fredag 22 augusti 2014

Mångfaldens ansikten

Här är min granne som tittar in för att låna konservöppnaren. Vi möts ofta i trappen eller andra ställen, och pratar  om det svarta och vita -  vilket vi var överens  om att är en fin titel på denna bild.
Vi pratar också om nyanser. Som att svenska medelålders kvinnor går så mycket.  Och målar!
......................... - .........................

I går kom  jag i kontakt med  människor som lever ett "annat liv" än jag i min goda tid.
Som bär ett annat bagage än jag. Som inte har något annat bagage än svåra, mycket svåra minnen. De är inte så lätta att stuva om eller lägga i från sig.

Förlust av språk, familjeband, betalar skjortan för att fly på osäkert vis. Anländer till det nya landet efter mellanlandning i flera länder.

På vägen ner till stan för att handla in målargrejor hade jag sällskap av en ung kvinna i sin klädsel.
Knagglig svenska, men vädret är magnifikt kontaktskapande.
Jag regnar bra. Kvinnan var allergisk och mådde bättre vid regn.

På hemvägen fick jag på engelska (den är typ urkass) tyda en ny busstabell som jag inte själv satt mig in i tillsammans med den gladaste av alla på busshållplatsen. Vi svenskar står ju oftast tysta i våra egna bubblor.

Vi följdes åt i bussen för han visste inte var han skulle stiga av.
Den bussresan är den mest händelesrika jag gjort. Där satt jag med mitt målarmaterial, i funderingar om hur en målning ska se ut ... vilken jävla bagatell ... måla för livet?!

Vilket liv han lämnat bakom sig, vilket strålande sätt han förmedlade det på; öppet och  fritt från sentimentalitet även om han sa han gråter ofta, särskilt på natten då minnena kom fast han inte ville. De bara kom. Can´t stop them!

Han hade ett nytt liv och ville göra det bästa i sitt nya land. Men glömma det var svårt.
It¨s not the time just now!
Hade jag något att lära honom som var vanligt i
den här delen av landet?
Joo, och samtidigt vissla på inandning! Vad är jo? Not no not yes, vad svarar jag på det undrar han, ... -  jo, förslår jag.
 Skratt. It's a funny thing!
 - Jag kommer vissla på utandningen säger han, då vill women be glad.

Ännu en berättelse kom jag i kontakt med denna dag. Identitetsförlust, skadat ska hitta sin väg! Nytt språk. Nya tankar och uppfattningar omkring henne.
Stolt, karismatisk, så modig så hon är livrädd säger hon själv!

På SVT säger Birger Ssla... vad hette han nu .... Schlaug att detta med regeringskrisen som kan uppstå efter valet, skit i det, rösta på det parti en vill, det kommer att lösa sig det där med regeringen. Det vill bytas partiledare, nya allianser uppstår.

Fredagskocken på SVT pekfingrar och säger att om soffsittarna gör som han säger så blir det bra!
Nyheterna på samma  tv upplyser om att det köps mer smink än nånsin.

Min mormor sa att det är politik i allt utom en gammal ko, -  tiden förändras mormor som vilar sedan flera år i sin grav.
Hon som lärde en familj från annat land att känna, följde med de till deras hemland på semester, och lärde den lilla pojken norska barnsånger.

Nu ska jag hänga tvätt.




14 kommentarer:

  1. Dessa intressanta möten som är så berikande! Visst är vi nordbor ofta i vår bubbla, men ack så lätt att spräcka den. Tar man själv kontakt så blir det i nio fall av tio ett trevligt samtal. Senast häromdagen fick jag trivsamt lunchsällskap med givande diskussion på en bänk i Malmö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bubblan spricker lätt, du har rätt i det. Det känns så berikande precis som du säger! Delat glädje - och sorg om det finns.

      Radera
  2. Jag tycker att detta fina blogginlägg var långt ifrån en story om svart och vitt. Du berikade det med regnbågens alla färger. Kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ju bra för jag ville just det!
      kram tack!

      Radera
  3. Läs- och tänkvärt!
    Och det är klart det är politik i en gammal ko. Också...

    SvaraRadera
  4. Jag träffar människor från många olika länder och kulturer på mitt jobb nere på badis. Ibland glömmer jag både tid och rum då de så gärna vill berätta om sitt liv som oftast är så tragiskt. Om vi bara lär oss att lyssna på varandra så får vi mer förståelse och inser att vi alla är rätt lika oavsett färg. Tänkvärt det du skriver.
    Måndagskramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. I vattnets vågor badar alla färger!
      kram för hela veckan!

      Radera
  5. Fin headerbild ... tänk vad en penna kan sätta i gång många tankar *bra*
    Mycket bra inlägg!!!
    Fram för mångfaldheten i vårt lilla land. Låt oss försöka förstå vad dessa själar har lämnat kvar i sina länder och sen välkomna dem på ett fint och bra sätt / kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen fann jag den header jag tyckte passade ... tack för dina ord om mångfalden!
      Mångfaldskram

      Radera
  6. Hudfärg hit och dit språket som är olika. I hjärtat har vi samma färg och skratta kan man på alla språk.
    Kram på dig från Skogsfen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram på dig!
      Vi är alla lika - och olika på samma sätt!

      Kram :)

      Radera
  7. Tycker också om pennan - bra redskap i livet.

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...