torsdag 3 juli 2014

Snålhetens sparsamma rikedom

Jag drömde i natt en härlig dröm Jag har drömt den förut och drömmer den gärna igen. Den saknar lika mycket betydelse som den har betydelse. 

I drömmen vinner jag en mycket stor summa pengar. Jag delar med mig till behövande åt höger och vänster, lägger till och med ett bidrag till kommunens äldreomsorg, anonymt förstås.

Gör några inköp, på rea så jag kan köpa mer. Nyttjar kuponger jag fått också. Stora kapet tycker jag då jag kommer hem. För mitt i rikedomen bor snålheten, inte sparsamheten så mycket.

På så sätt är det lätt att tömma kontot för det är ju så många som jag kan dela med mig till.

Vaknar i känslan av något fruktansvärd; kontot är tomt. Loggar in mig och upptäcker att det inte är det - drömmen bytte roll med verkligheten och allt är som det ska. 

Vid drömmarnas olika tillfällen växlar föremålen för bortgivandet, men jag handlar alltid på rea.



8 kommentarer:

  1. En sådan härlig dröm! Roligast är förstås hur medveten du är om pengars värde även i drömmen så att du köper på rea- :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Tack för kommentaren! :)

      Radera
  2. Nästan en mardröm... det att vakna och tro att kontot är tomt. Nu händer det ju att det är det, men förhoppningsvis har man ju lite koll så det inte kommer som en chock :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men visst, jag har ju lite koll! :)

      Radera
  3. Drömmar kan man verkligen fundera vad de har för betydelse. Helt obegripligt ibland. Vinna pengar är aldrig fel och att dela med sig är en fin tanke.Tur att kontot var intakt. Ha en mysig torsdagskväll och kramen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...drömmar är intressanta ....

      Radera
  4. Glömde säga att bilden var jättefin!!!!! Kram

    SvaraRadera
  5. Tack! Den bilden är jag faktisk stolt över! Ja, se pengar är till bekymmer för fattig och för rik! Ha det fint du också :) kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Min konstutställning i september

Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl. Det är så rolig...