tisdag 23 september 2014

Toves tisdag - Dagens


Förra veckans bild med fråga: Ser du? Jag ser....
Anki såg, fågel med stor näbb, gubbe med smalt ansikte och skägg. En ängel med stora vingar, kanske en galjonsfigur, ett troll, en stor krabbklo. Bosse ser gubben med  lång haka, gubben ser  trött ut, svårt se om han har blanka  ögon. Arvid o Lydia tycker det är  spännande med bilder. Anne-Christine ser en uggla med stora ögon o mun.
En bild är ofta mer än en bild.

Dagens Läge:
AF, bl. a

Frostig morgon. Den andra i ordningen. Snö i Kiruna igår. Eller var det redan i söndags? Varning  för halka på E4:an mellan Skellefteå och Umeå, snö? Vinter?

Dagens reflektion:

Broddar!? Vilken modell ska jag satsa på i år? Har testat flera. Alla sliter jag ut. Betyder det att broddarna är dåliga eller går jag för mycket? Fel teknik? Fel underlag? Borde jag stanna inomhus?
Hur som så är det ett evigt ta på och av. Motion bara det. I början går det  trögt, när säsongen är över så märker jag det knappt. Lite lurigt är det och inte helt ofarligt heller, i våras stöp jag åt sidan och bröt höger handled. Det är nog det som menas med spänning i vardagen?

Dagens ordspråk:
Om kvinnorna verkligen har en sådan intuition, varför alla dessa frågor ....
Felix Alvo

Dagens bild, utan fråga:
Denna bilden har jag från FB.




16 kommentarer:

  1. Ifrågasättavägen... Tycker att det är för mycket ifrågasättande idag, åtminstone i skolan där läraren borde ha kunskap nog för att vara värd att lyssna på. Vad nu detta har med broddar och kvinnors intuition att göra.

    SvaraRadera
  2. Där har du en poäng. Långsökta kopplingar du tar upp - men det gillar jag förstår du. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, du milde tid!
    Snart är det dags för broddar, fast jag hoppas att det dröjer ett bra tag till här på Gotland.

    Jag har två olika sorter den ena är lätt att ta på och av om man t ex ska gå in i någon affär, men inte helt pålitlig. Den har bara broddar under framfoten och man kan ju halka på hälen också om olyckan är framme.

    Den andra modellen är mycket säkrare, men hemskt bökig att ta på och jag börjar få allt längre till fötterna av någon outgrundlig anledning.

    Det är mulet och grått här idag och runt 10 grader, ingen risk för halka alltså, men definitivt risk för regn.
    Ha en skön dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  4. Jaa ,som sagt du milda tid ... jag har också långt ner till fötterna - sedan en tid ...
    Här en blåsig dag, mest sol under min långpromenad!
    kram och roligt du tittar in!

    SvaraRadera
  5. Landet är långt. Jag var Kirunabo en gång i tiden. Saknar de vackra vintrarna,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinter med snö är också min favorit! Välkommen hit! :)

      Radera
  6. Ja tänk så olika vi uppfattar bilder. Lite spännande är det allt.
    Jag är inte nå för vintern. Inte vara utomhus iallafall men inomhus kan man få till det mysigt.
    Hmm.....man ska nog inte fråga nåt på dendär vägen haha. Skrattar så tårarna kommer.
    Ha en skön dag Tove.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, på den vägen så kan en bara gå ... och hoppas på alla svar då vi är framme ... om vi vill ha alla svar vill säga!
      :)
      Kram o ha en fin dag du med!

      Radera
  7. Jag har då och då foton på min blogg som andra får säga vad de ser. Det är jättekul och verkligen kul och jag förstår att du/ni hade det skoj :-)
    Snö till Kiruna i söndags. Broddar sägs att man ska köpa de dyra som finns på Apoteket för de håller bäst. Är det dessa som du har provat? Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har prövat olika broddar från Apotek, från Intersport och från Hälsokostbutik. Tror inte att det i sig alltid är priset som avgör, det beror också på hur underlaget är. Mycket grusat, tunt islager på asfalt ...
      Bilder är kul ... vad vi ser vi olika :) kram o ha en fin dag!

      Radera
  8. Bilder är spännande :) Och en sån här skylt får fantasin i rörelse... Ifrågasättavägen... ja, men hur kommer man på ett sån´t namn och vad är det som ifrågasätts?
    Skaffade mig ett par Icebugs- kängor förra vintern... toppenbra för promenad på ishalkiga vägar! Mindre bra i mataffären, som har stengolv... man låter som om man har steppskor på fötterna :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ifrågasättavägen ja, du det funderade jag också på. Bilden dök upp på FB, Vi får kolla på det. Tror ju inte det var broddar som var ursprunget .. :)Funderade på Ice-Bugs, men svårt då en ska in någonstans, men enbart promenad är den ju utmärkt! Blir nog broddar att trä på i år också.
      Jag glömde ta av mina broddar i en affär och blev ombedd att ta de av ...
      Kram

      Radera
  9. Ah, dina blandade skriverier får igång tankarna. Broddar har jag köpt men inte använt än - verkar krångliga att ta på men viktiga när ishalkan sätter in. Minns inte ens var de införskaffades, dyra var de inte.

    Dagens ordspråk var kul. Felix Alvo hade tänkt till. Jag tror det är därför vi har intuition - genom att fråga får man veta och kan dra slutsatser i andra situationer. Sen kan man fråga sig om intuition är en kvinnlig egenskap? Duktiga förhandlare, hittills ofta män, bör ha god förmåga att leva sig in i motpartens tankesätt (hjärna).
    Jag tycker vi ska ifrågasätta mera! Vi svenskar sägs så lätt falla in i ett likhetstänk, vågar inte tänka utanför samhörighetskretsen. Det tror jag är farligt! Fler Ifrågasättsvägar behövs! Fler Ifrågasättsvägar till folket!!!

    PS. Finns verkligen vägen eller är den photoshoppad?

    SvaraRadera
  10. Intuition endast hos kvinnor är nog en myt som jag tänker på det. Ett gängse mönster som en "normailtet" är för just samhörighet betyder mycket. Att våga utanför kräver mycket mod. Men det vidgar vyerna betydligt att låta likhet vara olik. Förr var jag nog mycket i likhetsfåran, men jag ifrågasätter mer nu for tiden kring just det där. Ifrågasättavägen lär finnas på riktigt. Jag fann den på FB för länge sedan. Fann på google en blogg som hade den och har kontaktat bloggaren. Fann också en uppgift om att den finns i Boden. Återkommer till dig kring det! Nu är vi på en Ifrågaväg.. :)

    SvaraRadera
  11. Mer knas åt folket, livet bliver så mycket roligare då. Jag bär själv min titel knasboll med stolthet! Tack för ett annorlunda tema. Hade också kunnat skriva om en hel massa knasigheter jag, samt nära och kära gjort genom åren, men det gäller ju också om att komma ihåg dem. Därför drog jag Danmarkskortet denna gång, då min blogg ju, utöver om att berätta om våra göromål till nära och kära som geografiskt just inte är så nära, gärna ska ha danska inslag lite då och då, som ”Danmarkskorrespondent” jag är. ;-)

    SvaraRadera
  12. Livet bliver mer sjovt med knas! Knasboll är en fin titel. Du är en fin Damarkskorrespondent Gnuttan!
    Knas och sjovt att du lämnar din kommentar här på "min tisdag". Tack för det!
    :)

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...