tisdag 30 september 2014

Toves Tisdag - Dagens

Från förra veckan, Ifrågsättavägen, bilden utan fråga, finns i verkligheten på militära skjutfältet i Boden. Hur kan man komma in på en sån, och vad är ifrågasatt?
Huruvida det ifrågasätts för lite eller för mycket, jaa - det har jag inget svar på - men  - "sunt nog i trängd läge", som en vårdtagare sade en gång.
Broddar var en del av förra tisdagens reflektion, några har långt ner till benen, andra kort, och erfarenheten av dyra billiga, bra eller dåliga, de kan troligen också placeras i "trängd läge" :) Det kom också fram att Sverige är ett långt land, att Kiruna i snö är saknad. Bilder är spännande fortfarande. Intuitionen,   ordspråket är inte helt 100 för bara kvinnsen. Att se bilder i bilden är inte bara mitt påhitt. Broddar och intuition har långsökta kopplingar till den där vägen - kanske det som  bör ifrågasättas??

Dagens Läge:
AF, jordnära prima liv

Dagens reflektion:
Ni som hängt med vet att vi har ett torg här i stan, Möjligheternas Torg. Där finns förutom  de fyra hamburgermöjligheterna även en möjlighet till Lyft. En skulptur i granit vid namn Lyftet - en ankdamm  i utveckling av konstnären Bo Holmlund från Robertsfors. Var skulle denna stå om inte just på Möjligheternas Torg? I ankdammen?
 På Wikipedia fann jag följande;
Lyftet är ett resultat av en nordisk tävling juryn enhälligt (- har ni sett maken - hört maken?) - motiverade sitt val med att: Lyftet har ett spännande och fantasifullt formspråk. Skulpturen samlar med sin musikaliska lekfullhet krafterna i i torgets strama arbetsyta, kioskens starka form och effektpelarnas resning. ... den skulle ge torget en dimension utan att inverka på torget som fri yta. Fontänen som skulpturen står i äger dessutom ett jordnära och mänskligt uttryck.
När jag flyttade hit så tyckte jag detta var en annorlunda skulptur, rolig!  Speciell. Lite udda men....piggade upp, men ser du inte, sa någon då jag kommenterade den ... jo,  visst ser jag ...
Nu finns det de som ser denna skulptur som en skamfläck, en fallossymbol! På torget ... en stram arbetsyta ...
Jag tycker fortfarande den är speciell, och att den hette just Lyftet är ju bara bonus. På kanten till fontänen ligger det jag kallar "Ägget", tycker det hör till.
På sommaren finns bänkar utställda runt om "företeelsen" så då kan en sitta där och .. njuta.... kanske? Känna sig upp - Lyft?

Dagens ordspråk:

Det är inte det du ser, eller tror att du ser, det är hur och varför du ser det om du vill se det.?!-
 //undertecknat

Dagens bild 1;
Lyftet - med "Ägget" (min benämning) på kanten ..
Från Wikipedia

Dagens bild 2; 
Lyftet fick SAIK strumpa på sig  i vintras - den drogs av.
Från Wikipedia
Kultur - fin eller ful - stor eller liten - kort  eller lång -  Väck våra sinnen!




8 kommentarer:

  1. Tänk att Ifrågasättavägen finns i verkligheten! Och inom ett militärt område, i den militära hierarkin ska man inte ifrågasätta, endast lyda. Trodde jag ;-)

    Kulturen ska väcka våra sinnen. Så rätt. Den ska inte alltid stryka betraktaren medhårs utan få oss att tänka. Till. Kanske tänka stort.
    Tack för berättelser från Boden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så var det! Överraskad blev jag också. Dess bättre ;)
      Vidsträckta kultur ...

      Radera
  2. Ifrågasättavägen sådana vägar skulle det finnas lite varstans, varför finns inte fler...ifrågasätter jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då ställer vi ut skylten, och gör det i vår vardag. :)

      Radera
  3. Jag gillar ditt ordspråk. Det passar in på väldigt många saker som jag funderar på ibland. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det var ju bra att du också kan nyttja det! kram på dig

      Radera
  4. Så sant som det är sagt... ett alldeles prima ordspråk! Vist ser jag också... :)
    Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...