lördag 9 augusti 2014

REGN / "Gudet" /snubble

Jisses vad det regnar; det smattrar högljudd på plåttaket över loftgången vid ingångsdörren som nu står öppen.
På bordet på terrassen går det höga vågor.
Det är gudagott.

Kom att tänka på detta med Gud, såsom jag själv uppfattar "Gudet".
Gud hjälpe mig, att ge mig in på sådant allvar en lördagsmorgon,  - visste du förresten att getingar äter myggor?

Jag är mycket i Oslo nu för tiden.
Närmare bestämt på Operataket.
Har varit där live för längre sedan, men tyvärr ingen bild.
Det var under epoken innan Fotoguden tagit fast mig och jag lade min tro i kameraets händer för det eviga;  för-eviga.

Jag ramlade ganska så pladask, på operataket alltså. Den som gått där vet att det bländande vita har små osynliga kanter som är högst snubbelbara.

Som gjorda för att snubble. För en som snubblar på rakt golv utan mattor, blir det ju vida värre.

Det finns förresten en visesanger som heter Öystein Sunde, han hade för många år sedan en visa som hette:
"Det var det året det var så bratt"....(brant, tufft år)
"Vi spiste fårikål å snubbla mens vi datt"

Å snubble är en variant av att ramla. Å dette - datt är på samma tema ramla. Omkullfallen.

Prova ät fårikål - en alldeles utomordentlig god norsk  - nationalrätt  - på får/lam i kål - när du ramlar får du se.

När jag var i Oslo på riktigt i juli, så såg jag "Sommeråpent", Norsk Rikskringkasting (NRK) som sender direkte fra Operataket.

Anita Krohn Traaseth, f. 71, ledare for norska Hewlett Packard, och Hanne Kristin Rodhe, f. 62, jurist, nu tjänstledig från sitt jobb som ledare  Seksjon  for Volds-og seksuelforbrytelser.
Kollar med Wikipedia som uppger att hon sagt upp sig.
Hon har gett ut en kriminalroman, Mörke Hjerter.
Traaseth en bok om sitt ledarskap, Godt Nok - for de svina,  ledarskapet bygger hon på relationer.

Nu undrar du säkert läsarn vad dessa nu paranta jentedamer har med  "Gudet" och REGN att göra?
Siv Jensen, f. 69, som också deltog i programmet samtidig, är ju Finansminister I Norge, och det står nog nära "Gudet" vill jag tro att fördela oljiga pengar, pengaregn, eller spara på de.
Huruvida ledarskap har kontakter i "Gudet" låter jag vara osagt. Men lite pengaregn har de allt.

Blanda inte in för mycket på en gång, sa en av mina vårdtagare en gång då vederbörande skulle rehabiliteras efter en liten stroke.
Den dagen hon kunde äta själv igen, knäppte hon sin ena hand i min och sa:
- Halleluja!

Och regnet - må vara ett inslag i "Gudet".
Det kommer ju från ovan  iallafall.
En behöver ha något att se upp till.

Amen.


2 kommentarer:

  1. Hihi ... här slänger det sig hitan och ditan ... högt och lågt ...
    Du har charm i din "penna" Tove. Kanske också en skänk från ovan ... ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Charm i min "penna"! Tack för det, riktigt roligt läsa! :) glädjekram

    SvaraRadera

Vad ska tavlan heta?

Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig at...