lördag 13 september 2014

Lördagstema Kudde

I dag skriver vi om Kudde.
Övriga som skriver tema finns på höger sida en bit ner.
Besök de också så kommer tema till sin rätt!
Nästa veckas tema: Knas

 Huvudet på kudden. Skönt!
Vända den varma kudden så den blir sval mot kinden. Ljuvligt!
Kudden i ryggen. Underbart!
Kuddarna som stöd för min brutna handled. Sovbart!

Kudden jag satt på för att se då jag började köra bil. Praktisk att se. Fantastisk!
Kudde under knä. Gott!
Kudde under fötterna för högläge. Nyttigt!
Så finns det de som vill ha en kudde i knä när de sitter.

 Kudden ett utmärkt hjälpmedel att bädda skönt för sjuka kroppar; avlasta, stödja så sidoläget blev stabilt. En arm fick vila.
En strokedrabbat meddelade i en bok om sitt öde, att kuddar blivit så viktiga, konsten att få sova gott låg helt enkelt i hur kuddarna låg och att de var många.

En mycket gammal dam hade haft från hon var barn en särskild lördagskudde.
För att det inte skulle glömmas bort fick den en hängplats över sängen: Bädda in denna på lördagar. Tas bort på söndag. Där stod också: Ska med då jag ska bort.


        Mina värdefulla kuddar
Kudde i örngott, min finaste ... julklapp  för något år sedan.

Min farmor var också världens bästa. På ett uttjänt gammalt draperi broderade hon på frihand dessa kvinnor:

De låg i den "brudkista" hon rustade mig med.
De har prydd soffor, fåtöljer, sängar och som x:a kudde vid övernattning.
Nu är de så slitna så de ska bara ses!

Farmor flitiga syhänder ser jag för mig när som helst, på slutet skrynkliga, blodådriga och vackra.
Verksamma, snälla händer.
 

Liten tjej kom med denna fina broderade kudden ..
          Mina läckra, vackra, tjusiga, stiliga blivande kuddar
 De har haft röd och svart ram och hängde på vägg i min förra bostad, nu räcker inte väggarna till, så de får nytt liv ...





                                                                                                               

16 kommentarer:

  1. Så bra med Kuddar helt enkelt!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tänk så flitiga ett par gamla händer kan vara. Mina är klumpiga som bara den. Att trä på en sytråd i en nål är stört omöjligt 😃.
    Dom var duktiga tanterna förr. Din farmor var en sån förstår jag och Såå många fina bilder på handarbeten. Välgjorda såna dessutom.
    Tack för fina bilder och snäll kommentar hos mig.
    En solig och jätteskön lördag till dig Tove😃 kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina händer ägnar sig inte heller åt finsömnad, knappt ens på maskin.
      Skön söndag till dig. Kommer snart och "bildar mig" hos dig :) kram

      Radera
  3. Vilken hantverksmänniska din farmor var! Vilka mästerverk!
    Fantastiskt fina kuddar du visar upp, personliga, precis så där det ska vara!
    Den lilla kudden som en liten flicka har sytt är kanske allra bäst i alla fall?:) Den går i alla fall rakt in i hjärtat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Farmor var verkligen en hantverksmästare :) Lilla flickan likaså? :) Själv är jag måttlig.

      Radera
  4. Hold it! Andrea Lauberté!! Är du galen. Hur fint som helst och har du kollat vad de är värda? (Vaddå avundsjuk? Jo... lite.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ju inte tänk på mig i själv i banor som galen - iallafall inte i "kuddöverdrag" - men nu ska jag ta tag i det där!
      Faktisk en överraskning!
      Har sagt det förr, en får nya kunskaper med temablogg : HJÄRTLIGT tack!

      Radera
  5. Nu ska jag sluta skämmas över min köra-bil-kudde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha .. ja, du ser vad tema kan innebära ... kör varsamt!

      Radera
  6. Ja, kuddar kan användas till mycket. Med mina 154 cm har köra-bil-kudden ofta kommit i bruk, men nu med en bil där sätet kan höjas rejält slipper jag den turligt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, du är också kort, samma här, men nu är det ju som sagt höjbara säten. Jag är utan bil så problemet är inte aktuellt länger.
      :)

      Radera
  7. Åh, vilka fina kuddar! Jag har allt några och tänker att jag borde satsa på bättre kuddar någon gång. På något vis känns det gammalmodigt, trots att det vräks ut kuddar öveaölt i varenda inredningsprogram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är mer själ i det gammalmodiga, vilket jag tror de som nu är unga kommer säga om sitt då tiden kommer ... ja kuddar är det gott om.

      Radera
  8. Vilka underbara farmorskuddar!! Hon ler säkert i sin himmel när hon ser att de fortfarande är i bruk. Tänkte faktiskt på det här med en kudde....det är nog den som man saknar mest i sängen när den inte finns där.....eller ;-)

    SvaraRadera
  9. Farmor är glad om jag tar tillvara. Jo, så är det nog med den saknade kudden i sängen ....
    :)

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...