söndag 3 augusti 2014

Upplevelsebilder i min resekrets 2, mot alla odds

Här är han som mot all odds fortsätter sitt liv! Han bad inte om att födas, men det är det ju ingen av oss andra som gör heller, där har vi en beröringspunkt.

För många år sedan tog jag bilder av honom, som liten, som tomte då min son var 2-3 år.
Senaste åren har jag fått se bilder i tidningar o TV.
Han medverkade i TV 2 Norges serie Lev mitt liv. Norska politiker bor några dygn hos de som har det svårt.

Han var 1,5 år då vi träffades första gången.

Han har besökt norska kungen på slottet,  och finns med i ett teaterstycke som uppfördes i april 2012 på Det Norske Teater i Oslo.

Han säger om föreställningen att det är bra att det får komma fram att utsatta på ytterkanten och i underjorden också kan tänka, tycka och känna.

Julfirandet med Risi Frutti på julbordet, skådespalarna gestaltar så trovärdigt den julstämning som de försöker ha.

Han fick en kram av Drottning Sonja vid premiären på teaterstycket som bygger på de narkomanes liv, de som säljer tidningen =Oslo.
Detta minns han inte, han insjuknade med akut njursvikt dagen efter och hans kamrat räddat hans liv, ännu en gång.

Genom att sälja tidningen får de in egna pengar och kriminaliteten minskar, det de behöver av heroin eller annat, den dagliga dosen kan skaffas.
Njursvikt, kroniska  infektioner i sår på kroppen efter alla nålsticken för att injicera det som förstör, men ändå lindrar plågan inuti tomrummet.- för en kort stund, märk väl.

Han fick sluta med det, han har inget att sticka in i längre, och det betyder döden om han gör det sägs det.
Njurarna pallar som sagt inte.
Han vågar inte alltid somna för han är rädd han inte ska vakna mer

Han som fick sin mor att komma på sin mors begravning för att det är så en gör!
Han kom också till sin mors begravning.


Men nu har jag en alldeles egen bild som jag tog vid mitt besök.

Han är min halvbror. Min lillebror. Född av samma mor som jag. Jag växte inte upp med henne, det gjorde han.

Föds en så föds en och får ta sitt liv som om det inte fanns något alternativ.
En del slås ut från start, men vägrar ge upp.

Vardagshjältar, som vi ibland tycker borde ta sig i kragen, så slapp de ju sitt lidande, och vad de åsamkar andra ... men vore det så enkelt då hade ingen något problem alls. Aldrig!

Att han fått sola sig i kunglig glans och media unnar jag honom. Att bli sedd. Att bidra till att problemet för många andra också blir belyst i vår värld. Inget för skrytets skull.

Jag ljuger inte  - eller skuldbelägger - föräldrar, syskon, partners, myndigheter, social omsorg, skolan, barnavårdsansvariga när jag säger att vi var många som missade.

Alltför många. På samma gång.  Över lång tid.

I en liten gnutta omsorg, besök en gång om året, omtanke, en liten pengahjälp, ett besök, ett telefonsamtal nån gång i veckan har vi vår relation numera sedan några år.
När han är pigg har han en otrolig fin humor om sitt liv och kan se sitt liv från den ljusa sidan, bitande realistisk, men roligt. Snabb i kommentaren.

Så lite, så gott det går! Realistisk, osentimentalt och fri från grann utsmyckning.
Vi är många som har någon i vår krets vars liv levs på nålar.

Han har gett sitt tillstånd till att jag skriver om honom och publicerar hans bild.

Han ler lite antar jag - en bild här eller där gör väl inte varken från eller till. Skriv vad du vill du, var hans svar på min fråga.








2 kommentarer:

  1. Så djupt berörande... kan bara säga så...
    Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för att du läste Anki!
    kram

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...