måndag 24 november 2014

Satte fingret på

Psykologilexikon från 1997

Psykologisk ordbok från  1948
Pekfinger från 1954

Satte pekfingret (en metod som en bloggvän "satte fingret på", jag vet vi är flera som gör det) på en sida i psykologiska ordboken från 1948 på ordet ... abusus
Undrar om det finns med i  Psykologiska lexikonet från 1997?
Nej.

Abusus är latin och betyder missbruk, synonymt med olämplig användning, skadligt bruk, oskick, dålighet, osed samt ovana och beroende.

Ordboken från 1948 fick jag av min goda vän 95 åringen.
Så även nedanstående bok


"
 Birgit Tengroth föddes 1915 och dog 1983. Pekfingret fann följande på sidan 96 i Jungfruburen:
 "Sedan läste hon en sida 1700- talsvers. 
Hon började dagen med jamber för rytmens skull. När tankarna börja rätta sig efter den gustavianska danstakten slog hon igen boken och beställde bil till ateljen.
Sade aldrig adjö till Berta, det behövdes inte de förstod varandra fullkomligt".
Jamber?
Jambisk pentameter på versrads längd.
En jamb är en stigande versfot som består av två  stavelser kort -lång ex minut

Gustaviansk danstakt?
  Hittade på nätet; 
Sätt fingret (markören) på om du vill veta mer ... 
          
  https://larsgahrnskriver.wordpress.com/2012/09/06/gustavianska-festligheter-pa-gunnebo/   

                                   

12 kommentarer:

  1. Hej på dig Tove.
    Tänk så givande det är att göra bloggpromenader. Man får lite lektioner här och där. Spännande spännande. Alltid lär man sig nåt nytt.

    Kramelikram du fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir då fina gladtanten även uppskattar detta :)
      Kram

      Radera
  2. Så kom du mig att minnas mitt besök på Gunnebo för många år sedan! Bl a hade byggaren räknat ut hur höga trappsteg ska vara för att vara bekväma att gå i! Önskar att dagens trappkonstruktörer hade samma ambitioner.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var trevligt läsa från dig! Håller med att trappkonstruktörernas ambitioner kan gå i den riktningen....

      Radera
  3. abusus - det ordet har jag aldrig hört, men det är alltid spännande att lära sig något nytt, så tack.
    Gustaviansk danstakt låter tjusigt!

    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul slå upp i gamla böcker ... jag hade heller inte hört det.
      Kram i gustaviansk danstakt :)

      Radera
  4. Och jambisk trimeter - sexfotad jambisk vers utan rim och cesur. Utan taktvila alltså. Så nu vet vi det. Allt enligt NE.

    SvaraRadera
  5. Å vad du lämnar upplyst kommentar efter konsult NE!

    SvaraRadera
  6. Intressant flera gånger om men jag förstår inte hur du menar med att sätta fingret på markören?!?! Menar du att man ska välja valfri sida och sen sätta pekfingret på valfritt ord och sen läsa? /kram

    SvaraRadera
  7. Markören är muspekaren, klicka på länken så får du veta mer om gustaviansk danstakt ;)
    Pekfingret är ju också en markör på sitt sätt när en sätter in den på en sida i en bok och öppnar sidan och ser ordet. Sätt fingret = muspekaren på ...
    Hoppas det blev klarare nu? :) kram

    SvaraRadera
  8. Kollade din hänvisade länk första gången men det var så långt och så ... inte riktigt i mitt intresse *förlåt* Precis som jag förstod med pekfingret (markören) och boken då ... då förstod jag rätt på alla sätt *tack* Fin headerbild, men jag saknar det röda hjärtat så här i juletid /kram

    SvaraRadera
  9. Det där med intressen är så ymse, ditt "förlåt" behövs inte :). Blogga är att skriva fritt. Läsaren läser fritt och tycker som den tycker!
    På tal om headerbild ... så kommer tomten snart! :)
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...