fredag 5 september 2014

Den stulna jordgubben


Jag är på mormors hytte på Spikkestad (Norge) Om vi följde branta stigen från höjden och ner på Hyggenlandet kom vi nära Drammensfjorden.
Långa och många rader med jordgubbsodling!
Hyggenbär är goda bär, och äts av många norrmän.

Denna sommar skulle jag och syster min sommarjobba med jordgubbsplock. Solbrända ryggar, less på jordgubbar och tempo kännetecknar denna sysselsättning.
Men vad gör en inte för att få lite fickpengar? De fick en inte om en inte jobbade för dom.
9 år skulle fylla 10 i augusti.

Vi var ett gäng förhållandevis stillsamma tjejer, hade roligt åt allt och livet var lekfullt, fniss, sång och skratt.
Vi var bara sommarkompisar, stugområdet var stort där uppe på berget.
Ett eldorado!Spännande.

Vi går längs med jordgubbsraderna, passerar flera stycken.
Gud så goda de ser ut! Det vattnas i munnen, att jag på måndag får smaka känns som en evighet.
Det är bara lördag.
Så kommer vi till sista landet, det ligger lite avskild från de andra, en skogsglänta skiljer, och vägen går lite högre upp.

Plötsligt hoppar jag ner, och kniper av den närmaste jordgubben. Den finns i min hand och jag ska stoppa den i munnen.

Då knakar det i kvistar och en man tar raska kliv över raderna och tar tag i min arm.

Jag är nära att kissa ner mig. Rodnaden i ansiktet bränner, och tårarna svämmar över.
Tjejgänget står stumma.

 -Du får följa med upp till gården.
Det visade sig vara den gård vi skulle jobba på!

Jag fick uppge namn, vem min far var, fick avlägga löfte att berätta  för han, och ta honom med dagen efter.
En lensman (lokalpolisen) skulle möta upp också!!

Gårdarna hade sådana problem med stölder så de skulle nu få slut på eländet!

Jag gick hem utan de andra, berättade för far min, och dagen efter möttes vi på gården.
Jag bad om ursäkt, lovade på heder och samvete att inte stjäla mer!
"Husarrest" en vecka, kvällstid, det var min fars straff.

Lensmannen var med och det blev en notering, men allt var klart med detta.
Och jag fick jobba!
Åt inte en enda jordgubbe den sommaren.

Om jag bara skämdes? Inte då!
Besviken över att inte hinna äta upp jordgubben .....





8 kommentarer:

  1. Tack för din berättelse du delar med dig. Mysigt att läsa.
    Varm kram till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är mycket för det där med delning nu för tiden :)
      Returkram :-)

      Radera
  2. Vilken story om en elak skogsgubbe. Hade han vänt upp och ner på dig om du hunnit få i dig jordgubben)Förstår att du aldrig kommer att glömma den episoden. Helgklem från en annan gubbe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte lätt att veta. Varje gång jag äter jordgubbar - vilket jag verkligen frotsar i på sommaren - med grädde, så tänker jag på den där gubben jag inte fick. Taget igen med råge!
      Gubben där nere i söder får helgens norr i från kram :)

      Radera
  3. Vicken skitgubbe som missunnar en unge enda jordgubbe! Som om det skulle hindra verkliga tjuvar att om natten plocka ren hela rader.

    SvaraRadera
  4. Ja, men visst, men de hade vakter även nattetid det året, alla gårdar gick samman.

    SvaraRadera
  5. Slutklämmen hade verkligen knorr ;-) Kan förstå barnet Toves tankar.
    Fin berättelse om ett omskakande barndomsminne.

    SvaraRadera
  6. Ja,det tycker jag än att var det värsta att jag inte hann få i mig den ynka ena :); så sker och livet traskar på..

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna  ´ s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar. Hjärnan, som med s...