när du flyttar
bovärden med pekfinger hyttar
För allting stiger
vad det lider
så blir det någon krona mer
- fler och fler

Genom nyckelhålet titta
en lek som smitta
Vad döljer sig där inne
 - något finns i mitt minne    
                         

Nyckel till livet
är oss givet
Hjärtenyckel
Hjärtecykel
Dagboksnyckel
Nyckel till vindens gömma
hjärtats trådar sömma
- inte glömma
Vi låser oss ut och in
upp och ner
 - av nycklar har vi fler                                                  
                                                                                        

Under och i en kruka
under ett matta
kan du fatta
 -på en spik de också kan hänga
och muntert svänga

Till sist en film jag såg
och kommer så väl i håg
- Saras nyckel


















19 kommentarer:

  1. Vad du kan leka med orden, du är verkligen begåvad (säger en som inte kan). Roligt att läsa!

    SvaraRadera
  2. Jag blir riktigt mallig som kunde inspirera dig till detta mästerverk!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan du vara; tack för" inspirera"! :-))

      Radera
  3. Vilken skicklig rimsmed du är!

    Och oj, vad jag känner igen det där med att behöva tillkalla låssmeden när man inte hittar nyckeln. Eller inte får upp dörren, vilket hände mig en sen kväll när jag kom hem från en resa och övriga familjen hade redan åkt till landet. Där stod jag utanför vår dörr i stan med resväskan och dörren gick inte att låsa upp. Hur jag än försökte fick jag inte upp överlåset. Låssmed kom, bad att få låna nyckeln, försökte vrida upp och sa: "Du, det är inte låst!" Eftersom det var en lördagskväll var han tvungen att ta 700 kronor för utryckningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      NU fick jag mig ett gott skratt; att dörren var olåst fanns ju inte att tänka på...
      :)

      Radera
  4. Oj, det var inte dåligt så många "nyckelord" du fick till ... med rim och allt ... :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Nyckelord" ... klockrent passande!....
      :D

      Radera
  5. Helt underbart! Du överraskar ständigt...
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Helt underbart! Du överraskar ständigt...
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Kan bara hålla med! Som vanligt ett helt fantastiskt inlägg :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Nycklar så kul inlägg.
    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,just så ... nycklar - så kul inlägg
      :)
      Kram

      Radera
  9. Där fick du till det, med både into till vårt tema och nycklar i mängder. Kul!

    SvaraRadera
  10. Du är drottning av ordlek och rim ... Jätterolig läsning ... :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Plagg

Plagg - att ta på sig eller av sig. Skyla kroppen, skydda kroppen, framhäva kroppen. Till vardag och fest av nödvändighet eller rent n...