måndag 22 september 2014

Barbra Ring i dag ... fortsettelse fölger...

Av og til  har jeg  lyst til å skrive på norsk.
I dag fölger jeg min norske lyst;

Barbra Ring ble fött 1870 i Drammen, Norge. Hun döde i Oslo 1955.

Bedre en time i Drammen, enn en dram (drink,snaps,grogg) i timen ble det sagt, men det har ikke noe med B. Ring å gjöre så vidt jeg vet.
Det datt bare ned i min norske del av hjernen min.
Kloke ord!
Jeg mener  det med en time i ...

Hun var gift to ganger.
Ikke så dumt. skjönner du, hvis kjärligheten ikke rekker hele livet.
Mor ble hun med sin förste mann.
Hun skrev mange böker, barneböker og voksenböker.

I "Nytt norsk forfatterleksikon" karakteriseres hennes forfatterskap for voksne som "en lang rekke  romaner og fortellinger fra östnorsk storgårdsliv, de fleste uten varig verdi"
Kortsiktig tenkt synes jeg nå etterpå.

I "Store Norske Leksikon's" fordypningsartikkel finner vi att "forfatterskapet hennes er ujevnt, men att de beste er både gripende og troverdige psykologisk sett og intressante på  grund av sine formeksperimenter"
Mer verdi i dette vil jeg si.

Dagens bloggeri er også en variant på formeksperiment som jeg tenker på det hele.

Hun var også styremedlem (ledamot) i Den Norske Forfatterforening.
Litterturkritiker var hun fra  1909 i Nationen.

Jeg kikket litt i den avisen på nettet:
www.nationen.no.
Jeg leita etter litterturkritker i dag, men det fant jeg ikke!


Neste mandag skriver jeg om Marte Svennerud.
Barbra Rings verdifulle  julenovelle.

5 kommentarer:

  1. Ojojoj....nu har mina hjärnceller fått arbeta. Men fattade lite av det du skrivet *blinkblink*.
    Vi får se fram i mot nästa vecka då.
    Kramkram.

    SvaraRadera
  2. *Blinkblinkblink* - det finns ju en översättare .... men glad du läste ändå! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det trist att kulturen får stryka på foten - t ex ingen litteraturkritik i många aviser.

    (Det är intressant att lära mer om grannländernas kulturyttringar. Barbra Ring kände jag inte till men väl kvinnliga författare som Sigrid Undset och Cora Sandel. Skriv gärna mer om norsk litteratur!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har arbetat med norska kolleger så språket är oftast inget problem ;-)

      Radera
    2. Så hyggelig at du kan lese det! Jeg skal finne fler jeg!
      :) Jo, de blir mindre de der postene i avisene nå for tiden.

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...