lördag 29 november 2014

Lördagstema Lycka

Lyckan kommer lyckan går lycklig den som lyckan får.

November ebbar ut; tema denna gång är lycka. Vill du läsa flera inlägg på tema - håll till höger i menyn. Chans att möta lycka!
Tack spanaren för dessa 'starka nära människan' teman!

När jag nu ska författa mitt bidrag till lycka så slår det mig att de på något sätt hör i hop samtliga teman. Undrar om spanaren tänkte så :)
Är det för mycket skugga, för lite nyttigheter, inga änglar som gör goda gärningar, så blir det allra svåraste kanske att finna lycka -n.
Är det tvärt om så finner en lycka! 



Finner en lyckan eller får en den?
Kan lycka kännas utan frånvaro av olycka? Förtjänar en lyckan? Är lyckan en belöning?
Är lyckan ett bevis på att ha lyckas?

Det fanns en tid då det sades att lycka var så svårt att uppnå, så det var närmast en "lyckoträff" om den visade sig. Träffades en inte så fick en vara nöjd med glädjen;
En kan ju inte få allt här i livet. ?

Och vad i all sin dar är det för något?
"Känner mig så lycklig" - ett tillstånd i en känsla, en skön, i bland euforisk.

Har vi blivit lyckofreak i dag? Har jakten på det perfekta livet skapat mer lycka?
Lycka kan en skapa i sitt huvud genom att förändra sina tankar? Skapa sig en målbild av lyckan?
Föds en med lycka i sig så en vet hur den ska kännas? Eller upparbetas den med åren? Uppenbarar den sig?
Kärlek har det med lycka att göra? Lycklig i kärlek, lycklig av kärlek?
Duger det med förnöjsamhet? Tacksamhet?
Nu blev det väldigt mycket frågetecken här. Jag vet nog inte vad lycka är. Förfärligt! I min ålder!

Här om dagen besökte jag bloggvän TIMMER & MASONITE som hade ett inlägg om bruttonationallycka. ( vi känner ju till  bruttonationalprodukten). Aktuellt i tema.
http://morfarshus.blogspot.se/2014/11/bruttonationallycka-BNP-GNX-index.html.


Inför tema så dyker det ibland upp det en behöver. Det är lycka!


Ett nätsök fann följande;

Drottning Kristina (1626 - 1689) uttalade sig om lycka;
Anspråkslöshet är viktigare för lyckan än rikedom och glans.

Stig Johansson (1936 - ) sa så här;
Alla får sin beskärda del av lycka och glädje
en del får den dock mer beskuren än andra
Alla älskar lyckan 
lyckan älskar få
Nyfiken på min lycka?

Lycka är en stilla morgonstund med te i koppen
Lycka är värme som fyller själen
Lycka är spritt och rusig känsla
Lycka är att leva och få se hur det går
Lycka är det som kommer på tredje steget eller fjärde steget
efter två tre stegs tillbakagång och uppgivenheten nästan spårar ur
Lycka är när färgerna leker på duken och inte ser ut bli någon ting alls för så att strax bli det ... för en stund ...
"Du är min bästis farmor"!

Välkommen Karin på pettas nästa månads lördagstemageneral! Minsann ...
Dråplighet
Surrogat
Förr i tiden
I handen


19 kommentarer:

  1. Härliga bilder av lycka!
    Lycka tycker jag ÄR att vara ett med jaget. Att inte känna begär....att känna tacksamhet över det man har.
    Kram på dig, och du......kände lycka att besöka ditt härliga inlägg idag.
    Kram å må

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara ett med jaget! Jättefint uttryckt! Lycka!
      Kram <3

      Radera
  2. Förnöjsamhet är väldigt nära lycka, tror jag. Att se det fina i det lilla i vardagen, precis så som du beskriver det!

    SvaraRadera
  3. Vet du vännen att jag ryser, mina ögon tåras, huden knottras då jag läser det du har skrivit om mina teman *så sant* Hade inte en tanke på detta eller kanske omedvetet eller ... Gillar dina kluriga texter med viktiga ord som man kan suga länge på *tack* /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen ... oj då så fint du säger; härligt! Inte lätt att veta, det där omedvetna det är lite lurigt i bland...
      Kram

      Radera
  4. Det är fantastiskt roligt hur man kan smaka på ord på det här sättet. Man kan i princip ta vilket ord som helst och botanisera i det.
    "Lycka" är väl i första hand ett tillstånd, en känsla. Har nog en rätt så klar bild över min egen "lycka", men inser att det kan ha en enormt skiftande innebörd. Din text här beskriver detta väldigt bra ...
    Kram och trevlig helg ... och första advent ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är som du säger ta vilket ord som helst och botanisera i det!
      Visst har lyckan skiftande innebörd, ....
      kram och fin advent till dig också :)

      Radera
  5. Du är en hejare på att smaka på orden, suga musten ur dem.....och så ge dem tillbaka på ett annat småfinurligt sätt. Tack Tove, för trevligt inlägg om lycka
    Ha det gott-kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, jag är glad i att "orda runt"
      Kram :)

      Radera
  6. Det är inte hur man har det utan hur man tar det... skriver du nästan. Och så är det ju. Och apropå bruttonationallyckan så ligger vi ju bra till i den internationella ligan. Just nu på femteplats, vilket väl inte är så illa, trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut vi ligger gott an i lyckomätningen. Det är andemeningen i min text, du har rätt i det!

      Radera
  7. Som alltid ett helt underbart inlägg... så är det... lyckan kommer, lyckan går... sen är det upp till oss själva att fånga den... att kunna sitta där med vår morgondryck och verkligen känna efter...
    Ha en fin adventssöndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, som sagt jag gillar ord runt ;)
      Min adventssöndag har varit fin.
      Kram

      Radera
  8. Lycka kan vara så oerhört mycket. Olika för olika personer! Lycka för mig kan vara att sitta på en solvarm klippa i solnedgången och titta ut över havet. Det kan vara en barnarm runt min hals. Det kan vara ett gott skratt. Det finns så mycket lycka i vardagen. Det gäller att uppfatta det och inte springa från de lyckliga stunderna! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vardagslyckan ... räkna de lyckliga stunderna blott!
      kram

      Radera
    2. Lycka? Tja, det kan vara en långpromenad med hunden. Ett glas mitt i veckan eller Jönsson-ligan på dvd, vilket det blir nu.

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...