tisdag 28 oktober 2014

Broarna Runt

Den glada vandraren

  går broarna runt. Start från hemmet på Morö Backe. Mot Alhem. Över Getberget ner till Älvsbacka och här kommer första bron: Älvsbacka bron.


Ja, den har jag visat förr. Då lyste solen!


I dag är det grått, frisk vind, lite fruset blött


När jag knallat över den så är jag på Anderstorp för att strax ta mig över till Sörböle. Nu är jag alltså på norra sidan Skellefteeälven.

Nu dyker den upp, E4 bron, Viktoriabron

200 m lång. Invigdes 1961. Sitt namn fick den efter den 80 år äldre Viktoriagatan som i sin tur är given av Victoria av Baden, vilket får mig att tänka på Baden Baden  ...en absurd en,   med tanke på vädret.
Friluftsliv främjar tankar av allehanda slag.
Här på södra sidan börjar Viktoriagatan på Viktoriabron. På norra sidan slutar den vid Riksväg 95/Länsväg 372 vid trafikplatsen som korsar E4.
Viktoriagatan fick sitt namn 1882 till minnet av kronprinsessans Viktorias intåg i landet.

Jag knallar på mot nästa bro
Parkbron, den centrala bron över älven. Den är numera enkelriktat för bilar, du tar dig över från norra till södra sida. Den byggdes 1913 och dåvarande Riksväg 13 gick  över denna bro. 238 m lång. Viktoriabron ersatte denna bron 1961.
Brons södra landfäste overgår från Brogatan och Södertorget, på norra sidan till Stationsgatan
Här är Sittudden, som jag kallar den, nära brofästet på södra sidan.
Efter vägen tog jag naturligvis någta bilder




Jag hör inte till Personalklubben så lådan blev utan post från mig


Nu närmar vis oss Lejonströmsbron. Brofäste på Sunnanå på södra sidan  och Prästbordet, nära Landskyrkan på norra
Den var färdigbyggt 1737 och är Sveriges äldsta träbro, och den är i mitt tycke vacker. 207,5 m lång och var Sveriges längsta träbro tills det byggdes en på 230 m på Gimonäs i Umeå 2006.


Leijonströmsbron


Numera finns trafikljus som reglerar trafik åt ett håll i taget.

Första tiden fick 1 gående betala 1 öre
Ryttare med häst - 3 öre
Kärra dragen av häst - 6 öre
Vagn dragen af flera hästar - 12 öre.
Jag hör hovarna slå mot träverket!

1868 infördes hastighetsbegränsning, om man åkte eller red fortare en gående kunde man få böta 5 riksdaler.
En gång hade bron påfarter i trä, då var den 314 m
1994 blev den fina bron byggnadsminne.

15 maj 1809 stod slaget vid Lejonströmsbron under Finska kriget
med lite god vilja kan blodspår urskiljas än
Ryska armén på 6000 man under general P A Schuvalov ville säkra spannmålslagret vid Landskyrkan. 600 - 800 svenskar försvarade detta under överstelöjtnant J H Furumark.
De försökte förstöra bron. Ryssarna började då eldgivning . Bron tog de sig inte över, spannmålslagret kunde endast komma åt för infanteri. Svenskarna misslyckades.  Skelleftebygden ockuperades av ryssarna över sommaren d - å .
Sista svenska vapenstillestånd ingick i Frostkåge Gästgivaregård norr om Skellefteå 2 september 1809.
Freden undertecknades senare i Fredrikshamn 17 september 1809, där hela Finland fick avträdas till Ryssland.
Historisk mark under fötterna således.
Denna dagen hade isen lagt sig.

En avslutningsbild på vackra Landskyrkan, bilden tog jag tidigare i höst då solen lyste



2 kommentarer:

  1. Ett öre lät inte så dyrt. Jag kunde tagit med mig hästen. Vilket härligt inlägg du lagt in. Tack för guidningen. Det är sådant här som gör att jag trivs på mina bloggvandringar. Jag får lära mig något nytt. Se fina kort. Vill inte ha hit snön bara och förhoppningsvis fick du mycket frisk luft och somnade gott den kvällen. Tack för att du finns här Tove. Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att du gillar turen, den är härlig! Friskluft och lång sträcka i benen gör hjärnan gott. Att jag började skriva i Blogglandia har blivit en skön syssla för mig - och att andra finns att läsa. Som du Bosse finns!
    Kram.

    SvaraRadera

Bagatell

En bagatell, alltså ordet bagatell, tillhör ordklassen Substantiv. På norska säger en det en kan sätta en, ei eller ett framför, är alltså e...