tisdag 21 oktober 2014

Toves Tisdag - Dagens

Bilden är från Indiska förra året
 .... Världen är så stor så stor, mycket större än du tror, .... Lasse Lasse liten ...
Dagens läsare! Nu är det tisdag igen ... ovanstående jord satte jag dit då jag just upptäckt läsare som är spridda utanför Sveariket.


Sedan sist så har snön kommit. Som den vinteraktiga typ jag är får den gärna ligga kvar.
 Mitt enda stora bekymmer med snö är den som faller på min jätteterrass. Hinner jag skotta undan, undan för undan så är det så gott som problemfritt.

Nu bor jag 3 trappor upp, och eftersom underliggande övriga två terrasser ligger utanför min så må jag ha en viss sväng på spaden, vinkla så snön inte ramlar av.... eller faller ner på underliggande övriga terrasser. Jag har bodd här i 3 vintrar och ingen har klagat.
Jag har hittat ett bra sätt så jag skonar ryggen - skottar fram allt mot räcket, använder en barnspade, den lite bredare typen .... böjer smidigt på knäna,lyfter med låren och reser mig  upp, tar ett steg fram och så - landar det på marken.
Jag gillar det faktisk det där. 
Mitt mindre  bekymmer är halkan och transportsträckan från hemmet till det tillfälliga uppehället. Tiden det tar mot normalt.

 Det fanns en norman som föddes 1910 i Kristiania: Leif Normann Nilsen. En norrman som heter Normann dessutom mer äkta kan det troligen inte bli. En gång hade jag en sambo som hette Norman, han var dock dansk.
Han dog sedermera i Oslo 1995. Inte dansken då, utan Leif Normann Nilsen, Leif Juster blev artistnamnet.
 En lång mager man, med vida sjömansbyxor modell högvatten. Hans ansikte hade en humoristisk obetalbarhet av spjuver, ömsint,klokdumhet, människa och medmänniska. Kort sagt en komiker!
> Se dagens bild! Profilen!
Han var med och startade upp teatern Edderkoppen i Oslo 1942. (på svenska  Spindel)
Nå, denna lustigkurre hade en  monolog
Mot Normalt (Du kan få en översättning på länken)

Tage Danielssons 
Sannolikhet  också hör hit




Halkan bekämpar jag med broddar som bekant.

Har du förresten problem med nagelsvamp, använt Apotekens alla dyrbare medel i 4 år? Svampen envisas vara kvar?
En tittare hade lämnat följande tips i Fråga Doktorn:
Doppa en bomullstuss i ättiksprit och håll den på nageln i 5 min varje dag. På en månad. 
Dock rekommenderar DR. Gunilla inte detta, utan håller på Apotekets.
Men farligt är det inte. Att använda ättikspriten alltså.

 Dagens ordspråk
Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ. Endast en sak kan du göra; en annan människa väl.
 Stig Dagerman

Dagens bild 









12 kommentarer:

  1. Hoppas att det dröjer ett tag innan du behöver skotta snö på allvar. :-) Låter klokt hur du gör för att inte få ont i ryggen.
    Gillar verkligen dagens ordspråk. Mycket tänkvärt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryggen ska en vara rädd om, och ordspråket. :)

      Radera
  2. Fina bilder!
    Har en liknade bild (den översta).
    Jättefin den understa bilden och den skulle jag allt ha velat se större *ler*
    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev ju lite dumt att jag inte tänkte den sista bilden större, men en kan ju aldrig veta vad som händer i framtiden med den bilden :) ... tänker att vi har samma sans för detaljer i naturen, träd och stubbar är min favorit :) kram

      Radera
  3. Vill inte skotta snö än, och inte frysa. Har i alla fall köpt mig en varm vinterjacka, kängor följer snart. Dagerman var en olycksalig ande. Men några bra böcker blev det ju.

    SvaraRadera
  4. Bra kläder och kängor :) glöm inte mössan!

    SvaraRadera
  5. Är såå glad och nöjd att jag slipper skotta snö... än :)
    Fin bild - och visst ser jag profilen, men jag ser ett halvt ansikte också - en näsa, en halv mun och ett öga...
    Fint ordspråk... och sant!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Tänkte väl det att du skulle se mer ... :) :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Men vad gör du på terrassen vintertid? Förutom att skotta då???

    På bilden ser jag maräng, ja med vad gör tallkotten där?

    SvaraRadera
  8. Min jätteterrass skulle jag vilja glasa in, kanske ha som ateljé, men jag bor i hyreslägenhet och vill inte bekosta kostnaden. Jag använder den i nuläget som lekplats för 8 åringen + farmors vinterlekplats. Går jättebra att förvara mat, du vet rester, samt snabb avkylning inför infrysning.Jag packar även in sommar möbler och förvarar de där. En kopp kaffe i solen! Välklädd njutbart! Och så matar jag fåglarna! Bilden: Marängen var ju en överraskning! Kotten, satt där då jag fann "objektet". :)

    SvaraRadera
  9. hmmm då vet jag hur du håller kroppen i form, vintertid i alla fall!

    Kul att Läsa om Norrman... ;-)

    SvaraRadera
  10. kroppen hålls i form här - snöskottning sker ju bara vintertid och är endast ett komplement till den övriga motionen ;)
    Norrman var en underbar figur .... ;)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...