onsdag 6 augusti 2014

Upplevelsebilder från min resekrets 6 - Aker Brygge och Tjuvholmen Oslo


Upplevelsefreaket fortsätter serien

Min syster och jag besökte Aker Brygge, Oslo åt en god lunch här på Olivia.


Aker Brygge, ligger som namnet säger vid  fjorden. Rådhuset inte långt bort. Nära till Oslo Börs och Nobels Fredsentrum ligger mitt emellan Aker brygge och Rådhuset.
Mitt emot ligger Akershus Festning. Bakom det ligger Operahuset i Björvika. Men det ägnade jag mig inte åt att häfta tiden vid eftersom jag varit där förr. En tid bodde och arbetade jag i Oslo.
På Aker Brygge och Tjuvholmen finns förutom restauranter, lägenheter, kontor, hotell, museum och turister.
Flanerade och upplevde:

Tjuvholmen är platsen längst ut  efter Aker brygge

Paraply skyddar mot regn och sol




Kuddar på rea

Kjekt med vann hvis brann -
(bra att ha vatten vid brann)
Utan text
Hotell,  pris 3393. - nok per natt
Sov med andakt och känsla
Et kunst,design og livstilshotell
i
Nordic Choice Hotels - Petter Stordalen ingår

Denna figur ligger vid ingången till hotellet

Om jag hade varit inomhus hade jag troligen lagt mig bredvid ...
Två norska damer som "hygget seg", det roligaste är att prata med folk som kommer i ens väg.
Jag frågade om fotolov och lite omtal, OK, men hvorfor blogger jeg på svensk blogg?
Min syster hade uppmärksammat PUSHWAGNERS popkonst på en vägg
-och dessa kjekke jenter med smak for å kose seg tipset om utstillingen i närheten 
Efter detta och mycket mera blev det en avslappnande stund ....
Astrup Fearnley Musèum som syns i bakgrunden är
privatägt, stängd då vi var där -
här finns samtidskonst
Milla Boutique, Aker Brygge
kunde inte motstå fota här i det ögonblick jag var närvarande
med tillstånd att lägga ut det


Detaljer vid sänggaveln
Takk for opplevelsen!


6 kommentarer:

  1. Hej Tove!
    Vilken härlig resa du bjuder med oss på i vackra Norge. Mysiga inlägg och fina bilder. Trollet var gulligt och figuren vid hotellet var unik. Man vill nästan lägga sig bredvid. Ögongodis fick du också med ;) Ha en fin torsdag och kramen!

    SvaraRadera
  2. Så trevligt du gillade resan! Det är roligt när du tittar förbi hos mig!
    Kram med önskan om goda dagar :)

    SvaraRadera
  3. Tack för många trevliga mysiga bilder som du bjuder oss på.
    Ha nu en jättefin dag du fina!
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Kul att du också bildföljde mig på min resa!
    Ha det fint du med! Har nyss varit på besök hos dig :)
    kram

    SvaraRadera
  5. Du vet att ta vara på stunderna du Tove! Härlig tur med dig!

    SvaraRadera
  6. Ja, jag gör ju det, och det började ju hos dig! En god start på njutresan!
    Du lade grunden!
    :)

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...