lördag 22 november 2014

Lördagstema Det allra svåraste


"Det allra svåraste"
det mörka suddiga 
Ja, det må jag då säga; detta tema är ett vidsträckt område som i sig kanske är det svåraste.
spanaren  (klicka) pekar ut riktningen, så jag följer den.

Ska jag tänka individ, alltså personligen, så blir det på så vis att eftersom jag är ung än ( en sanning med modifikationer) så antar jag att det allra svåraste kanske inte har hänt ännu - det är det allra svåraste -!?
Ja, jag vet, allt är relativt, så även svårigheters grad.

Mitt liv är ingalunda fritt från svårigheter, det svåraste hittills och som pågår allt jämt nu för tiden är ett avvaktande på besked som kan göra stor lindring i mitt individuella. 
Det som kretsar utanför den eventuella lindringen är tills vidare beroende av hjälpare, men mest min egen inställning och förmåga att tackla detta. Jag sviktar titt som tätt.
Min utrustning från början var inte den bästa, men jag hade inte cement i sandlådan heller.

Ett helt vanligt liv för alla innebär också förluster, sorg, sjukdom och död. Mer eller mindre.
Att det att bli älskad får vika för det motsatta.
Bli utförsäkrad, inte bli trodd.
Bli av med en kroppsdel. Drabbas av svår sjukdom.
Min lista görs lång längre längst.
Omvärldens katastrofer, krig.
Miljön! Utsläpp från fabriker, flygplan, bilar och båtar. 
Ta tåget om det kommer.
Ekologisk? Äta kött, dricka mjölk?
Tiggare?
Hemlös?


Vi ska räcka till allt - som barn, som förälder, som  vuxen, som äldre ska vi tacksamt mottaga livets pris som världsmedborgare och medmänniska; håller inte hälsan så hoppas på tur att du får en bra plats på hemmet. Hem?

Vi ska vara mycket positiva till att allt, det ska vara så fantastisk underbart och ses som en utmaning! Full agenda, träna, äta sunt, vara till för barnen. Göra karriären. Såå spännande. Hjälpa gamla föräldrar som glömt vem du är.
Vi ska helst stå där som en evig lyckat människa. Och hantera det svåraste som om det vore blommor. 

Som om inte det vore nog kommer konsumtionen in som en tornado, banken blir en samhällsmarkör, tack för det, snälla banken  - nu kan jag glädjas åt att kunna förgylla mitt liv, jag betalar sedan.
Prostitution, människohandel, sexuellt utnyttjande.
Våldtäkt.
För att inte tala om missbruk.

Nu blev det väldigt "mörkt här" tycker du inte?
Det allra svåraste;
Goda nyheter under det senaste dygnet
Planeten fortsatte att vrida sig runt sin axel som vanligt, med resultat att solen gick upp överallt på jorden.
Miljarder fåglar sjöng och ett oändligt antal blommor blommade.
 Jorden välsignades med 340 000 helt ljuvliga människobarn.
Intelligenta, kärleksfulla och mycket modiga handlingar utfördes varje sekund någonstans på jorden.
 Miljoner människor avstod från att säga eller göra något elakt.  
Hundratusentals nya, verkligt bra idéer kläcktes.
 Miljarder människor skrattade, lärde sig något nytt, rörde med ömhet vid varandra, älskade livet någon stund och vägrade ge upp.

Texten är skriven av Hedda Waldenström och återfinns i boken "Glädjerapporten" 
av Bosse Angelöw.

I avslutande stund kommer "det allra svåraste" i enkelhetens namn ....
jag letar en bild ... inte var det så svårt ... hjärtat så klart!



Du hittar de övriga i temagruppen t.h.
Gästa de gärna.

Trevlig helg!






14 kommentarer:

  1. Du fick ju till det igen, riktigt bra Tove!
    Det är inte lätt att skriva om det allra svåraste, inte för min del i alla fall.
    Det finns så mycket som är svårt men som också hör livet till, som vi alla får uppleva på ett eller annat sätt. Så är det bara
    Ha en skön lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin :)
      Som du säger det tillhör livet.
      Kram

      Radera
  2. Tack Tove!
    Ett inlägg som fick min knut att släppa. Tårarna kom äntligen. Har haft behov av dem ett tag, men haft en jobbig låsning. Dessa rader hjälpte ...
    Jag tror knappt att du missade en sak. Du fick med ALLT ... ta mig tusan ...

    Önskar dig en fin helg.
    För min del hoppas jag kunna möta ögon i grönt ... Blev lite sugen nu ... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör gott att läsa, gråt gör gott!
      Möta gröna ögon ... du gör det in din takt!
      :) :)

      Radera
  3. Så underbart inlägg *berörd och berörd flera gånger om*
    Tack!
    I första bild så ser jag ett öga med en tår i
    Men vilken fin bok du har läst i *vill ha*
    Vill veta mera om dig när jag läser det du har räknat upp *berörd*
    Välkommen hem för du är saknad på bloggen/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar; ögat med tår i ... du kan tolka du!
      Kram

      Radera
  4. Jag är inte heller övertygad om att jag ännu upplevt det allra svåraste och vad det nu kan innebära. Det är bara att huka sig i ödmjukhet och försöka utstå den stunden.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kan ju inte veta för livets krumsprång går sin väg.
      Kram

      Radera
  5. Så fint skrivet... så sanna ord. Ord och tankar som verkligen berör.
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Visst är det svårt detta att skriva om det allra svåraste i ett så skyddat hörn av världen som vårt. Men det är ju så att det allra svåraste finns även när man själv är skonad. Och så finns ju de goda nyheterna också, som du fick med!

    SvaraRadera
  7. Ibland måste vi lära oss att stänga öronen för alla måsten och bara njuta livet, annars blir livet verkligen svårt.

    SvaraRadera

Bagatell

En bagatell, alltså ordet bagatell, tillhör ordklassen Substantiv. På norska säger en det en kan sätta en, ei eller ett framför, är alltså e...