torsdag 21 augusti 2014

Jordmor före sin tid ...

 Dagen i går blev en fin dag! En fantastisk dag!! En glädjens dag!!!

20 augusti 1954 föddes jag hos Maren Granström på Vesteng i Setskog i södra Norge inte så långt från Oslo och svenska gränsen mot Värmland. En liten bygd, vackert belägen vid Setten sjö.

En "modern" jordmor - barnmorska  inredde några platser  i sitt hem för att förlösa  kvinnor. 
Kl. 07.40 kom jag ut i världen!

Solen sken enligt min mor!
Det gjorde den inte igår;  men skit, inte bryr jag mig om sådana bagateller. Jo, förresten den gläntade fram då regnet öste ned och det blev så där vackert - det glänste i terrassbordet på den lilla blomma som stod där - som en skänk från ovan.

Jag fick de presenter jag önskade mig; presentkort!
Samt nya gångstavar sådan som gumpar då en går.

I dag ska jag i väg och sätta sprätt på de! Det blir målarduk och färg för för alla korten!

"Jag ska måla hela värden  lilla mamma...."

Mitt första målarkludd för flera år sedan blev en mörkbrun trist sak i olja!
När sonen skådade verket säger han:
-Jaha ja. Fabriksutsläpp eller Djup Depression.

Var den tavlan tog vägen vet jag inte - jag har rört på mig en del i mitt liv och gjort många flyttningar, en kan inte spara på allt!

Här ska svängas med pensel och kniv, färger möta duken! Glädjeallvar, naivistisk, slösaktigt sparande.

Vid mindre visningar jag haft sade någon:
- Lite Bengt Lindström.
En annan sade:
- Men vad förställer detta?
En tredje sade:
- Borde du inte gå en kurs?
En fjärde sade:
- Så glad jag blir!

Den berömda smaken är som den berömda baken.

 Jag är 60 år nu och målar inte fan ensam på väggen!






10 kommentarer:

  1. Grattis på din dag, om än en dag för sent. Bara fortsätta med att hantera penseln och tangenterna. :D

    SvaraRadera
  2. Motionärer med gångstavar betraktar min hund med lika stora delar misstänksamhet som nyfikenhet. Undrar om han tror att det är en egen art. Fascinerande.

    SvaraRadera
  3. Jag missade att gratulera dig på dagen, så det kommer ett här lite i efterskott.
    Alltså, stort GRATTIS till dina 60 år.

    Ett mycket trevligt inlägg. Hoppas att du kommer att ha stor glädje av både målarattiraljerna och stavarna.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för det! Glädje blir det! Tränade med nya gångtekniken igår och det heter duga den motionen jag får där ja :)

    SvaraRadera
  5. Grattis Tove!

    Välkommen i skaran sextioåringar och drygt det! :)
    Härliga framtidsplaner du har, måla och stava på med extra gump!
    Fortsätt ha det innerligen bra!

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...