måndag 15 december 2014

Hov ôm drov å litte tå hört

Finemangslika är orden som står i rubriken. En sväng hos mina bloggkamrater ger inspiration!
Båda har samma betydelse .... så vitt jag kan tyda + lite från fantasihörnan.

Den hörnan är belägen i hjärnan och alla har den, men några saknar spärren för vad en skriver i väg. Om det ens behövs en spärr?
Spärrar är på många sätt  livsnödvändiga att ha.  Och där kom livets svåra gåta upp i dagen! Att bruka! spärren! på rätt sätt, eller inte bruka den!

Vem sa att livet skulle vara enkelt?

Tveksamt är däremot  ordet finemangslika. Det är ändå tydligt vad som menas! Eller?
I sig är det inte så viktigt, hamnar du ute på "jal så är du på hjâle"

Ute blåser det och den lilla gnutta snö som fanns i går är nu bare blöta och glinna.
Tack "masonita" Viola -T för det, inspirationen alltså.

Hoppsan jag upptäcker nu kl 20.28  när jag läser kommentaren att jag missade följande:
Hov ôm drov  = lite av varje utan kronologi. Litte tå hört = Lite av varje.
Jal = en liten bit åkermark. Hjâle = gärdet, åker.






6 kommentarer:

  1. Jag tappade nog bort mig lite. Det var nog en spärr som slog till eller så tog alla grå celler en liten ledighet samtidigt! ;)

    SvaraRadera
  2. Vet du, det gjorde jag med :-))

    SvaraRadera
  3. Fin bild!
    Gillar detta när du pratar om lite av varje ;.)
    Ha en fin dag du min fin ordbrukarvän/ kram

    SvaraRadera
  4. Hm nu blev jag snurrig, eller snurrigare än vanligt ,-)))
    Men spärrar behövs!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  5. :) Vi är i samma båt... :)
    Snurrkram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...