söndag 23 november 2014

Toves söndag - Förkortningar

Här om dagen kom jag underfund med hur jag har det, eller hur jag nu ska tolka det .... jag fick rådet att se det med positiva ögon -


Jag räknas som anställd. Enligt A-kassan
Jag räknas som arbetslös. Enligt AF. 
F-kassan räknar mig kanske också  som anställd?
På samma gång!

På IH (arbetskonsultativ verksamhet som AF anlitar) räknas jag som "introducent" till arbetslivet. men det har aldrig uttalats. Bara det känns lite mysko.

Där är jag också arbetslös, annars var jag ju inte där.
Jag kartläggs. Det är spännande det där med kartläggning, (en sanning med fler än en modifikation) ligger i nivå med utredning.

Egentligen handlar det om ny inredning i hjärnan.

När kartläggningen är klar kommer utredningen efter en tid vara klar, så kan en ny börja. 
Det viktiga är att se möjligheterna.

KUM. Den förkortningen skapade jag för mig själv, så jag vet vad jag håller på med i min nuvarande anställning som jag egentligen inte har.

Där på IH gör jag  alltså Arbetslivsinriktad  Rehabilitering.  För att jag är arbetslös.
Jag har rätt till aktivitetsstöd från FK.
Men det är  jag   är inte berättigat för jag är ju anställd (och arbetslös); kanske menas anställd som arbetslös?

Kommer dessa förkortningar förkorta min anställning som anställd, arbetslös?
AK, AF, FK,  samt IH 
Lägg därtill att jag bor i en stad där "bara" SAIK räknas.

Känns förtröstansfullt att jag har min egen KUM. 

Min riktiga anställning har alltså upphört.
Avgångsvederlag utbeyalas för min arbetsgivare kommunen hade inget annat arbete åt mig än det jag inte längre kunde ha.
Det är avgångsvederlaget som gör mig till anställd. Arbetslösheten inräknat.
Min nuvarande anställning är då att betrakta som tillfällig. Således även min arbetslöshet. ??

Om en inte är införstådd med begreppen så kan det gå illa.
Inte alltid så enkelt att finna vägen i djungeln av regler i myndigheters olika skepnader.
De anställda - de som har en riktig anställning alltså - i de olika bokstavskombinationerna av myndighetsutövande vet inte klockrent själv heller har jag noterad under resans gång.

Men nu vet jag fast egentligen gör jag ju inte det heller.
Det kräver en del att sätta sig in det som står att läsa. Jag tillbringar  tid med telefonsamtal och mejl för att försäkra mig om jag förstått.

När jag så förstått så får jag sortera de olika begreppen beroende på vilken myndighet jag för tillfället har kontakt med och hur det ter sig in real life så att säga.


Jag skriver upp det mesta på en fusklapp - det har blivit en A4 collegieblock vid det här laget. Utan den står jag mig inte alls.
Det händer att jag blandar i hop dem, fusklapparna, förkortningarna och innebörden av dem - det beror troligen på mitt  funktionshinder som gjorde mig arbetslös


När det gäller så får jag tänka mig om så jag inte ställer till det för mig så jag mister någon rättighet.
Att jag sedan tappar förståndet får jag väl stå ut med. 
Vad ska jag med förstånd till om jag har en anställning som jag inte har då jag ändå är arbetslös?

Dagens bild;
Louise Nocky har målat dessa ögon
imitttankerum.wordpress.com
Dagens ordspråk;
Det är en fröjd för ögat att se att det finns så många härliga saker på jorden som jag inte behöver.

Sokrates (470 f.kr - 399 f.kr)






6 kommentarer:

  1. Oj, vilken röra det det verkar vara ... Du "låter" ändå rätt så lugn, och verkar fokusera på möjligheterna ... Det är bra ... :)

    Och vad trevligt att se den förhatliga igen ... hihhi ...
    Gulledej ...

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis "låter" ändå rätt så lugn ....
      :) .... den förhatliga pryder sin plats, frampå får den sällskap ...
      Krms

      Radera
  2. Hm... som f.d. arbetslös känner jag igen mig...
    Du verkar då tillräckligt strukturerad för livet i förkortningarnas värld... bra med en egen KUM!
    Känns som ögonen bevakar... inte på ett snällt, utan på ett kontrollerande sätt... som AF, FK...

    Och du... i det huset i min header där har jag lyckan att bo :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jo, strukturen finns, den blir en hjälp på sitt vis så jag inte tippar omkull hel t.... är ju inte ensam i denna "samhällsgrenen" direkt heller... tänkte nog du bodde där!
    Du har en poäng i de vakande ögonen!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hu, det låter kämpigt. Men samtidigt som att du har redskap för att hantera "eländet".. Stay strong!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  5. Det är kämpigt! Redskapen ger inte alltid det den borde - .tack för din uppmuntran!
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...