måndag 1 december 2014

Varför bloggar jag?


Här hos arvidochlydia fick jag fart på min tanke att skriva om varför jag bloggar, när frågan ställdes där.
Jag har skrivit om det förr 21/9: Blogg, bloggare, bloggast. Här finns det.

Troligen föddes jag med skrivlust! Skrivlust och glädje. Oral verbal.
Orden står oftast på kö, bokstäver dansar runt och vill bilda meningar. Få uttrycka mig, leka med orden, bruka orden.  I vått och torrt.

Sköna utslitna pennor och ett antal kollegiblock fyllde mina lådor ett tag. Innan jag bestämde mig för blogg, så började jag kolla runt på andras bloggar! Mersmak! Mycket mer smak! Fanns en frihet (under ansvar för vad jag printar ned såklart). Frihet att läsa, frihet att tycka till i kommentarer. Bli varse att läsarnas besök stiger.

Jag började på en anonym sida för att träna, men det kändes inte på riktigt. Så jag skapade mig en hemsida med domän, ska det vara så ska det vara!

Det blev www.texter-bilder.com. (avslutad)
Oj oj, vilken överraskning, det blev många besök registrerade där! Första inlägget 13 december 2013.
Kul att lära sig efterhand! Det gör jag förresten än, räknar med det så länge jag bloggar..
Nu hade jag kommit igång  med min hobby!
Skriva på frihand för lust och nöjet samt utbyte med andra bloggare. Det utbytet har blivit större än jag trodde.
På kuppen började jag fota också!

Jag fick en fråga om jag ville vara med å skriva Lördagstema! Trodde inte det skulle vara något för mig, men det blev det! Helt underbart roligt, en lärorik upplevelse att läsa och bli läst av de övriga. Kommentarer fulländar ett inlägg :)

Men fröken Olberg råkade i sin iver att redigera om lite på den bloggen radera allt och ingen säkerhetskopia fanns som jag trodde/eller hade missuppfattad. 
Det underliga var jag liksom sörjde de inlägg som försvann! Det är ju bara ord.... inte så bara!
Bortemot 150 inlägg + några berättelser kom ut där.
Sista inlägget postades i juni i år vill jag minnas.

Detta är inlägg 164 inlägg här.
Alla väljer fritt vad de vill dela med sig av.
Bättre kan det inte bli!

Att vara social på nätet passar mig bra. Nu är jag inte utan sociala kontakter i det verkliga livet heller!

SKRIV och LÄS VÄL!


  

12 kommentarer:

  1. Jag har också alltid haft något av "skrivmani", men långt ifrån som du ...
    Vill påminna dig om att ha kopior på dina inlägg i ett worddokument. Jag påbörjar ett nytt varje år ... Det känns tryggt, om olyckan skulle vara framme finns det förhoppningsvis kvar något. Det var helt klart en räddning när bloggspace krånglade, på den tiden jag hade blogg där ...
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha --- mani, ja, där har du en poäng - och du är god som påminner mig om kopior i word! Glad du finns i bloggkretsen min!
      Kram

      Radera
  2. Visst är det härligt med bokstäver som bildar ord. Roligt att läsa varför du började blogga. Tack för det.
    Själv har jag nog nött ut ett x antal block och pennor åxo. Ord var en form av utryck då jag var mycket blyg som liten tjej. I värkliga livet tog jag alldrig för mig nåt. Men ...när jag försvann in i skrivandet var det jag som tog över kommandot. Där fanns inga gränser och fantasin var det ingen som kunde stoppa.

    Min första blogg var på bloggplatsen och hette Ak4. Jag vart less på detta ställe då jag och bloggen inte var överens. Bytte namn sedan till Annechristines (bustanten) bloggen ligger kvar men skriver inget där. Har raderat och det finns bara lite bilder där. Tänkte Ha mina bilder där, men är alldrig inne där.

    Hursomhelst så föddes TantGlad 2 februari 2012. TantGlad var ju jag. Namnet var ju jag. Jag älskar att göra människor glada, för det finns så mycket tråkigheter i världen. Min lekfullhet är mitt jag och det jag skriver.

    Oj så mycket jag skrev nu. Det är roligt att skriva. Så är det bara.
    Ha en fin dag nu Tove��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna kommentaren sätter jag stort värde på att få läsa!
      Härligt att hitta väger med sitt lekfulla jag som du har till glädje för dig själv och därmed också visar oss andra!!! :-))

      Ha en fin dag du med goa glada bustant bloggvän!

      Radera
  3. Intressant att läsa dina tankegångar och svar på titelns fråga. Jag gillar att bloggvandra. Det är bara svårt att hinna med alla stopp numera. Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Tack för titten Bosse! Du kommer för en stopp när du kommer för en stopp!
    Glad du finns i min krets!
    Kretskram

    SvaraRadera
  5. Det är så intressant att läsa om varför folk bloggar. Jag tycker att jag lär mig saker hela tiden och det är faktiskt riktigt socialt! Jätteroligt!

    SvaraRadera
  6. Tycker som du om ord och skriver och fotar och läser och så vidare ;.)
    Lördagstema är också kul och jag gick med efter dig. Synd bara att inte alla kommenterar som är med i din gruppen *ledsen i ögat* ... fast själv får jag njuta av många fina texter *njuter* Gillar din blogg och dina fina ord/ kram

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt!
    Kommentarer är som de är, ibland många och ibland ingen.
    Glad du är i min krets;) och jag får ju mitt lystmäte att tolka bilder hos dig jag :) Kram

    SvaraRadera
  8. Gillar dina tolkningar så ... tack /kram

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...