måndag 20 oktober 2014

Kartläggning

God måndag! Uppe i mörka morgonen! For upp före klockaklangen. Mobiltelefonväckning står för den klangen.
Som anmäld arbetslös så startar jag idag upp min för en nya sysselsättning som går ut på arbetsprövning. Iris Hadar heter det företag som AF köper tjänster av för ändamålet och det ligger på Campus.
Förra hösten under min sjukskrivning deltog jag i Spira Anställningskompetens som höll till på Medlefors Folkhögskola.
Att ha sin sysselsättning förlagd till lärmiljö är väl genomtänkt i min tanke. Dock tar inlärning sin tid för mig.

Mitt deltagande kommer sig av det funktionshinder jag fått, dragit på mig, eller drabbats av. Det innebär i praktiken stresskänslighet, tappad koncentration samt svårt att plocka upp ur arbetsminnet. Blir fort trött, behöver sova bra bl.a.
Med åren har utmattningsdepressionen ökat också.
Nu är jag en talför rörlig människa, med visst driv och vaken nog då jag är vaken så det finns de som inte helt får med sig att jag har detta hinder. Inte jag själv heller till att börja med!

Att vara rask av naturen och inte klara av att skynda sig som förr är naturligvis en omställning. Massor med verktyg har jag fått att hantera det hela. Genomterapeutad.
Bland annat att tänka positivt som ju anses kunna bota det mesta. Hur gick det till, tänkte jag, som är född positiv  men måste/behövde gå på stresshantering och lära mig detta?

Nu blev det inte så mycket bättre, jag blev snarare sämre en period. Jag vet inte om det var det ena eller andra som tog kål på mig, men det var mindre roligt - nästan katastrof att behöva lära mig och samtidigt härbärgera att jag inte var så positiv som jag trodde.
Om detta återkommer jag kanske..

Var hälsad vackra morgon, en av de dagar som livet pågår; hjärtat slår. Så nu tar jag min kropp o knopp med mig och går till en kartläggning....

Ibland blir det var god dröj, omkoppling sker. Andra gånger Error, då drar jag handbaken mot pannan - och så får det vara tills jag får kontakt igen.

God måndag!


4 kommentarer:

  1. Ja det är många som lider av utmattningsdepressioner och utbrändhet. Hoppas du får ut det du vill av det nya nu. Va rädd om dig. Finns många sjukdomar som inte syns utanpå men som är helt förödande för den som har det.
    Kramis.

    SvaraRadera
  2. Inte precis ensam i den gruppen. Jag är rädd om mig och har hittat ett bra sätt att hantera det. Accepterar det. Ser ljust på det :) - det tar inte bort min livsglädje, det är bara något eljäst mot förr. Det blir det det blir av det nya.
    Kram tillbaks :)

    SvaraRadera
  3. Vi sitter i samma båt där Tove så jag vet en hel del jag önskade att jag inte visste om ämnet. Hoppas det gick bra för dig. Kram från en som också var rask förr. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  4. Vi gör det Bosse! Dagen i dag gick fint, lite spännande är det :) Kort tid, men intensivt. Snabb långsam kram Tack också till dig :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Strand

Sanna Susanna  ger oss denna veckan strand för fri tolkning med foto. Från denna vinkeln kan jag se åt ena hållet och åt andra - att ...