måndag 22 december 2014

God Jul





God jul!

...  i varje stuga, 
 i varje skjul,
slott o koja,
 i tält, 
i husvagn, 
under ett brofäste, 
på öppen gata,  
i en lyxsvit, 
i ett hyresrum,
i en grotta, 
på en båt, 
i en ubåt, 
på tåget om det går, 
i flyget. 

Gående, stående, sittande, liggande. 
Frisk och sjuk
Käppande, kryckande ta sig  fram, 
rullstol, rullator ...

Många jular har passerat, mesta minnena från min barndom;
 ...  den gången jag och min syster fick nya skidor. 
När jag var sju år hade jag polio och firade julen på sjukhus. Mycket bra!
Julen därefter dog min farfar. Mindre bra!
De första jularna med sonen, så med barnbarnen, ljuva fina!

Alla har vi minnen som dyker upp, julen kommer år efter år.
En del år har jag haft fullt upp med tomtekontakter, men inte i år.  Allt har sin tid!  

Ljuvligt nog att känna glädjens nyfikenhet i livet, om än besvärligt nog i överkant.

Fridens julrosor blomma!




22 kommentarer:

  1. Härliga minnen, och mindre härliga också ...
    Oj! Så du var en av alla dem som hade barnförlamning (Polio). Hur klarade du dig genom det? Fick du några sviter?
    Jag hade en arbetskamrat som hade problem med sina händer under resten av sitt liv, som sviter efter Polio i barndomen. Men hon var en duktig konstnär ändå, trots att hon inte kunde hålla i något på vanligt vis ... ;)
    Finfina tomtar på bild. Är det dina egna?
    Kramis <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inga mén efter min polio.
      Många är mycket duktiga trots sitt handikapp.
      Tomten fick jag i julklappp av sonens familj för några år sedan Petter och Lotta fick jag av min kusins barn för många år sedan. Moa mitt barnbarn och jag döpte de till.
      Kram <3 :)

      Radera
  2. God Jul till min fina och duktiga ordvrängare!
    Tack för fina julord till oss alla och tack det samma till dig/kram

    Ps Fin dikt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tenk att det blev en dikt av det :)
      Tack för titten in!
      Kram :)

      Radera
  3. Så fint du skriver... för visst är det så att julen byter skepnad i takt med hur livet fortskrider och våra minnen blir fler och fler...
    Önskar dig allt gott!
    God Jul!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ja, julen byter skepnad under tidens gång ... :)
    Allt gott till dig med Anki och god jul!

    kram

    SvaraRadera
  5. Ja Jul blir det överallt, där man vill att Julen ska vara.
    Många julminnen, ,-)
    VARM JULKRAM till dig!
    Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. Nu är det jul ... här i mitt hus :)
    Varm julkram :)

    SvaraRadera
  7. Oh, så fina julbilder... :-)

    Önskar dig en riktigt God Jul !
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tycker om dina små formuleringar. Fridens julrosor blomma låter vackert. Tack!
    Ja, tänk så mycket och så olika men ändå lika julen kan vara för oss alla.

    Julekram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt du gillar de där små formuleringarna, jag tror de är mitt "inre jag" :)
      Julkram :)

      Radera
  9. Hoppas du får en mycket trevlig jul och avslutning på året. Kram Tomte Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomte Bosse tack för besöket :)
      kram

      Radera
  10. God fortsättning på julhelgen! Idag är en mellandag för mig då jag har tid att kolla runt litet i cybervärlden1

    SvaraRadera
  11. Tack för besöket Mia!
    God fortsättning!
    :)

    SvaraRadera
  12. Oj, har du gjort om här? :)
    Vill bara titta in och önska god fortsättning på julen ...
    Kram

    SvaraRadera
  13. Ville ha lite nytt här på bloggen.
    God fortsättning ...
    Kram

    SvaraRadera
  14. Underbart vackra tomtar! Visst har man en massa julminnen att plocka fram från förr. Julkänslan som fanns när man var barn har helt försvunnit, men det känns bra ändå!
    God Fortsättning!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...